طراحی بخش نظرات و تاثیر آن بر سئو سایت

واژه فروم (Forum) در حقیقت به معنی محلی از وب سایت است که کاربران و بینندگان می توانند در آن نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.در مباحث مربوط به طراحی سایت به این بخش از سایت سیستم کامنت گذاری ، بخش نظرات و پیشنهادات یا پرسش و پاسخ نیز گفته می شود که قصد داریم در این مقاله تاثیر این بخش از وب سایت را بر روند سئو و بهینه سازی سایت بررسی نماییم.

بخش نظرات یا همان فروم را می توان به گونه های مختلفی در سایت طراحی کرد.می توان طراحی فروم را به گونه ای انجام داد که کاربران تنها امکان پرسش یا نظر دادن در مورد محتوای صفحه را داشته باشند یا می توان آن را به گونه ای طراحی کرد که کاربران بتوانند علاوه بر اظهار نظر در مورد محتوای صفحه ، به نظرات یا پرسشهای کاربران دیگر نیز پاسخ دهند.حتی می توان امکان به اشتراک گذاری فایل یا لینک را نیز برای کاربران فراهم نمود.هریک از این روش های طراحی فروم سایت معایب و مزایای خودش را در فرایند سئو سایت دارد که باید بصورت جداگانه ای بررسی شود.

تاثیر فروم در سئو وب سایت همواره مورد مناقشه بوده است ، برخی اعتقاد دارند زمان تاثیر این کامنت ها و فروم ها بر بهینه سازی سایت گذشته است و استفاده از آن برای SEO بی اثر است.بسیاری نیز عقیده دارند که فروم ها تاثیر خوبی بر ایجاد فعالیت و درگیر کردن کاربران با محتوای سایت دارد ولی برای بازاریابی روش سودمندی نیست.

اما اگر نظر ما را بخواهید باید بگوییم : طراحی فروم می تواند به روند سئو برخی وب سایت ها کمک کند ولی برای برخی نیز بی اثر یا حتی دارای تاثیر منفی باشد.

اینکه آیا از بخش نظرات در سایت خود استفاده کنید یا خیر بستگی به عوامل زیادی دارد، برخی از این عوامل عبارتند از :

·         هدف اصلی شما از ایجاد فروم (Forum) در سایت چیست ؟

·         وب سایت شما در حال حاضر چه جایگاهی دارد ؟

·         برتری شما یا وب سایت شما نسبت به رقبا و همکارانتان در چیست ؟

·         کابران شما را چه گروهی از افراد تشکیل می دهند ؟

و...

قرار گرفتن نظرات کاربران در صفحه های وب سایت شما در صورتی که به گونه ای صحیح و در زمانی مناسب طراحی شده باشد می تواند تاثیر بسیار خوبی بر بهبود روند سئو سایت شما داشته باشد.این بهبود نسبی به دلایل مختلفی روی میدهد.اگر وب سایت شما شرایط لازم را داشته باشد

قرار گرفتن Forumیا همان بخش نظرات می تواند به دلایل زیر بر فرایند بهینه سازی سایت شما اثر مثبتی بگذارد:

·         طراحی فروم مناسب باعث طولانی تر شدن محتوای صفحه می گردد

·         باعث جذب کاربران و افزایش مدت حضور آنها در وب سایت گردد

·         تعداد کلمه های کلیدی در صفحه را بالا می برد

·         امکان نقد محتوای سایت را به کاربران می دهد و باعث افزایش فعل و انفعالات و مشارکت در سایت می گردد

·         باعث می شود هر کاربر اطلاعات خود را نوشته و از این طریق کیفیت محتوای صفحه را بهبود بخشد

اما در این مقاله سعی داریم تمرکز خود را بر یکی از اصلی ترین فاکتورهای موثر بر سئو وب سایت قرار دهیم : یعنی طول و اندازه محتوا.

براساس تحقیقات و مقاله های مختلف نشان داده شده محتوا و مطالب طولانی تر تاثیر بهتری بر روند سئو خواهد گذاشت.در این بررسی ها نشان داده شده که محتوای طولانی معمولا تخصصی تر ، جامع و کامل تر است ، بیشتر به اشتراک گذاشته می شود ، بک لینک  (Backlink)بیشتری دریافت می کند ، امکان استفاده از کلمات کلیدی در آن بیشتر است ،بهتر بهینه سازی می شود و بصورت کلی رتبه بهتری دریافت میکند.

چیزی که لازم است به آن توجه کنید این است که مطالبی که کاربران در بخش کامنت (Comment) یا همان فروم و نظرات سایت قرار می دهند :

ü      در واقع بخشی از محتوای سایت محسوب می شود و باعث طولانی تر شدن آن می گردد که نکته ای مثبت در سئو سایت به حساب می آید.

ü      هرچه کامنت های با کیفیت تری از طرف کاربران در سایت گذاشته شود به همان میزان به افزایش کیفیت سایت و SEO آن کمک بیشتری می کند.

ü      وجود کامنت های کاربران در صورت سئوالی بودن یا مفید بودن باعث جذب کاربران دیگر برای پاسخ به سوالات و یا دریافت اطلاعات بیشتر می گردد و از این طریق زمان حضور کاربران در سایت افزایش می یابد

ü      از نظر احساسی به کاربران این موضوع را انتقال که می دهد که آنها نیز در تولید و بهبود محتوای صفحه شریک هستند.

ü      پراکندگی کلمات کلیدی فاکتور مهمی در بهینه سازی محتوای سایت محسوب می شود و از طریق فروم می توان این پراکندگی عبارات کلیدی در صفحه را ایجاد نمود.



طراحی بخش فروم و نظرات و تاثیر بر سئو سایت



اما معایبی نیز در طراحی سیستم نظردهی در وب سایت وجود دارد که می تواند اثر منفی بر بهینه سازی سایت شما داشته باشد:

û       کاربران ممکن است نظرات یا جملاتی غیر مرتبط با موضوع صفحه یا سایت شما مطرح کنند که اثر منفی بر کیفیت محتوا و در نهایت سئو سایت شما خواهد گذاشت.

û       کاربران می توانند لینک های نامرتبط یا حتی اسپم را در بخش نظرات قرار دهند و از این طریق باعث اُفت کیفیت سایت شما گردند.

یک راه حل مناسب برای اجتناب از بروز این مشکلات طراحی بخشی برای تایید نظرات و کامنت ها است و بدین وسیله نظرات کاربران تنها پس از تایید شما نمایش داده می شود.

راه دیگر این است که بخش نظرات و فروم دائما کنترل شود و نظرات نامرتبط و حتی کوتاه مانند : "خیلی خوب" یا "چه جالب" که با موضوع متن صفحه ارتباطی ندارند و کمکی نیز روند سئو سایت نمی کنند پاک شود و همین کار با نظرات دارای لینک های خراب یا دارای مشکل نیز انجام گردد.

اما قرار دادن Forum در وب سایت همیشه نیز خوب نیست و نه تنها به بهببود سئو سایت کمکی نمی کند بلکه باعث آسیب به آن نیز می شود.بنابراین مواردی را قبل از تصمیم به قرار دادن فروم (بخش نظرات ) به وب سایت باید در نظر گرفت و حتی پس از آن نیز باید نکات مختلفی را رعایت کرد تا این روش تاثیر منفی بر روند بهینه سازی سایت نگذارد.

برخی از معایب قرار دادن فروم در سایت :

·         ممکن است در صورت عدم وجود شرایط کافی در وب سایت نتوانید کاربران را ترغیب به نظر دهی کنید در این صورت باید گفت در صورتی که بخش نظرات صفحات سایت شما خلوت باشد کیفیت وب سایت شما نیز زیر سئوال خواهد رفت.

·         محل مناسبی برای ربات های اسپم و کامنت گذاری خودکار ایجاد می شود که باید از نظر امینتی شرایط مناسب ایجاد گردد.

·         زمان زیادی برای مدیریت کامنت ها و بررسی آنها از شما خواهد گرفت

·         اگر زمانی چه بصورت اجباری یا چه سهوا تمام کامنت ها و یا بخش زیادی از آنها حذف شود بدلیل کاهش ناگهانی محتوا، بازدید و رتبه سایت شما کاهش محسوسی خواهد یافت که این موضوع اثری منفی بر روند بهینه سازی سایت محسوب می گردد.

در هر صورت باید توجه کرد که قرار دادن فروم در وب سایت باعث تغییر شگرفی در جایگاه سایت شما نخواهد شد و اگر به گونه ای اشتباه از آن استفاده شود چه بسا سئو سایت شما را با خطر نیز مواجه کند.جهت طراحی فروم باید به این نکات توجه کنید که آیا وب سایت شما پتانسیل لازم برای ترغیب کاربر به مطرح کردن سوال یا دادن نظر را دارد ؟ آیا بازدیدکنندگان وب سایت شما در حال حاضر آنقدر هستند که بخش نظرات وب سایت خلوت باقی نماند ؟ آیا زمان کافی برای بررسی یا حتی پاسخ به سوالات و نظرات کاربران را در اختیار دارید ؟

در حقیقت هیچ روش کامل و یکسانی جهت بهینه سازی تمام سایت ها وجود ندارد ، قرار دادن فروم (Forum)یا هر روش دیگری باید با توجه به شرایط مخصوص هر وب سایت و نوع کسب و کار و نوع مخاطبان آن انجام گیرد در غیر این صورت تنها زمان و هزینه شما از بین خواهد رفت و حتی در حالت بدتر به جایگاه و سئو سایت شما آسیب زده خواهد شد. بنابراین قبل از هر اقدامی لازم است با متخصصین سئو مشورت های لازم را بنمایید تا از هرگونه زیانی جلوگیری شود.از طریق تماس با ما می توانید از مشاوره و خدمات تیم بهینه سازی و سئو سایت شرکت آوینا پرداز استفاده نمایید.


آموزش سئو بخش چهارم ( اصول طراحی سایت متناسب با سئو )
آموزش سئو بخش چهارم ( اصول طراحی سایت متناسب با سئو )
کند  بودن سایت در موبایل و افزایش بانس ریت
کند بودن سایت در موبایل و افزایش بانس ریت
استراتژی سئو سایت در سال 2017
استراتژی سئو سایت در سال 2017
بهترین ابزارهای رایگان بررسی روند سئو سایت
بهترین ابزارهای رایگان بررسی روند سئو سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha