بک لینک چیست؟

بک لینک یا به زبان انگلیسی Backlink که یکی از مهمترین فاکتورهای موثر در بهینه سازی سایت محسوب می شود در واقع لینکی است که یک وب سایت دیگر به وب سایت شما می دهد.زمانی که لینک سایت شما در یک وب سایت دیگر قرار می گیرد از نظر گوگل و موتورهای جستجو این کار به معنی نوعی رای دادن و تایید کردن شما است. بنابراین هرچه آن وب سایت دارای اعتبار بیشتر باشد ، بک لینک گرفته شده از آن نیز دارای ارزش بیشتری است.

در گذشته تنها موضوع مهم در مورد بک لینک ها ، تعداد آنها بود. هرچه یک وب سایت تعداد بک لینک بیشتری دریافت می کرد رتبه بالاتری در موتورهای جستجو بدست می آورد. اما در حال حاضر این الگوریتم ها تغییر یافته و علاوه بر تعداد بک لینک ، کیفیت وب سایت لینک دهنده و مرتبط بودن موضوع وب سایت ها نیز در تعیین رتبه سایت و ارزش بک لینک نقش مهمی دارند.

برای مثال وب سایت "الف" در زمینه طراحی سایت فعالیت می کند و وب سایت معتبر "ب" اطلاعات علمی در مورد دنیای آنلاین ، اینترنت و آخرین تکنولوژی های برنامه نویسی تحت وب را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. حال اگر وب سایت "ب" لینک وب سایت "الف" را در خود قرار دهد یعنی به سایت "الف" بک لینک بدهد تاثیر بسیار مثبتی بر روند سئو و بهینه سازی سایت "الف" خواهد گذاشت.زیرا این بک لینک ها طبیعی است و از یک وب سایت مرتبط و با کیفیت گرفته شده است.

فاکتورهای مربوط به بک لینک :

عصاره لینک Link Juice: زمانی که یک وب سایت به یکی از مقالات یا به صفحه اصلی سایت شما لینک می دهد این لینک همراه خود "عصاره لینک" را به وب سایت شما منتقل می کند. این عصاره لینک به افزایش رتبه آن مقاله یا PageRank و همچنین به افزایش اعتبار نام دامنه Domain Authority وب سایت شما کمک زیادی می نماید و در واقع یکی عامل های اصلی در افزایش رتبه وب سایت مقصد محسوب می شود.

لینک های نو فالو No-Follow Link: زمانی وب سایتی به یک وب سایت دیگر بک لینک بدهد اما این لینک دارای تگ No-Follow باشد ، عصاره لینک از طریق آن منتقل نمی شود.لینک های no follow تاثیری بر روند بهینه سازی و افزایش رتبه سایت ندارند.به صورت کلی صاحبان وب سایت، زمانی لینک no follow در سایت خود قرار می دهند که از اعتبار وب سایت مقصد مطمئن نیستند. برای مثال لینک هایی از وب سایت های دیگر که در بخش نظرات یک وب سایت گذاشته می شوند بهتر است از این نوع باشد.

لینک های دو فالو Do-Follow: بصورت پیشفرض تمام لینک ها دارای خاصیت Do-Follow  هستند و عصاره لینک را منتقل می کنند مگر آنکه در آن ها از تگ No-follow که در مورد قبل اشاره شد استفاده گردد.

دامنه سرچشمه لینک Linking Root Domain:  این اصطلاح در مورد تعداد بک لینک هایی که از دامنه های منحصر به فرد دریافت شده است بکار می رود.وی یکی از عوامل تاثیر گذاربر بهینه سازی سایت محسوب می شود.به این معنی که حتی اگر شما از یک وب سایت 100 بک لینک داشته باشید تنها 1 دامنه به عنوان ریشه و سرچشمه لینک در نظر گفته می شود.هرچند داشتن تعداد بک لینک بیشتر از یک وب سایت و یک نام دامنه همچنان تاثیر مثبتی بر روند سئو سایت دارد اما بهتر است تا حد امکان از دامنه های مختلف بک لینک بگیرید.

لینک های کم کیفیت Low-Quality Links: لینک های کم کیفیت به لینک هایی گفته می شود که از وب سایت های اتومات ، سایت های اسپم و حتی وب سایت های مستهجن دریافت شود.این نوع لینک ها بیشتر از اینکه مفید باشند معمولا به ضرر سئو سایت تمام می شود و به همین دلیل است که زمانی که بک لینک می خرید باید دقت های لازم را به عمل آورید تا این بک لینک های خریداری شده از وب سایت های بی کیفیت یا اسپم و مخرب نباشد.

لینک های داخلی Internal Links: لینک هایی که در یک صفحه وب سایت به صفحه دیگری از همان سایت داده می شود را لینک داخلی می گویند.

متن لنگر Anchor Text: نوشته ای که از آن به عنوان هایپرلینک (Hyperlink) استفاده می شود را متن یا نوشته لنگر می گویند متنی که با کلیک روی آن به صفحه یا وب سایت مقصد منتقل می شوید متن لنگرِ بک لینک ها تاثیر بسیار زیادی برای افزایش رتبه در یک کلمه کلیدی خاص دارند.

با توجه به آنچه در مورد بک لینک و تاثیر آن بر سئو سایت و بهبود رتبه گوگل ذکر شد.لازم است چندین نکته را مدنظر قرار داد.

نکاتی در مورد بک لینک :

v     در حال حاضر اهمیت کیفیت بک لینک ( اعتبار بالای وب سایت لینک دهنده و مرتبط بودن موضوع آن با وب سایت شما ) بسیار بیشتر از کمیت و تعداد بک لینک بر سئو سایت موثر است.گاهی دریافت تنها یک بک لینک از یک وب سایت معتبر و مرتبط، ارزش به مراتب بیشتری از 1000 لینک دریافت شده از وب سایت های غیر معتبر و غیر مرتبط دارد.

v     زمانی که از درجه اعتبار وب سایتی مطمئنن نیستید از لینک های No-Follow استفاده کنید. زیرا لینک دادن به وب سایت های اسپم و مخرب باعث می شود مشمول جریمه گوگل شوید.

v     به مقاله PageRankچیست؟ مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد عصاره لینک و نحوه انتقال آن دریافت کنید.بصورت کلی عصار لینک هر صفحه بین لینک های موجود در آن صفحه تقسیم می شود.بنابراین مهم است بدانید غیر از لینک شما چند لینک دیگر در صفحه وب سایتی که به شما لینک می دهد قرار دارد.هرچه لینک های دیگر کمتر باشد عصاره لینک بیشتری به وب سایت شما منتقل می شود و تاثیر بیشتری در بهبود رتبه سایت شما دارد.

v     بصورت کلی وب سایت های دانشگاهی که انتهای دامین آنها .edu است و سایت های دولتی که به .gov ختم می شوند دارای درجه اعتبار بالایی هستند.اگر بتوانید از این وب سایت ها لینک دریافت کنید کمک بسیار زیادی به روند بهینه سازی سایت خود نموده اید.

v     گوگل از لینک های داخلی به عنوان راهی برای درک بهتر موضوعات صفحه های مختلف سایت استفاده می کند.بنابراین برای اینکه موضوع صفحه های خود را به کلمات کلیدی مناسب ربط دهید می توانید از لینک های داخلی و استفاده از Anchor Text مناسب این کار را انجام دهید

v     برای دریافت رتبه بهتر در یک کلمه کلیدی خاص بهتر است به متن بک لینک یا Anchor Text توجه کنید.برای مثال برای دریافت رتبه بهتر در کلمه "طراحی سایت" بک لینک های با متن لنگر "طراحی سایت" بهتر از بک لینک هایی است که Anchor Text آنها "اینجا" یا "کلیک کنید" است.



نقش شبکه های اجتماعی در آنلاین مارکتینگ
نقش شبکه های اجتماعی در آنلاین مارکتینگ
آموزش سئو بخش چهارم ( اصول طراحی سایت متناسب با سئو )
آموزش سئو بخش چهارم ( اصول طراحی سایت متناسب با سئو )
لینک دادن یا لینک ندادن مسئله اینست
لینک دادن یا لینک ندادن مسئله اینست
روش های بی اثر برای سئو وب سایت در سال 2017
روش های بی اثر برای سئو وب سایت در سال 2017
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha