آموز سئو بخش ششم (چگونگی تاثیر تجربه کاربری و محتوا بر افزایش رتبه سایت)

موتورهای جستجودائما در تلاشند تا عملکرد خود را از طریق نمایش بهترین نتایج ممکن بهبود ببخشند و آموزش های سئو نیز به این منظور انجام می شود تا بتوانید از نظر آنها بهترین باشید. هرچند که "بهترین" یک صفت ذهنی است و از فردی به فرد دیگر ممکن است متفاوت باشد اما موتورهای جستجوی بزرگ نظیر گوگل و بینگ با پیشرفت های انجام شده در حال حاضر درک بسیار خوبی از این موضوع دارند که چه وب سایت و صفحه هایی رضایت جستجوگران را جلب می کند.

این وب سایت ها دارای ویژگی های مشترکی هستند :

·         براحتی قابل استفاده بوده ، مسیریابی و درک مفهوم این سایت ها آسان است

·         اطلاعات واضح ،مفید و مرتبط با عبارات مورد جستجو فراهم می کنند

·         طراحی سایت حرفه ای و مدرنی دارند که قابل استفاده در مرورگرهای جدید می باشد

·         محتوای با کیفیت و معتبر در اختیار کاربران قرار می دهند.

علیرغم پیشرفت های بسیار زیاد تکنولوژی ، موتورهای جستجو همچنان قادر به دیدن عکس ، تماشای ویدئوها و خواندن متن مانند یک انسان نیستند.و این موضوع یکی از چالش های اساسی سئو و بهینه سازی وب سایت محسوب می گردد.یکی از روش های موتورهای جستجو برای رمزگشایی از متن ها و درک بهتر آنها استفاده از اطلاعات مِتا (Meta Information) منظور از اطلاعات متا لزوما متا تگ (Meta Tag) نیست می باشد.

تاثیر کارآمدی و تجربه کاربری بر سئو وب سایت

متغیرهای محدودی از طرف موتورهای جستجو بصورت مستقیم قابل ارزیابی و بررسی هستند، این متغیرها شامل کلمات کلیدی، لینک ها و ساختار کلی وب سایت می گردد.با اینحال از طریق بررسی الگوهای لینک دادن ، مقیاس های مربوط به میزان مشارکت و توجه کاربران به محتوا و اطلاعاتی که از خزنده ها دریافت می شود، این موتورهای جستجو شواهد و داده های زیادی را در مورد یک وب سایت جمع آوری می کنند.

تجربه کاربری و کارآمد بودن سایت دومین رتبه را در آموزش های سئو جهت تاثیر بر سیستم رتبه بندی موتورهای جستجو دارد.این دو ویژگی (کارآمدی و تجربه کاربری) تاثیر غیر مستفیم اما بسیار مهمی در بهینه سازی وب سایت ها و بهبود جایگاه آنها دارند و میزان محبوبیت وب سایت را نشان می دهد که یکی از سیگنال های مورد استفاده موتورهای جستجو برای افزایش رتبه محسوب می شود.زیرا هرچه یک وب سایت تجربه کاربری بهتری را در اختیار بیننده قرار دهد و محبوبیت بیشتری پیدا کند بالا بودن کیفیت خود را به موتورهای جستجو نشان داده است.

ایجاد یک تجربه کاربری خوب در طراحی وب سایت کمک می کند تا بازدیدکننده ، منظور و مفهوم سایت را بهتر درک کند،بیشتر با آن درگیر شود، محتوای آن را به اشتراک بگذارد ، برای بازدید دوباره از وب سایت به آن بازگردد و به آن لینک دهد تمام این ها در حقیقت سیگنال های مهمی است که موتورهای جستجو از آنها برای افزایش رتبه سایت استفاده می کنند و لازم است در فرایند بهینه سازی وب سایت به آنها توجه شود.

نشانه های کیفیت محتوا

1- معیارهای مربوط به درگیر شدن کاربر با محتوا

زمانی که موتور جستجو ، صفحه نتایج را به شما نمایش می دهد، می تواند میزان موفقیت رتبه بندی را با توجه نوع رفتار شما نسبت به این نتایج تخمین بزند.برای مثال اگر روی اولین لینک کلیک کنید و بلافاصله دکمه Back مرورگر را زده و دوباره به صفحه نتایج بازگردید و اینبار روی لینک دوم کلیک کنید نشان دهنده این است از وب سایت اول راضی نبوده اید.

موتورهای جستجو به دنبال کلیک های طولانی (Long Click) هستند جایی که کاربر سریعا بعد از ورود به سایت مجدد به صفحه نتایج بازنگردد تا لینک دیگری را امتحان کند میلیون ها میلیون جستجویی که روزانه توسط کاربران در دنیا انجام می گیرد منبع بسیار خوبی برای ارزیابی رفتار کاربران و تشخیص میزان درستی نتایج محسوب می شود.

2- یادگیری کامپیوترها

در سال 2011 گوگل، آپدیت پاندا (Panda) را برای الگوریتم های خود معرفی کرد که روش قضاوت در مورد کیفیت یک سایت را دچار تغییر نمود.برای این کار ابتدا گوگل از ارزیابان انسانی برای رتبه دادن به هزاران سایت و برای جستجوی محتوای بی کیفیت استفاده نمود.سپس گوگل به کامپیوترهای خود آموخت که چگونه از این ارزیابان انسانی تقلید کنند.زمانی که این کامپیوترها توانستند به درستی حدس بزنند که از نظر انسان ها چه مطالب و محتوایی بی کیفیت است ، گوگل شروع به استفاده از این الگوریتم جدید برای ارزیابی میلیون های وب سایت دنیای وب نمود.نتیجه نهایی یک دگرگونی اساسی بوجود آورد و سبب شد بیش از 20% تمام رتبه بندی های قبلی گوگل مجددا انجام گیرد و تغییر کند.

3- ساختارهای لینک

موتورهای جستجو اخیرا متوجه شدند که ساختار و نوع لینک دهی در وب می تواند به عنوان معیاری برای سنجش محبوبیت درنظر گرفته شود.در واقع وقتی وب سایتی به شما لینک می دهد از نظر گوگل و موتورهای جستجو این معنی را می دهد که به شما رای داده یا از شما تعریف و تمجید کرده است.حال هرچه این وب سایت با کیفیت تر و دارای PageRank بالاتری باشد تاثیر بیشتری در بهبود سئو و جایگاه سایت شما خواهد داشت.درواقع از نظر گوگل هرچه یک وب سایت بهتر و دارای محتوای مفیدتری باشد، لینک بیشتری از سایت های دیگر دریافت می کند.

هرچه توجه و هیجان بیشتری نسبت به یک محتوا در بین کاربران ایجاد شود و هرچه این محتوا، بیشتر در سایت های دیگر به اشتراگ گذاشته شود برای موتورهای جستجو به معنی کیفیت بالاتر صفحه وب سایت خواهد بود.

البته فاکتورهای دیگری مانند مدت زمان حضور کاربر،منبع لینک دهند،anchor text ( متنی که لینک درون آن قرار می گیرد) و تعداد لینک ها نیز در نظر گرفته می شود تا در نهایت وب سایت به جایی که استحقاق آن را دارد دست یابد.

تولید محتوا

احتمالا تولید محتوای قوی و با کیفیت بیشترین توصیه ایست که در دنیای سئو برای افزایش رتبه سایت ها از طرف متخصصان بهینه سازی انجام می شود.علیرغم کلیشه ای بودن این توصیه با این حال لازم است مقداری راجع به آن توضیح داده شود.تولید محتوای مفید یک اصل اساسی برای سئو وب سایت محسوب می شود.هر جستجویی که در اینترنت توسط کاربران انجام می شود با نیت خاصی است جستجوها عموما در اینترنت برای پیدا کردن ، یاد گرفتن ، حل کردن ، خرید ، تعمییر، درمان یا درک یک موضوع انجام می شود موتورهای جستجو براساس درجه رضایت کاربران و برآوردن نیاز و نیت آنها به بهترین روش ممکن رتبه بندی وب سایت ها را انجام می دهند.ایجاد رضایت در کاربران از طریق محتوایی که نیاز آنها را برآورده نماید شانس شما را برای افزایش رتبه سایت بالا می برد.

جستجو دارای انواع گوناگونی است

جستجوهایی تراکنش محور

پیدا کردن یک شرکت یا کسب و کار خاص بصورت محلی،خرید آنلاین و..

جستجوهای تراکنشی لزوما به معنی خرید آنلاین با کارت بانکی یا انتقال پول نیست.ثبت نام در یک وب سایت محلی فروش لباس، ساخت یک اکانت Gmail ، پیدا کردن بهترین رستوران ایتالیایی در اطراف خود و .. تماما جزء جستجوهای تراکنشی محسوب می شوند

جستجوهای مسیریابی

بازدید از مقصدی از پیش تعیین شده یا یافتن منبع یک آدس اینترنتی خاص

این نوع جستجوها با نیت پیدا کردن و رورد به یک وب سایت مشخص انجام می شود.در برخی موارد ممکن است کاربر آدرس URL دقیق وب سایتی که می خواهد را نداند و به ترتیب از موتورهای جستجو برای وارد شدن به آن استفاده می کند.برای مثال ممکت است شما آدرس دقیق سایت ما را ندانید در این صورت با جستجوی عبارت" شرکت آوینا پرداز" در گوگل می توانید وب سایت ما را پیدا و به آن وارد شوید.

جستجوهای اطلاعاتی

جستجوی اطلاعاتی که تراکنش محور نبوده و به قصد خرید نیستند، دریافت جواب های سریع ، جستجوهای شخصی

جستجوی اطلاعات بخش بزرگی از کاوش ها در اینترنت را تشکیل میدهند.از دریافت اطلاعات در مورد آب و هوای محلی گرفته یا دریافت نفشه مکانی خاص تا جستجوی اطلاعات در مورد اینکه سفر به کره مریخ دقیقا چقدر طول می کشد، همه و همه از این دست جستجوها محسوب می شوند.موضوع اصلی این است که این جستجوها ذاتا غیر تجاری و غیر تراکنشی هستند.هدف اصلی فقط دریافت اطلاعات است و هیچ قصد دیگری در پشت کلیک ها وجود ندارد.

برآورده کردن این نیت ها و نیازها بستگی به شما دارد.خلاقیت ، نوشته های با کیفیت ، استفاده از مثال و نمونه و دخالت دادن عکس و ویدئو در طراحی سایت می تواند به تولید محتوایی که کاملا با هدف اصلی کاربر مطابقت دارد کمک بسیاری نماید.پاداش شما رضایت کاربرای است که تجربه مثبت خود را به موتورهای جستجو از طریق درگیر شدن با وب سایت نشان می دهند و باعث بهبود سئو و افزایش رتبه سایت شما می گردند.

جهت مرور مقالات گذشته آموزش سئو از لینک های زیر استفاده نمایید:

                                                                                           

               


رابطه طراحی سایت و سئو در سال 2017
رابطه طراحی سایت و سئو در سال 2017
کند  بودن سایت در موبایل و افزایش بانس ریت
کند بودن سایت در موبایل و افزایش بانس ریت
آموزش سئو بخش اول (نحوه کار موتورهای جستجو)
آموزش سئو بخش اول (نحوه کار موتورهای جستجو)
مقایسه اهمیت جایگاه سایت و نرخ تبدیل در بهینه سازی
مقایسه اهمیت جایگاه سایت و نرخ تبدیل در بهینه سازی
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha