ریچ اسنیپت و تاثیر آن بر سئو سایت

شاید چیزهایی در مورد مفهوم کلی ریچ اسنیپت (Rich Snippet) در مباحث بهینه سازی چیزهایی شنیده باشید.برای افراد و شرکت هایی که به صورت حرفه ای کارهای مربوط به بهینه سازی و سئو وب سایت ها را انجام می دهند ، ریچ اسنیپت کاملا موضوع شناخته شده ایست در حالیکه ممکن است برای افراد تازه کار اینگونه نباشد. 

دقیقا ریچ اسنیپت ها چیستند ؟ زمان آن رسیده به این سوال توضیح کاملی داده شود و مشخص شود اهمیت Rich Snippet ها در روند SEO چیست ؟ و چگونه می توان از آن در وب سایت استفاده کرد ؟



نمونه ریچ اسنیپت rich snippet در وب سایت



ریچ اسنیپت Rich Snippet چیست ؟

به مجموعه اطلاعاتی که گوگل در مورد هریک از وب سایت ها در صفحه جستجوی خود نمایش می دهد یک "اسنیپت" گفته می شود.مثلا وقتی در مورد یکی از مدلهای گوشی سامسونگ در گوگل جستجو کنید ، در صفحه گوگل ، هم نتایج با اسنیپت معمولی نمایش داده می شوند و هم نتایجی با اسنیپت های "غنی شده" که همان ریچ اسنیپت ها هستند.

این اطلاعات اضافی می تواند شامل موارد مختلفی شود از جمله : منوی breadcrumbs وب سایت ، تعداد نظرات کاربران ، اطلاعات تصویری مانند عکس و فیلم ، دستورالعمل ، قیمت و ..

یک اسنیپت معمولی به شکل زیر در گوگل نمایش داده می شود :





همانطور که در این تصویر می بینید، گوگل هر وب سایت در صفحه نتایج را به این شکل نشان می دهد :

·         Title یا عنوان صفحه به رنگ آبی

·         آدرس اینترنتی (URL) صفحه به رنگ سبز

·         توضیحات (Description) صفحه به رنگ تیره

این همان چیزی است که ما به آن اسنیپت می گوییم.همان چیزی که ما قصد داریم راجع به آن و چگونگی بهینه سازی آن توضیح دهیم.

یک ریچ اسنیپ یا اسنیپتی که غنی شده است در واقع بین آدرس اینترنتی (URL) و توضیحات (Description) صفحه یکسری اطلاعات اضافی برای کاربر نمایش می دهد. نمونه ای از ریچ اسنیپت در همان عبارت مورد جستجوی قبلی به صورت زیر است :



ریچ اسنیپت در گوگل



برای مثال در این اسنیپت می توانید امتیازی که کاربران به این محصول داده اند و همچنین تعداد افرادی که در رای گیری شرکت اند را نیز مشاهده کنید.

البته ریچ اسنیپت ها انواع مختلفی دارند و می توانند اطلاعات بیشتری را نیز در اختیار جستجو کننده گان قرار دهند به عنوان مثال در اسنیپت زیر که مربوط به یک سایت خارجی است علاوه بر امتیاز و تعداد نظرات ثبت شده برای محصول ، محدوده قیمت و همچنین موجود یا نا موجود بودن آن نیز مشخص شده است.



ریچ اسنیپت کاملتر برای سئو



چرا ریچ اسنیپت ها برای سئو اهمیت دارند ؟

واقعیت این است که ریچ اسنیپت ها تاثیر مستقیمی بر جایگاه وب سایت ندارند.یعنی گوگل هنوز از این فاکتور برای ارتقا رتبه سایت ها استفاده نمی کند ولی تاثیر غیر مستقیم آن بر سئو سایت غیرقابل انکار است.

ریچ اسنیپت ها در صفحه جستجو نمایان تر و برجسته تر از اسیپت های معمولی دیده می شوند.همچنین کاربران می توانند تنها با نگاه کردن به اسنیپت آنها اطلاعات بیشتری دریافت کنند.تحقیقات ثابت کرده که ریچ اسنیپتها کلیک بیشتری نسبت به اسنیپت های معمولی دریافت می کنند یا به عبارتی مردم نسبت به این نتایج تمایل بیشتری برای کلیک کردن نشان می دهند.

دریافت کلیک بیشتر به معنی بهبود سئو وب سایت است.در واقع تاثیر ریچ اسنیپت در سئو و بهینه سازی سایت در طولانی مدت مشخص می شود.هرچه سایت شما کلیک بیشتری دریافت کند ، گوگل به نتیجه می رسد که کاربران سایت ما را به سایر وب سایت های نمایش داده شده ترجیح می دهند و این موضوع مطمنا اثر بسیار مثبتی در بهبود جایگاه و رتبه سایت شما خواهد گذاشت.

چگونه می توان ریچ اسنیپ را به سایت اضافه کرد ؟

اگر شما داده های ساختاریافته (structured data) را به وب سایت خود اضافه کنید، گوگل می تواند آن را نمایش دهد. structured data در واقع یک قطعه کد با فورمتی مشخص است که بطریقی نوشته شده که موتورهای جستجو بتوانند آن را درک کنند.مثلا وقتی شما عددی را در وب سایت خود می نویسید گوگل توانایی این را ندارد که تشخیص دهد این عدد تاریخ است ، قیمت است یا مثلا تعداد نظرات. اما با استفاده از structured data و لغتنامه ای که در schema.org برای آن در نظر گرفته شده در واقع کاری خواهید که محتوای شما برای موتورهای جستجو قابل فهم تر شود و نهایتا بتواند معنی برخی اعداد و عبارات و کلمه ها را بهتر درک نماید.

البته گوگل هیچ تضمینی ارائه نمی دهد که حتما تمام ریچ اسنیپت ها برای تمام وب سایت ها به نمایش درآید اما استفاده از ریچ اسنیپت، خزیدن یا کراول کردن و درک محتوا را برای موتورهای جستجو راحتتر می کند که نکته بسیار مهمی در سئو محسوب می شود.گوگل اعلام کرده ریچ اسنیپت برخی از وب سایت ها را که بصورت درست انجام نشده یا ارتباط چندانی به موضوع اصلی سایت ندارند ، از کار خواهد انداخت و به این معنی که برای استفاده از آن ها باید کاملا دقیق و حرفه ای عمل کنید.


بهبود رتبه سایت در گوگل
بهبود رتبه سایت در گوگل
آیا سئو سایت هزینه زیادی دارد؟
آیا سئو سایت هزینه زیادی دارد؟
استفاده از ویدئو برای بهبود سئو وب سایت
استفاده از ویدئو برای بهبود سئو وب سایت
سوالات متداول و مهم سئو
سوالات متداول و مهم سئو
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha