نوشتن Alt Text و سئو وب سایت

در حال حاضر در بین تمامی متخصصین seo و بهینه سازی وب سایت این اتفاق نظر وجود دارد که متن جایگزین عکس (Alt Text) یکی از فاکتورهای تاثیرگذار برای افزایش رتبه در گوگل است.همچنین اگر دقت کرده باشید عکس و تصویر به عناصری جدایی ناپذیر برای طراحی سایت تبدیل شده است.استفاده از عکس و تصاویر در طراحی وب سایت ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد : توضیح تصویری در مورد یک موضوع ، ایجاد جلوه گرافیکی در سایت و یا افزودن به محتوای سایت.

علاوه بر انتخاب صحیح عکس ها که لازم است مرتبط با موضوع سایت ، در جهت استراتژی بازاریابی محتوا و همچنین هماهنگ با طراحی وب سایت باشد لازم است به متن جایگزین عکس یا همان Alt text یا تگ Alt نیز توجه ویژه ای شود.زیرا وجود یا عدم وجود Altبرای عکس ها تاثیر مستقیمی بر سئو سایت و افزایش ترافیک وب سایت شما خواهد داشت.

Alt Textچست ؟

Alt Text یا نوشته جایگزین (alternative text) متنی است که توسط مروگرها ، ربات و خزنده ها که قادر به دیدن و فهمیدن عکس و تصویر نیستند جهت درک بهتر موضوع عکس استفاده می شود. Alt یکی از خاصیت های تگ Image در کدهای HTML محسوب می شود و کاربرد های مختلفی دارد :

کاربردهای Alt Textچیست ؟

1- متن جایگزین برای کاربرانی که دارای ضعف بینایی و یا نابینا هستند از طریق نرم افزارهایی که صفحه وب سایت ها را برای آنها می خواند کمک میکند تا موضوع تصویر قرار گرفته در وب سایت را بهتر درک کنند.

2- نوشتن جایگزین عکس زمانی که به هر دلیلی مرورگر قادر به نمایش یا پیدا کردن عکس نباشد به جای عکس در وب سایت نمایش داده می شود تا کاربر متوجه شود عکسی که مرورگر قادر به نمایشش نیست راجع به چه موضوعی بوده است

3- تگ Alt نوشته شد در HTML هنگام طراحی سایت و یا وارد کردن محتوا این امکان را به خزنده های موتورهای جستجو می دهد تا موضوع عکس را متوجه شوند و به این ترتیب عکس را با توجه به موضوع آن ثبت (Index) نمایند که تاثیر مهمی بر روند سئو وب سایت و بخصوص جستجوی عکس از طریق گوگل (Image Search) خواهد گذاشت

نکاتی در مورد نوشتن Alt Text  مناسب برای سئو وب سایت:

1- متن درون عکس را در نوشته Alt قرار دهید

اگر درون عکس و تصویری که در سایت قرار گرفته متنی نوشته شده بهتر است که این متن در ALT Text عکس نیز نوشته شود.برای مثال اگر لوگوی شرکت شما در عکس قرار گرفته بهتر است اسم شرکت خود را در متن جایگزین بنویسید.

2- مختصر و مفید بنویسید : هرچه نوشته های متن جایگزین شما طولانی تر باشد خواندن آن برای مرورگرها و خزنده های موتورهای جستجو مشکل تر است.همچنین ابزارهای صفحه خوان تنها 125 کارکتر متن جاگزین را برای کاربران خود می خوانند و بقیه را حذف می کنند.بنابراین هم برای تاثیر مثبت بر سئو و هم جهت راحتی کاربران بهتر است Alt Text ها بین 5 تا 15 کلمه باشد.

برای این منظور مثلا لازم نیست در متن Alt از کلمه "تصویری از" یا "عکسی از" استفاده کنید زیرا اساسا نوشته جایگزین تنها مختص به عکس و تصویر است و با اینکار تنها متن خود را طولانی تر می کنید.

3- از کلمات کلیدی در Alt Text استفاده کنید

معمولا مردم اشتباها تصور می کنند که هدف اصلی نوشتن Alt Text قرار دادن کلمات کلیدی است.البته متن Alt مطئنا فرصتی است که می توانید از برای قرار داد کلمات کلیدی و ایجاد تاثیر مثبت بر سئو وب سایت خود استفاده کنید اما تنها در صورتی این روش کارساز خواهد بود که متن شما واقعا توضیحی درباره عکس باشد که شامل کلمات کلیدی هم می شود نه اینکه کلمات کلیدی موردنظر خود را پشت سرهم و بدون جمله بندی صحیح در آن بنویسید

یک متن مناسب برای تگ Alt متنی است که در آن راجع به عکس توضیح مختصر و مفیدی بدهد و در این توضیح حداکثر یکی از عبارات یا کلمات کلیدی گنجانده شده باشد.

4- متن Alt عکس ها باید داری معنی و مفهوم باشد

بخاطر داشته باشید که هدف اصلی نوشته جایگزین عکس کمک به کاربرانی است که قادر به دیدن عکس نیستند تا با خواندن این نوشته جایگزین بتوانند به موضوع عکس پی ببرند.

اما برخی از برنامه نویسان هنگام طراحی سایت از نوشته جایگزین جهت قرار دادن اطلاعاتی برای خودشان استفاده می کنند مانند اندازه تصویر ، نام فایل عکس و .. هرچند که ممکن است این اطلاعات برای طراحان وب سایت و در پروسه طراحی سایت و صفحه های آن بدردبخور باشد اما به هیچ وجه به کاربر عادی وب سایت کمکی نمی کند و همچنین در بهینه سازی سایت شما نیز تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

4- تنها برای آیکون ها یا اشکال هندسی از Alt خالی استفاده کنید:

برای تصاویری که هیچ توضیح خاصی برای آنها وجود ندارد مانند یک شکل هندسی مثل دایره یا آیکون های خیلی ساده می توانید 3 کار انجام دهید :

·         راه اول اینکه در صورت امکان شکل هندسی را با استفاده از کدهای CSS ایجاد کنید و به این ترتیب اصلا نیازی به استفاده از تگ Alt  نخواهد بود.

·         راه دوم این است که اگراین تصاویر حتما باید در HTML سایت باشد (تگ Alt باید برای آن استفاده شود) به طریقی آن را توصیف کنید که برای کاربر گیج کننده نباشد.

·         راه سوم هم در صورتی استفاده می شود که هیچکدام از روش های بالا قابل انجام نباشد.فرض کنید که تصویر دایره های کوچکی در ابتدای متن شما قرار دارند.نوشتن دایره کوچک در قسمت Alt ممکن است برای کاربران کمی گیج کننده باشد.در این مواقع می توانید از تگ Alt در HTML استفاده کنید اما آن را خالی بگذارید :



نمونه تگ ALT اشکال هندسی مناسب برای سئو سایت


5- از دکمه ها غافل نشوید :

دکمه هایی که در طراحی سایت استفاده می شوند نیز داری تصویر هستند مانند دکمه مربوط به ثبت درخواست یا دکمه ارسال پیام ، دکمه ورود و.. لازم است برای این عکس ها نیز نوشته جایگزین مناسب که عملکرد دکمه را توصیف می کند در تگ Alt قرار گیرد.

در انتها مثالی از تگ Alt مناسب که هم از نظر سئو وب سایت مفید باشد و هم کاربران بتوانند از آن استفاده بهنیه نمایند برایتان آورده ایم.برای این تصویر ، نوشته های جایگزین مناسب به شکل زیر خواهد بود:

نمونه عکس برای توضیح تگ ALT مناسب برای بهینه سازی سایت

نمونه بهترین تگ alt برای سئو و بهینه سازی سایت


بک لینک چیست؟
بک لینک چیست؟
4 دلیل اصلی شکست در سئو وب سایت
4 دلیل اصلی شکست در سئو وب سایت
روش های بی اثر برای سئو وب سایت در سال 2017
روش های بی اثر برای سئو وب سایت در سال 2017
بهترین ابزارهای رایگان بررسی روند سئو سایت
بهترین ابزارهای رایگان بررسی روند سئو سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha