قواعد Redirect برای سئو وب سایت

تغییر قوانین مربوط به انتقال آدرس 301 (301 Redirect) : نکاتی که باید برای سئو و بهینه سازی سایت خود بدانید

فرایند انتقال آدرس (Redirect) در واقع منتقل کردن یک آدرس اینترنتی (URL) به آدرس اینترنتی دیگر است.مانند داریورت شماره همراه ،شماره اول را روی شماره دوم دایورت می کنید و هر زمان که فردی شماره اول زنگ بزند خط شماره دو زنگ خواهد خورد.

ردایرکت (Redirect) روشی است برای فرستادن کاربر یا فرستادن موتورهای جستجو به یک آدرس اینترنتی غیر از آدرسی که آنها درخواست کرده اند.در واقع شما با این کار وقتی کاربر روی لینکی کلیک میکند به طور خودکار او را آدرسی دیگر منتقل می کنید.این اتفاق بصورت مشابه برای موتورهای جستجو هم می افتد. بنابراین بررسی تاثیر انتقال آدرس اینترنتی روی فرایند بهینه سازی سایت (SEO) امری بسیار مهم است.برای انتقال آدرس های ایترنتی راه های مختلفی وجود دارد. 

3 راه که بیشترین استفاده را برای انتقال URL دارند :

·         301 Redirect انتقال دائمی URL مناسب ترین گزینه برای سئو سایت

·         302 Redirect -  انتقال موقت URL

·         Meta Refresh

301 Redirect

انتقال آدرس اینترنتی 301 پرکاربرترین انتقال محسوب می شود که بین 90 99%  خصوصیات لینک (رتبه صفحه - PageRank) قبلی را به صفحه و آدرس جدید منتقل میکند و از این رو در بسیار از موارد بهترین گزینه برای جلوگیری از اثر نامطلوب بر سئو سایت محسوب می شود. 301 به عنوان روش انتقال دائمی URL (Moved Permanently) شناخته می شود.

302 Redirect

برخی از کارمندان گوگل اعلام کرده اند که احتمالا موتور جستجوی گوگل ریدایرکت های 301 و 302 را مانند هم در نظر می گیرد (اوایل سال 2016) اما همواره از نظر ما مطمئن ترین راه برای جلوگیری از آسیب به سئو سایت استفاده از ریدایرکت 301 است.

فضای اینترنت براساس پروتکل HyperText Transfer Protocol (HTTP) کار می کند که دو نسخه اصلی از این پروتکل وجود دارد ورژن 1.0  و ورژن 1.1 . در ورژن اول، Redirect 302 به عنوان انتقال موقت (Moved Temporarily) شناسایی می شود و در ورژن 1.1 به عنوان (Found).

307 Redirect

307 در حقیقت جایگزین 302 Redirect در ورژن 1.1 پروتکل HTTP  است.بیشتر موتورهای جستجو در مورد 307 رفتاری مشابه 302  دارند. 307 نیز در نسخه جدید HTTP به نام انتقال موقت (Moved Temporarily) شناخته می شود.

Meta Refresh

متا ریفرش ها یکی دیگر از روش های انتقال آدرس اینترنتی محسوب می شوند که تنظیمات مربوط به آند در خود صفحه اعمال می شوند.(بر خلاف 301 و 302 که تنظیمات آن مربوط به  web.config سرور است).انتقال آدرس در این روش معمولا کندتر انجام می شود و روش مناسبی برای سئو سایت نیست.

بررسی انواع روش های انتقال آدرس و تاثیر آنها بر سئو سایت

در گذشته قوانینی از طرف موتورهای جستجو برای انتقال URL ها وجود داشت این قوانین قدیمی به صورت زیر بوده است :

·         در ریدایرکت 301 حدود 85 درصد رتبه آدرس قدیمی (Page Rank) به آدرسجدید منتقل می شد

·         ریدایرکت 302 رتبه صفحه را منتقل نمی کرد بنابراین به سئو سایت آسیب وارد میکرد

·         مهاجرت به پرتکل HTTPS باعث از بین رفتن رتبه می شد و معمولا به این دلیل بود که تعداد زیادی ریدایرکت 301 برای انتقال لازم بود.

این موارد نگرانی های زیادی را برای شرکت های طراحی سایت و متخصصین بهینه سازی سایت هنگام انتقال دامنه ها و آدرس های اینترنتی ایجاد می کرد.خطر از دست دادن ترافیک باعث می شد در خیلی از موارد افراد از تغییر URL های قدیمی و حتی مهاجرت به پروتکل امن HTTPS منصرف شوند.

بدلیل نقاط ضعف قواعد قدیم بخصوص در مورد HTTPS در حال حاضر قوانین جدیدی برای انتقال آدرس و نجوه تاثیر آنها بر روند سئو وب سایت وجود دارد:

·         در سال 2016 اعلام شد که هیچ مقدار از رتبه صفحه (Page Rank) در ریدایرکت های 301 ، 302 و همچنین انتقال از HTTP به HTTPS از دست نمی رود

·         توسط یکی دیگر از کارمندان گوگل اعلام شد که دیگر برای گوگل اهمیتی ندارد که از چه روشی برای انتقال URL استفاده می شود.تمام روش های انتقال 301 ، 302 و 307 در نهایت باعث انتقال رتبه آدرس اول به آدرس دوم می گردد.

حال سوالی که پیش میاد این است که آیا همه مشکلات و نگرانی های مربوط به سئو (SEO) هنگام انتقال URL برطرف شده ؟ در پاسخ باید گفت هم بله و هم خیر.نکته مهم این است که ریدایرکت کردن URL همچنان دارای ریسکهای احتمالی است و باید ملاحظاتی را درنظر گرفت.ریدایرکت 301 و تاثیر بر سئو و بهنیه سازی سایت

سئوال : آیا دیگر بدون هیچ ریسک و تاثیر منفی بر روند بهینه سازی سایت می توان هر آدرس اینترنتی را 301کرد ؟

پاسخ : خیر

هر انتقال آدرسی دارای ریسک است

هرچند که با تغییرات جدید در گوگل دیگر ریدایرکت های 301 باعث کاهش Page Rank نمی شوند اما باید در نظر داشته باشید که PageRank تنها یکی از حدود 200 فاکتور موثر بر سئو (SEO) محسوب می شود.

به عبارتی اگر شما آدرس قبلی  را به صفحه ای جدید 301 کنید و این صفحه جدید عینا دارای محتوای صفحه قبل باشد و در این میان  تنها آدرس اینترنتی عوض شود و محتوای صفحه ثابت بماند در این صورت می توان گفت به احتمال زیاد این تئوری که هیچ چیزی از رتبه صفحه کم نمی شود صحت داشته باشد و ریسکی فرایند بهینه سازی سایت شما را تهدید نکند.

اما اگر انتقال آدرس 301 به صفحه با محتوای کاملا متفاوت و با موضوعی نامرتبط انجام شود دیگر این تئوری صحیح نخواهد بود.فرض کنید صفحه ای با عنوان و محتوای مربوط به " طراحی سایت آژانس هواپیمایی " دارید سپس این آدرس به صفحه ای منتقل می کنید که در آن راجع به " قیمت سئو سایت " توضیح داده شده.با این کار بدلیل عدم ارتباط این دو صفحه تمام رتبه های مربوط به صفحه اول (طراحی سایت آژانس هواپیمایی) از بین خواهد رفت و به آدرس جدید (قیمت سئو سایت) منتقل نخواهد شد.

سئوال :آیا استفاده از302  بجای 301 کاملا برای سئو بی ضرر است ؟

پاسخ : باز هم خیر.

دلیل اینکه گوگل تصمیم گرفت با انتقال های 302 (موقت) همانند 301 (دائم) رفتار کند این بود که موارد زیادی وجود داشت که اشتباها از 302 برای انتقال آدرس اینترنتی استفاده می شد در حالیکه قصد استفاده از 301 بوده

با اینکه می دانیم در 302 Redirect نیز گوگل رتبه صفحه را انتقال می دهد اما همچنان مسائلی باقی می ماند :

1- هم ما در شرکت آوینا پرداز و هم دیگر متخصصان بهینه سازی سایت مطمئن نیستیم که 301 و 302 کاملا و از هر جهت یکسان در نظر گرفته می شود یا خیر.طبق تجربیات گذشته پس از ریدایرکت 302 در نهایت رتبه صفحه منتقل می شد اما پس از گذشت مدت زمانی مشخص در حالیکه در 301 بلافاصله این انتقال رتبه انجام می شد. در حال حاضر نمی دانیم با تغییرات جدید، 302 نیز به سرعت 301 رتبه را منتقل می کند یا نه.

2- ریدایرکت 302 یک استاندارد جهانی وب محسوب می شود و گوگل نیز تنها بازیگر دنیای وب نیست.هدف اصلی و کاربرد اصلی 302 در استاندارهای جهانی، انتقال موقت URL تعریف شده و بسیار محتمل است که موتورهای جستجوی دیگر و همچنین شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر با انتقال های 302 به روشی متفاوت از گوگل رفتار کنند.

سوال : آیا مهاجرت به پروتکل امن HTTPSدر روند سئو سایت اخلالی ایجاد نمی کند ؟

پاسخ : شاید

در ابتدا نیاز با توضیح است که گوگل تمایل دارد تمام وب سایت ها به HTTPS مهاجرت کنند و بهمین دلیل برای تشویق سایت ها اعلام کرده که برای وب سایت هایی که دارای پروتکل HTTPS هستند امتیازی کوچک در مسیر سئو قائل می شود.

دلیل اصلی اینکه در گذشته طراحان سایت و صاحبان وب سایت علاقه ای به انتقال به HTTPS نشان نمی دادند این بود که باید تمام آدرس های سایت خود را 301 می نمودند و در هر انتقال 301 نیز 15% از Page Rank از بین می رفت.با تغییرات جدید خطر از دست رفتن رتبه (Page Rank) تقریبا از بین رفته اما چیزی که هست پیچیده بودن انتقال به HTTPS باعث می شود به این نکته اشاره کنیم که بخصوص در سایت های بزرگ لازم است این کار با دقت زیادی انجام شود چراکه این فرایند دارای پیچیده گی هایی است که اشتباه در هر یک از آنها ممکن منجر به کاهش Page Rank گردد.

نکات مهم در انتقال آدرس مناسب برای سئو:

1- هر گونه انتقال URL از هر نوعی که باشد مقداری از ریسک و تاثیرات منفی بر سئو سایت در بر دارد

2- اگرچه تمام ریدایرکت های 301 و 301 و 307 طبق اعلام گوگل رتبه صفحه را منتقل می کنند اما همچنان 301 Redirect بهترین گزینه برای انتقال دائمی URL محسوب می شود

3- بخاطر داشته باشید که Page Rank و همچنین دیگر خصوصیات مربوط به لینک، تنها بخشی از فاکتورهای بهنیه سازی سایت را تشکیل می دهند.

4- گذشته از رتبه صفحه (Page Rank) بقیه قوانین مربوط به انتقال آدرس های اینترنتی همچنان پابرجاست.اگر آدرس URL خود را به صفحه ای نامرتبط انتقال دهید یا وب سایتی بخرید و 1000 صفحه آن را به صفحه اصلی سایت خود ریدایرکت کنید در حقیقت تاثیری در جهت پیشرفت و بهبود سئو سایت خود نخواهید دید

5- بهترین نوع انتقال این است که به غیر از خود URLکه حتما باید تغییر کند بخش های دیگر صفحه ها دقیقا مانند هم باشد.

6- انتقال آدرس اینترنتی (تعویص نام URL) با هدف بهبود سئو سایت باید شامل موارد زیر گردد :

·         حذف متن های زیاد درون آدرس

·         بهبود ساختار فولدر بندی مناسب برای سئو وب سایت

·         قرار دادن کلمه کلیدی آدرس اینترنتی

·         قابل خواندن کردن URL (برای انسان)

و...

در صورتی برای بهینه سازی و سئو وب سایت خود نیاز به متخصصین با تجربه دارید با ما تماس بگیرید.


عوامل مهم برای بهینه سازی سایت در سال 2017
عوامل مهم برای بهینه سازی سایت در سال 2017
SEO یا SEM ، کدام  یک برای بهینه سازی سایت مناسب است؟
SEO یا SEM ، کدام یک برای بهینه سازی سایت مناسب است؟
بهبود رتبه سایت در گوگل
بهبود رتبه سایت در گوگل
مراحل سئو سایت
مراحل سئو سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha