زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت

برای افرادی که قصد دارند وارد حرفه طراحی سایت شوند بسیار حیاتی است که بدانند مهمترین زبان های برنامه نویسی که باید فرابگیرند کدامند ؟ و چه مراحل و فرایند هایی لازم است طی شود تا یک وب سایت طراحی شود.


همواره برای طراحی سایت مراحل خاصی را باید گذراند که این مراحل به شرح زیر می باشند:

·         آنالیز نیازهای مشتری و کاربران

·         تهیه یک طرح کلی از وب سایت و تطبیق آن با اصول علمی هدایت کاربر (UX)

·         طراحی قسمت گرافیکی سایت (UI) توسط طراح –مقاله تفاوت UI و UX در طراحی سایت را بخوانید

·         تبدیل صفحات طراحی شده به HTML و CSS

·         تولید سیستم مدیریت محتوا بر اساس نیازهای مشتری

·         کد نویسی سایت یا همان طراحی سایت داینامیک

برای طراحی سایت استاتیک تنها کافی است تا 3 مرحله اول از مراحل ذکر شده بالا را گذراند . برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک را مطالعه نمایید.

قبل از شروع پروژه طراحی سایت ابتدا نیازهای خود را از وب سایت مورد نظر تحلیل نموده تا طبق آن بتوان بهترین گزینه زبان برنامه نویسی را جهت طراحی وب سایت انتخاب نمود .

طراح سایت همانند یک معمار است.وظیفه طراحی سایت و ساختار اصلی آن بر عهده طراح آن است و این افراد به طور کلی به دو بخش تقسیم میشوند :

frontend developer:

 یعنی طراحی قسمت های ظاهری وب سایت که با استفاده ازhtml , java , css انجام می شود

backend developer:

که همان طراح استخوانبندی سایت مانند بانک های اطلاعاتی , محل های نگهداری فایل ها و اطلاعات کاربران که با زبانهای Php    Asp,Ruby,Python  و.. برنامه نویسی می شوند .

همچنین گروهی از افرا د وجود دارند که هر 2 قسمت یعنی چارچوب سایت و قسمت ظاهری یا همان UI آن را خودشان طراحی می کنند  که به آنها Full stack Developer گفته میشود.

زبان های نشان گذاری و زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

1-HTML (HyperText Markup Language)

HTML در حقیقت یک زبان برنامه نویسی محسوب نمی شود و اصلاحا به آن زبان نشان گذاری یا (Markup) گفته می شود که در سال ۱۹۹۰ تولید شد و برای طراحی سایت های بسیار ساده مورد استفاده قرار گرفت تا در سال ۱۹۹۱ اولین سایت اینترنتی به وسیله Tim Berners Lee  توسط HTML نوشته شد و امکانات بیشتری به آن به مرور زمان اضافه گردید و با عرضه شدن نسخه ۵ از این زبان در سال ۲۰۱۰ با نام HTML5 تغییرات ساختاری در طراحی سایت اتفاق افتاد و آغاز طراحی سایت واکنش گرا از همین سال بوجود آمد .

در پروسه بهینه سازی سایت ، یکی از عوامل مهم ، واکنشگرا بودن سایت است که در تمامی دیوایس ها بتوان از سایت طراحی شده براحتی استفاده نمود .

2-CSS (Cascading Style Sheets)

 CSS یا Cascade Style Sheets نیز مانند HTML زبان برنامه نویسی محسوب نمی شود و یک Markup است که همراه با HTML و برای طراحی بخش های گرافیکی و ظاهری سایت مورد استفاده قرار می گیرد این Markup  توسط کنسرسیوم بین المللی شبکه جهانی وب یا همان W3C برای غلبه بر مشکلاتی که با استفاده از HTML بوجود آمده است پیشنهاد داده شد. عملا CSS کننده HTML  بوده و سعی در پر کردن نقاط ضعف و خلاء های آن دارد.

با Css شما قادر خواهید بود  تا سبک طراحی صفحات وب سایت را یکبار تعریف کرده و آن را به صفحات وب سایتتان اعمال نمایید.

تصور کنید که سایت شما شامل 100 صفحه بوده و شما آنها را تماما آن را HTML  نوشته اید. بعد از یک هفته تصمیم گرفته اید تا فونت تمام کلمات را تغییر دهید. گفتن اینکه فونت تمام کلمات تغییر پیدا کند بسیار کار راحتی است و تنها یک جمله است. ولی آیا در عمل تغییر فونت 100 صفحه نیز به همان راحتی خواهد بود؟

جمله آخر اینکه، استفاده از CSS باعث زیباتر و تمییز تر شدن کدهای برنامه نویسی شما می شود، تغییرات آنی را سهل کرده  و دید شما را بیشتر به طراحی معطوف می کند تا سر و کله زدن با کدهای برنامه نویسی.

سی اس اس هم به مرور زمان دستخوش تغییراتی شده است و در سال ۱۹۹۹ ورژن ۳ آن عرضه گردید . امروزه از سی اس اس در طراحی سایت به صورت گسترده ای استفاده می گردد و تقریبا سایتی وجود ندارد که استفاده از آن  را تجربه نکرده باشد.

ضمنا در پروسه بهینه سازی سایت پیشنهاد میگردد که از استفاده از حالت ها (Style) در خود HTML خودداری کنید زیرا این عامل برای سئو سایت مناسب نیست و تاثیر منفی بر آن می گذارد.

3-JavaScript

جاوا اسکریپت نیز برخلاف تصور بسیاری از افراد زبان برنامه نویسی به معنای اصلی آن به حساب نمی آید و درحقیقت زبان اسکریپت نویسی (scripting language) محسوب می شود که در مرتبه ای پایین تر از زبان برنامه نویسی (programming language) قرار می گیرد.جاوا اسکریپت برخلاف اسم آن محصول شرکت Sun Microsystem که زبان برنامه نویسی java را تولید کرد نیست.بلکه این اسکریپت توسط شرکت معروف Netscape طراحی شد و در نام اصلی آن در ابتدا LiveScript  بود که بعدها به JavaScript تغییر یافت.از طریق این زبان اسکریپت نویسی جلوه های گرافیکی و ظاهری به وب سایت اضافه شد. برای مثال اسلایدر, تغییرات بدون پست بک سایت , افکت نوشته ها، جلوه های متحرک  و تصاویر و امکاناتی از این دست که در زمان به بازار آمدن بسیار جذاب بود ولی امروزه استفاده از JavaScrip محدودتر از قبل شده است زیرا در پروسه بهینه سازی سایت ، بدلیل بالا بودن حجم برخی از کتابخانه های آن ، میزان لود اولیه سایت را بالا برده و برای سئو سایت مناسب نیست .

کدهای جاوا هم در فایلهای مجزایی با پسوند .js ذخیره شده و از طریق دستورات در صفحه فراخوانی میشود.

4-  PHP: Hypertext Preprocessor

پی‌اچ‌پی (PHP) یکی از پر طرفدارترین زبان‌های اسکریپت ‌نویسی متن باز (Open Source) است، که بیشتر برای طراحی برنامه‌های سرور ساید در طراحی سایت پویا (Dynamic) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان PHP در سال ۱۹۹۸ به بازار آمد و بنیانگذار آن آقای راسموس لردورف بود. نسخه های مختلف این زبان در طول زمان بوجود آمده  که در حال حاضر ورژن ۵ از این زبان برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد و در هر ورژن امکانات جدیدی با آن اضافه شده است.

ساختار این زبان برنامه نویسی بسیار شبیه زبان سی (C) و زبان برنامه‌نویسی پرل (Perl) می‌‌باشد. شکل پذیری فوق العاده آن و نیز همگونی با اغلب بانک‌های اطلاعاتی از قبیل MySQL قدرت آن را افزایش داده است.

مشهورترین نرم‌افزارهای تولید شده با زبان PHPعبارت‌اند از phpBB و SMF و Mambo و Joomla و PHPNuke و mybb و مدیاویکی.

سادگی استفاده از این زبان و شباهت آن به زبان سی و پرل (و از نسخه ۵ آن به جاوا) باعث شده که اغلب برنامه نویسان با تجربه در کوتاه‌ترین زمان ممکن برنامه‌های کاملی را تولید کنند.

5-ASP: (Active Server Pages)

این زبان توسط شرکت مایکروسافت در سال ۱۹۹۳ ارائه شد و فقط بر روی سرویس های میزبانی وب ویندوز قابل اجرا می باشد.

ASP.Net  یک  پلتفرم  ویژه ی توسعه ی طراحی وب بوده که یک مدل برنامه نویسی برای ساخت نرم افزار های تحت وب کارامد و قدرتمند برای PC  همانند موبایل ها ارائه می دهد.

 ASP.Net بخشی از بستر اجرای نرم افزار (platform) Microsoft.Net می باشد. اپلیکیشن های تحت ASP.Net کدهای کامپایل شده ای می باشند  که از مولفه های (component) توسعه پذیر (extensible) و قابل استفاده ی مجدد موجود در.Net Framework استفاده می کند.  این کدها می توانند از کلیه ی سلسله مراتب (hierarchy) کلاس ها در.Net Framework استفاده کنند.

کدهای نرم افزار ASP.Net  می توانند به هرکدام از زبان های زیر نوشته شوند.

 , Visual Basic.Net , Jscript , J#  C#

ASP.Net برای تولید اپلیکیشن های تحت وب تعاملی و مبتنی بر داده  یا همان داده محور از طریق اینترنت استفاده می شود، که شامل تعداد زیادی ابزار کنترلی (control) از قبیل تول باکس های متعدد جهت  پیکربندی و دستکاری کد برای ایجاد صفحات HTML می باشد.

بصورت کلی در صورتی که قصد فراگیری فرایندهای مربوط به طراحی سایت ساده و ابتدایی را دارید یادگیری HTML ، CSS و JavaScript کاملا ضروری است.جهت طراحی وب سایت حرفه ای و طرحی سایت های داینامیک ، فروشگاه های اینترنتی و بطور کلی وب سایت های پیچیده نیاز به یاد گیری یک یا چند زبان برنامه نویسی (PHP- C# ASP.net) و همچنین کار با پایگاه های داده دارد.ضمنا برای اینکه بتوانید سایت هایی کاملا Responsive طراحی کنید باید با Bootstrapنیز آشنایی داشته باشید.علاوه بر اینها لازم است برنامه نویسان و طراحان سایت با اصول کلی و اولیه سئو و بهینه سازی سایت آشنایی داشته باشند تا هنگام طراحی سایت به این اصول توجه نموده و از ابتدا وب سایت هایی بهینه شده و منطبق بر استاندارهای موتورهای جستجو بزرگ(گوگل ، یاهو و بینگ) تولید نمایند.


آشنایی با HTML5
آشنایی با HTML5
مقایسه ASPnet و PHP در طراحی سایت
مقایسه ASPnet و PHP در طراحی سایت
HTML چیست؟
HTML چیست؟
تگ های HTML
تگ های HTML
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha