تولید محتوای مناسب برای سئو وب سایت

طبق اعلام گوگل، محتوا، جزء سه فاکتور اصلی تاثیرگذار بر سئو سایت محسوب می شود.اما محتوای مناسب که بیشترین تاثیر را بر روند بهینه سازی سایت داشته باشد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بازاریابی محتوا - Content Marketing - را اگر بصورت یک خودرو تصور کنید میتوان گفت که تولید محتوا بدون توجه به سئو ، مانند این است که این خودرو دارای چرخ است اما موتوری برای حرکت ندارد و برعکس، فرایند سئو بدون توجه به تولید محتوای اصولی و خوب نیز مانند خودرویی با موتور ولی بدون چرخ است که باز هم شما را بجایی نمی رساند.

بنابراین وقتی گفته می شود محتوا، جزء مهم ترین فاکتورها برای SEO است منظور هر محتوایی نیست بلکه مقصود تولید محتوای خوب و صحیح است.

اما متاسفانه موتورهای جستجو هیچ دستورالعمل دقیقی در مورد ویژگی های یک محتوای خوب و با کیفیت در اختیار وب سایت ها قرار نمی دهند.بنابراین این امر به عهده متخصصان سئو سایت و شرکت هایی مانند ما است تا براساس تحقیقات ، بررسی آمارها ، تحلیل الگوریتم ها و البته تجربه ، ویژگی های تولید محتوای صحیح را مشخص و تبیین نمایند.

1- استراتژی تولید محتوای خود را بهینه سازی کنید:

بسیار از افرادی که مشغول بازاریابی محتوا هستند ابتدا محتوا راتولید میکنند و در انتها با اضافه کردن لینک و کلمات کلیدی سعی می کنند آن را بهینه سازی و مناسب جهت بهبود رتبه سایت نمایند.

اما یک استراتژی بازاریابی محتوا برای اینکه موثر باشد باید ابتدا از طریق بررسی کلمات کلیدی و بررسی جستجوی کاربران آغاز شود.زمانی که متوجه شدید کاربران چه عبارت هایی را بیشتر جستو می کنند و دنبال چه نوع محتوایی می گردند آن موقع می توانید یک استراتژی صحیح و موثر برای بازاریابی محتوا جهت پاسخ به این نیازهای کاربران تعیین کنید.

محتوای با کیفیت :

·         بر اساس درک متقابل از مخاطبان تولید می شود، مانند بررسی کلمات کلیدی، بررسی قصد کاربران از جستجوی عبارت، زبان مخاطبان شما و در نهایت تهیه اطلاعاتی که آنها بدنبال آن هستند.

·         به خوانندگان سایت کمک می کند. محتوای طولانی ( بیش از 1000 کلمه) اغلب باعث دریافت جایگاه بهتر در نتایج طبیعی گوگل می گردد چراکه کامل تر و جامع تر از محتوای کوتاه است و بیشتر می تواند به خوانند کمک می نماید.

·         به خوانندگان برای رفتن به مرحله بعدی یا انجام عمل در سایت کمک می کند و آنها را تشویق به اقدام مناسب ( خرید،ثبت نام ، تماس و..) می نماید

2- طراحی محتوای خوب برای سئو

وجود رابط کاربری (UX) خوب تاثیر بسیار مناسبی بر روند سئو سایت خواهد گذاشت.زمانی که کاربر جذب وب سایت شود ، محتوای بیشتری را مطالبه می کند، بیشتر با آن خود را درگیر می کند و مطمئنا بیشتر نیز آن را به اشتراک خواهد گذاشت.

نظریات زیادی درمورد مشخصات و ویژگی های محتوای خوب مطرح می شود.همه این نظریات درجای خود صحیح است در واقع به صورت کلی هر محتوایی که برای وب سایت تولید می شود باید دارای ویژگی های زیر باشد:

·         ساده ، شفاف و مرتبط باشد

·         قابل استناد و پخته باشد

·         تا حد امکان سرگرم کننده و جذاب باشد

·         الهام بخش باشد

·         آموزنده باشد

·         عمیق ، جامع و کامل باشد

·         صادقانه و بدور از شایعه و دروغ پردازی باشد

هم زمان با طراحی محتوای خود، مخاطبان خود را نیز در نظر داشته باشید و توجه کنید که هدف اصلی تولید محتوا ،  مخاطبان شما و خوانده شدن آن توسط کاربران است که در نهایت این امر منجر به بهبود سئو  و افزایش رتبه سایت شما خواهد شد.

محتوای با کیفیت :

·         برای مخاطبان نوشته می شود نه همکاران شما،کاری کنید که زبان نوشتاری شما تا حد امکان ساده و قابل فهم برای عموم مخاطبان باشد

·         قابل اشتراک گذاری است. یک قدم به عقب بازگرید و به محتوا و متن خود نگاه کنید و از خود بپرسید آیا اگر جای مخاطب بودید آن را با دیگران به اشتراک می گذاشتید ؟ و اگر جواب مثبت است چگونه ؟ (یک راه مناسب قرار دادن دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی برای هر متن است)

·         به سرعت قابل مرور است.از پاراگراف های کوتاه، نشان های نقل و قول، برجسته کردن نکات مهم، لیست های عددی و .. جهت مرور سریع و راحت متن توسط کاربر استفاده کنید.

·         از سرتیرهای قوی و تگ های H1استفاده می کند.از سرتیرهای مناسب که در آن کلمات کلیدی به شکلی صحیح جای گرفته در متن خود استفاده نمایید.

·         از محتوای سایت هایی که در حاضر در لیست بهترین های گوگل هستند بهتر است.رقبای خود را تحلیل و بررسی کنید و صفحه هایی که در کلمه کلیدی مورد نظر شما دارای رتبه بالایی هستند را از نظر محتوا آنالیز نمایید و تمام تلاش خود را جهت تولید محتوایی بهتر از آنها بکار گیرید.



تولید محتوا و ارتباط آن با سئو وب سایت



3- تولید محتوای درست 

آیا چیزی وجود دارد که بیش از مشکلات نگارشی به یک متن خوب صدمه بزند ؟ خیر!! هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نوع نگارش و دستور زبان از طرف موتورهای جستجو به عنوان فاکتوری برای افزایش رتبه در نظر گرفته می شود اما رعایت قواعد دستوری از جهت ایجاد تجربه کاربری خوب و قابل استناد نمودن متن بسیار مهم است.

بعلاوه ذکر منابع و لینک دادن به نویسندگان و منابع دیگر یک روش خوب در تولید محتوا محسوب می شود و همچنین تاثیر خوبی نیز بر سئو سایت شما دارد.با اینکار شما به موتورهای جستجو می فهمانید که در مورد موضوعی که راجع به آن می نویسید اشراف کامل دارید و قصد اصلی شما راهنمایی و هدایت کاربران و مخاطبان است.

محتوای با کیفیت :

·         بدون ایرادات دستوری و نوشتاری است.محتوای تولید شده لازم است غیر از شما توسط شخص دیگری نیز ویرایش شود.

·         به منابع معتبر و مشهور لینک می دهد.برای مثال هر قدر که برخی افراد مخالف محتوای ویکی پدیا باشند باز هم این سایت طرف گوگل به عنوان یک منبع خوب شناخته می شود و لینک دادن به آن ضرری برای سایت نخواهد داشت.

·         از نظر صحت و حقیقی بودن بررسی شده است.این که بسیاری از افراد و وب سایت ها مطلبی را عنوان کنند دلیل بر درستی و حقیقت داشتن آن نیست.تا زمانی صحت و سُقم مطلبی برایتان روشن نشده آن را انتشار ندهید.

4- بررسی استفاده از کلمات کلیدی در محتوا

البته همانطور که در ابتدا گفته شد تولید محتوای مناسب برای سئو و بهینه سازی سایت باید از بررسی کلمات کلیدی و جستجوی کاربران آغاز شود.بنابراین این بخش راجع به انتخاب کلمات کلیدی مناسب جهت بهینه سازی نیست بلکه در مورد این است که چگونه کلمات و عباراتی که در آغاز تولید محتوا انتخاب شده را درون متن خود جای دهیم.

این یک حقیقت است که بکار بردن زیاد کلمات کلیدی در متن در حال حاضر کاری بیهوده و حتی امتیازی منفی برای سئو سایت محسوب می شود.از ابتدا نیز این کار پسندیده ای نبود اما امروزه به لطف گوگل استفاده اغراق آمیز کلمات کلیدی در متن در روند بهینه سازی سایت بی اثر است یا حتی ممکن است منجر به دریافت پنالتی از طرف گوگل بشود.همچینین این حقیقت نیز وجود دارد که گوگل توانایی بسیار بالایی برای درک و پیدا کردن کلمات کلیدی در متن و محتوای سایت دارد.البته همه این گفته ها به این معنی نیست که عبارات کلیدی هیچ جایگاهی در بهینه سازی سایت و SEO ندارند بلکه به این معنی است که برای بهبود روند سئو سایت وقت آن رسیده که از کلمات کلیدی به گونه ای بهتر استفاده شود.

محتوای با کیفیت:

·         با کلمه کلیدی اصلی اشباع نمی شود.هیچ فرمول ریاضی برای محاسبه تعداد مناسب کلمات کلیدی در متن وجود ندارد و این امر تنها به تجربه و نوع متن و نگارش مربوط است.استفاده از دکمه “Find” در متن نیز می تواند به نمایش پراکندگی کلمات کلیدی در متن کمک نماید.

·         استفاده و پراکندگی کلمات کلیدی در آن بصورت طبیعی انجام شده.نیاز نیست خیلی راجع به قرار گیری عبارات کلیدی در متن خود سختگیری کنید.در متن های خود در صورتی که تعداد زیادی عبارت کلیدی مشاهده کردید برخی از آنها را با واژه های مترادف جایگزین کنید، از کلمات جمع استفاده کنید و یا در صورت امکان آن ها را به اختصار بنویسید درست مانند متن های معمولی که برای مخاطبان نوشته می شود.

·         بصورت مناسب و طبیعی از کلمات کلیدی در متن های مربوط به عکس در آن استفاده شده. عنوان عکس ها و ALTعکس ها از جمله نقاط استراتژیک جهت توضیح و تشریح و همچنین از موضوعات موثر در فرایند SEO سایت محسوب می شوند.کلمات کلیدی را بزور در آن ها جای ندهید و بشکلی صحیح و طبیعی از عبارات کلیدی در ALT عکس و عنوان آنها استفاده کنید.

·         بشکل طبیعی از کلمات کلیدی در سرتیترهای (Title)خود استفاده کرده است.مجددا تاکید می شود که هدف اصلی محتوای شما باید انسان ها باشند ( نه موتورهای جستجو) اما اگر می توانید عبارت کلیدی اصلی خود در سر تیترها یا درون تگ H1 جای دهید.

·         در آدرس اینترنتی (URL)از کلمه کلیدی به شکلی طبیعی استفاده می کند.اگر در عنوان صفحه خود کلمه کلیدی مورد نظر استفاده کرده اید می توانید از همان برای آدرس URL صفحه نیز استفاده کنید.

·         در 100 کلمه اول آن به شکلی طبیعی و با پراکندگی مناسب از عبارات یا کلمات کلیدی استفاده شده.به اصطلاح، خیلی تابلو! این کار را نکنید اما هرچه در توان دارید به اجرا بگذارید تا در صورت امکان از همه عبارات کلیدی خود با ظاهری طبیعی در 100 لغت اول محتوای خود استفاده کنید.

برخی مسائل فنی سئو وب سایت در ارتباط با محتوا

مباحث فنی مربوط به سئو سایت بحثی کاملا جداگانه محسوب می شود.بسیاری از فاکتورهای تکنیکی و فنی سئو (SEO) مربوط به بخش طراحی سایت و کدنویسی های آن می شود که باید قبل تولید و قرار گرفتن محتوا در وب سایت اصلاح شوند.

بصورت کلی در زیر برخی از موارد فنی مهم و موثر بر روند بهینه سازی سایت که در ارتباط با محتوا هستند را بیان می کنیم :

·         سریع لود شدن محتوای سایت.3 ثانیه یا کمتر! این نهایت مقدار زمانی است که باید وب سایت شما جهت لود شدن از کاربر بگیرد.اطمینان حاصل کنید عکس ها و ویدئوهای صفحات سایت شما از سرعت لود آن نمی کاهد.

·         محتوای سایت در گوشی های موبایل به درستی نمایش داده شود.در صورت طراحی سایت بصورت Responsive مشکل زیادی وجود نخواهد داشت اما با این حال از کارکرد صحیح دکمه ها و نمایش درست عکس های سایت خود در صفحه های موبایل یا تبلت اطمینان حاصل کنید

·         آدرس صفحه را در فایل XML نقشه سایت (sitemap.xml)قرار دهید تا از این طریق گوگل سریعتر و راحتتر به صفحه و محتوای آن دسترسی داشته باشد.

·         لینک های داخلی برای محتوای صفحه خود ایجاد کنید.در قسمت های مختلف سایت خود به محتوایی که به قصد سئو تولید کرده اید لینک بدهید و از anchor text مناسب و مرتبط برای این لینک ها استفاده نمایید.

·         آدرس ایترنتی را حد امکان کوتاه کنید.URL های کوتاه رتبه بهتری دریافت می کنند.طبق تحقیقات URL سایت های دارای رتبه (Rank) بالا بطور میانگین از 59 کارکتر تشکیل شده اند

بهرحال دنیای مربوط به سئو و بهینه سازی سایت دنیایی پیچیده و در برخی موارد ناشناخته است و شاید همین موضوع باعث جذاب تر شدن مباحث مربوط به آن می شود.اما بسیاری از فاکتورها و عوامل تاثیرگذار بر آن کاملا مشخص است.یکی از این فاکتورها، محتوای سایت است که حتی از نظر خیلیها مهمترین فاکتور در بهینه سازی به حساب می آید.اما تولید محتوای مناسب که تاثیر مثبتی بر جایگاه وب سایت داشته باشد نیاز به توجه و تجربه زیادی دارد که نیاز است با آزمون و خطا و مطالعات زیاد تا حدودی از کم و کیف آن آگاه شد.

تیم سئو وب سایت شرکت آوینا پرداز متشکل از متخصصین باتجربه و رزومه بسیار موفق آماده همکاری با انواع مشاغل جهت انجام علمی و تخصصی امور مروبط به بهینه سازی و بهبود رتبه وب سایت ها می باشد.


قواعد Redirect برای سئو وب سایت
قواعد Redirect برای سئو وب سایت
تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی چیست؟
نکاتی در مورد قیمت سئو و تعیین تعرفه بهینه سازی وب سایت
نکاتی در مورد قیمت سئو و تعیین تعرفه بهینه سازی وب سایت
بررسی سئو سایت
بررسی سئو سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha