سرعت سایت و اهمیت آن در سئو

یک متخصص سئو و بهینه سازی سایت حرفه ای ، همه جوانب و ویژگی های یک وب سایت را مد نظر قرار می دهد.یکی از این موارد موثر بر SEO ، سرعت وب سایت است که گاهی البته برخی از سئو کاران بیش از حد نسبت به آن وسواس به خرج می دهند و برخی نیز اهمیت آن را نادیده می گیرند. برای مثال برخی از صاحبان شرکت ها یا حتی مسئولان بهینه سازی سایت بصورت کلی سرعت لود صفحه های وب سایت را در نظر نمیگیرند و برخی نیز بصورت روزانه و حتی چندین بار در روز سرعت وب سایت خود را تست و بررسی می کنند.

سوال اصلی این است: سرعت وب سایت تا چد حد اهمیت دارد ؟ آیا لازم است مدام آن را چک کنیم ؟

احتمالا نه.  زیرا تغییرات و نوسانات عمده در سرعت وب سایت چیزی نیست که دائما و همیشه اتفاق بیوفتد. هرچند که باید کاملا متوجه این تغییرات باشید اما وسواس بیش از حد در مورد سرعت سایت ممکن است شما را از موارد دیگر غافل کند یا حتی موجب سردرگمی در انتخاب استراتژی سئو صحیح برای وب سایت گردد.

نظر گوگل در مورد سرعت سایت

در سال 2010 گوگل اعلام کرد که سرعت سایت به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی در صفحه های نتایج جستجو در نظر گرفته می شود( بیش از 200 فاکتور موثر بر سئو و رتبه بندی وجود دارد ). از آن زمان صاحبان وب سایت توجه بیشتری را به این موضوع اختصاص دادند.

منطق گوگل در این مورد کاملا صحیح است : سرعت بیشتر وب سایت باعث کاهش زمان تلف شده کاربران شده و از این طریق تجربه کاربری را بهبود می بخشد.در دنیایی که دسترسی سریعتر به اطلاعات نوعی برتری و ویژگی به حساب می آید ، حتی چند ثانیه نیز می تواند تفاوتی فاحش ایجاد نماید.

سرعت وب سایت مخصوصا از آنجایی اهمیت مضاعف پیدا می کند که امروزه بسیاری از افراد از طریق گوشی های موبایل به جستجو در اینترنت می پردازند. این جستجو ها می تواند زمانی باشد که شخصی پشت چراغ قرمز ایستاده ویا به انتظار اتوبوس نشسته است. بنابراین اگر مثلا شما صاحب یک وب سایت رستورانی هستید لازم است کاری کنید که در همین زمان اندک کاربر بتواند هم از محل دقیق شما اطلاع یابد و هم بتواند به منوی غذای رستوران شما دسترسی پیدا کند.در این مواقع سرعت سایت اهمیتی ویژه می یابد

اکنون در سال 2017 میلادی ( سال 96 شمسی) همانند دیگر جنبه های زندگی ، سرعت انجام کارها تبدیل به امری مهم و اساسی شده است. بنابراین اگر وب سایت شما به شدت کُند باشد ، احتمالا مجبور می شوید کسب و کار آنلاین خود را کنار بگذارید.

در گذشته و در همان سال 2010 ، 1% کل وب سایت ها در نتایج جستجوب گوگل به دلیل پایین بودن بیش از حد سرعت سایت مشمول جریمه گوگل شدند. بسیار از وبلاگ نویسان و وب سایت ها رتبه خود را تنها به دلیل همین یک اشتباه از دست دادند و متحمل ضررهایی گاه جبران ناپذیر شدند.

حال این پرسش مطرح می شود که چرا گوگل برتری بسیار ویژه ای به وب سایت های واقعا سریع نمی دهد ؟

باید گفت حقیقت این است که وب سایت شما یا سریع است با کُند ، حد میانی وجود ندارد ، تفاوت های میلی ثانیه ای تاثیر آنچنان زیادی بر کاربران نمی گذارند. همه متخصصین سئو سایت می دانند که سرعت وب سایت یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است اما لازم است توجه شود که به این مسئله به اندازه نقش واقعی آن در حال حاضر بها بدهیم ، نه بیشتر و نه کمتر.

سرعت سایت چگونه بر تجربه کاربر (User Experience) تاثیر می گذارد ؟

تجربه کاربر از سایت در واقع اساسی ترین عامل در رتبه بندی گوگل محسوب می شود.در واقع گوگل از راه های مختلف تلاش می کند تجربه کاربری یک سایت را بسنجد.هدف گوگل نمایش مورد پسندترین وب سایت ها از نظر کاربران و مرتبط ترین نتایج با عبارت سرچ (Search) شده است. بنابراین هرچه تجربه کاربر از سایت شما بهتر باشد رتبه بالاتری خواهید گرفت. اما عوامل زیادی بر تجربه کاربران از یک وب سایت تاثیر گذارند و قطعا یکی از این عوامل سرعت سایت است.

امروزه اکثر وب سایت ها به معنای واقعی سریع هستند این امر تبدیل به یک استاندارد در طراحی سایت حرفه ای شده است. سرعت سریعتر در لود (Load) شدن صفحه های سایت بخصوص برای قشر جوان اهمیت زیادی دارد.این افراد می خواهند اطلاعات مورد نیاز خود را از سریعترین راه بدست آورند و یک وب سایت سریع این امکان را به آنها خواهد داد و موجب بهبود تجربه آنها از آن وب سایت خواهد شد.

همچنین سرعت سایت اهمیت ویژه ای در وب سایت های تجاری مانند وب سایت های فروشگاهی دارد

خرید اینترنتی اساسا فرایندی است که شامل جستجوی سریع در اینترنت برای یافتن کالایی با بهترین کیفیت و کمترین قیمت می گردد.اگر شخصی وارد وب سایت شما شود یکی از صفحه های سایت شما به کندی لود شود به احتمال خیلی زیاد آن کاربر صفحه وب سایت شما را خواهد بست و به جستجوی خود در فروشگاه های آنلاین دیگر ادامه خواهد داد. امروزه رقابت فوق العاده زیادی بخصوص در وب سایت های فروشگاهی وجود دارد بنابراین مشتریان منتظر لود شدن سایت شما نخواهند ماند.

مردم هموراه نگاهی شکاکانه به یک فروشگاه اینترنتی جدید التاسیس دارند.تمام تجربه کاربری آنها از وب سایت شما شامل موارد زیادی میگردد که یکی از آنها سرعت سایت است.اگر سایت شما به کندی لود شود می تواند موجب ایجاد بدگمانی در کاربر گردد.این مورد یکی از بدترین سناریوهایی است که می تواند برای یک وب سایت فروشگاهی جدید اتفاق بیوفتد.

بنابراین به شما اطمینان می دهیم که طراحی سایت فروشگاهی که بتواند موفق عمل کند و اعتماد کاربران را جلب نماید کاری دشوار بوده و نیاز به مهارت و تجربه فراوان دارد که البته تکنولوژی های روز نیز به ایجاد چنین وب سایتی کمک زیادی خواهند نمود.

تا الان بیشتر در مورد تئوری سرعت سایت و اهمیت آن بر سئو سایت و تجربه کاربران صحبت شد و اما یک نمونه عملی :

در گذشته فروشگاه Walmart به این نتیجه رسید که یکی از سریع ترین وب سایت های خرده فروشی است.آنها تصمیم گرفتند تا سرعت سایت خود را حتی بهتر از این کنند.

اتفاقی که افتاد به صورت زیر خلاصه شد :

·         به ازای هر یک ثانیه که سرعت سایت بهبود پیدا کرد منجر به افزایش 2 درصدی نرخ تبدیل وب سایت گردید.

·         به ازای هر 100 میلی ثانیه بهبود در سرعت سایت بیش از 1% به درآمدهای حاصله افزوده شد.

اگر چه بهبود سرعت در حد یک یا دو ثانیه و یا چند میلی ثانیه تاثیر زیادی بر بهبود رتبه سایت در گوگل و روند بهینه سازی سایت نداشت اما تاثیر آن بر نرخ تبدیل و افزایش فروش و درآمد غیرقابل چشم پوشی است.

نکته اینجاست که بهینه سازی سرعت وب سایت قطعا بر تجربه کاربران تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.همانطور که قبلا نیز اشاره شد گوگل افزایش رتبه چشم گیری بعد از بهبود سرعت سایت ها ایجاد نمی کند اما وب سایت سریعتر اثرات جانبی دیگری دارد.

سرعت سایت که سریعتر باشد باعث ایجاد اعتماد بین شما و کاربران می شود و نتیجه آن بیشتر ماندن و بیشتر گشتن کاربران در سایت شما خواهد بود.بخاطر داشته باشید امروزه بیش از هر زمان دیگری برقراری رابطه خوب و درگیر نمودن کاربران بر موفقیت یک کسب و کار تاثیر می گذارد.

امروزه کافی نیست که تنها بازدیدهای فراوانی داشته باشید بلکه بالا بودن کیفیت این بازدیدها نیز اهمیتی ویژه دارد و سرعت وب سایت می تواند کمک زیادی به این موضوع نماید.

ممکن است پس از بهبود سرعت سایت خود شاهد افزایش رتبه گوگل خود نیز باشید.اما گول نخورید!

این بهبود رتبه به این دلیل نیست که گوگل تصمیم گرفت تنها به دلیل افزایش چند ثانیه سرعت، به ارتقا رتبه سایت شما  کمک کند بلکه این اتفاق بدلیل بهبود تجربه کاربران از سایت شما افتاده است.کاربران به نتیجه رسیدند که وب سایت شما قابل اعتماد و با کیفیت است و اینها همان اثرات جانبی سریع تر شدن وب سایت است.

دلایل اصلی کند بود سرعت سایت چیست ؟

در حقیقت عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند برخی از این عوامل وزن بیشتری در بهبود یا کاهش سرعت سایت دارند و اگر یک اشتباه کوچک در مورد آنها رخ دهد می تواند سرعت کل سایت را به شدت پایین آورد. لازم است این موارد را در نظر داشته باشید :

هاست یا سرور اینجاست که مشخص می شود چرا برخی از هاست ها ارزان و برخی گران تر هستند.برخی از این شرکت ها چندین وب سایت را بر روی یک IP بالا می آورند که نتیجه آن تقسیم منابع و کاهش سرعت سایت است.بنابراین گزینه مناسب برای این مشکل استفاده از یک IP اختصاصی است. همچنین نوع سرور و سخت افزار آن تاثیری مستقیم بر سرعت سایت دارند.

مرورگر مرورگرهای مختلف رفتار مختلفی را هنگام نمایش یک وب سایت از خود نشان می دهند.زمانی که وب سایتی بر روی یک مرورگر عملکرد خیلی خوبی دارد ممکن است روی مرورگر دیگر کاملا کُند باشد.هموراه سعی کنید سرعت سایت خود را روی مرورگرهای مختلف تست کنید.

تم یا قالب سایت تم های بسیار پیچیده می تواند مشکلاتی را در سرعت سایت ایجاد کند.بنابراین گاهی لازم است به جای استفاده از تم ها و قالب های خیلی خاص و پیچیده ، تمرکز خود را روی تولید محتوای مناسب ، خدمات و محصولات بهتر قرار دهید تا از این طریق بیننده بیشتری را جذب نمایید.

تبلیغات و آگهی اینگونه تصور کنید که هرچیزی که در صفحه های سایت خود قرار می دهید بر سرعت سایت تاثیر می گذارند.گذشته از تاثیر مستقیمی که وجود آگهی های زیاد بر سرعت سایت میگذارد ، تاثیر غیر مستقیم آنها بر تجربه کاربران را نیز باید در نظر گرفت.داشتن آگهی های خیلی زیاد می تواند برای سئو سایت شما مشکل ساز شود و میتواند حتی از این هم فراتر رفته و منجر به جریمه گوگل شود. تنها زمانی در سایت خود تبلیغ و آگهی قرار دهید که درآمد بسیار خوبی را عایدتان کند و البته بازهم در این کار افراط بخرج ندهید.

عکس ها عکس های با رزولوشن بسیار بالا زمان زیادی برای لود شدن لازم دارند.هرچند می توانید با استفاده از روش هایی آنها را فشرده کرده و از حجم آنها بدون کاهش کیفیت بکاهید.بنابراین سعی کنید تمام عکس های خود را به شکلی موثر بهینه سازی کنید تا حجم کمتری داشته و سرعت لود سایت بهبود یاید.

ویدئوها همان نکته که در مورد عکس ها و تصاویر گفته شد در اینجا نیز صادق است. ویدئوها می توانند تاثیر خوبی بر ارزش محتوای سایت شما بگذارند اما از طرفی معمولا عناصر حجیم و سنگینی برای سایت محسوب می شوند.بنابراین استفاده از آنها نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد.

کدها درست مانند موارد دیگر کدهای سایت نیز نیاز به بهینه سازی دارند.کدهای کوتاهتر و عدم استفاده از کدهای طولانی JavaScript و CSS می تواند کمک بسیار زیادی به بهبود سرعت سایت نماید.

چگونه مشکل سرعت سایت را حل کنیم ؟

پیش از همه لازم است که یک شرکت تامیین کننده هاست معتبر پیدا کنید.اگر لازم است کمی بیشتر هزینه کنید.هاست یا سرور یک وب سایت در حقیقت زیربنایی است که سایت شما روی آن قرار میگیرد. البته بخاطر داشته باشید هر تعویض هاست می تواند منجر به کاهش رتبه جزئی شود و تاثیر منفی بر سئو سایت بگذارد که البته موقتی است.بنابراین یک شرکت مناسب پیدا کنید تا مجبور به جابجایی های مجدد نگردید.

کدنویسی دومین عامل موثر بر سرعت سایت محسوب می شود.شرکت طراحی سایت شما باید ماهر و حرفه ای باشد.ایجاد تعادل بین طراحی و تم و سرعت سایت نیاز به تخصص و تجربه زیاد دارد بنابراین در انتخاب شرکت طراح وب سایت خود دقت نمایید.

مورد بعدی که باید به آن دقت کنید استراتژی مربوط به محتوا است.آیا قرار است از طریق ویدئو و تصاویر زیاد تاثیر مورد نظر خود را بر کاربران ایجاد کنید یا قصد دارید با استفاده از تمرکز روی محتوای متنی تجربه کاربران را بهبود بخشید ؟ محتوای سایت می تواند در هر صفحه سایت متفاوت باشد.برخلاف دو مورد بالا ، این مورد را براحتی می توانید هر زمانی که خواستید تغییر دهید.

اگر وب سایت شما جدید است و تازه شروع به کار کرده ، هیچ دلیلی برای قرارداد تبلیغ و آگهی در آن وجود ندارد.در بیشتر موارد وب سایت های تازه تاسیس ترافیک و بازدیدکننده زیادی ندارند.بجای آن سعی کنی تمرکز اصلی خود را روی پیشرفت و رشد سایت قرار دهید.زمانی که به نقطه ای مناسب از نظر بازدیدکننده و پیشرفت رسیدید می توانید آگهی های مورد نظر خود را به وب سایت اضافه کنید. بازهم لازم است توجه کنید که در انجام این کار زیاده روی نکنید.

بهترین راه دوری از این مشکلات، طراحی وب سایت بر پایه اصول صحیح و منطبق با دانش روز می باشد. از این رو انتخاب شرکت طراحی سایت حرفه ای تاثیر بسیار زیادی بر آینده وب سایت خواهد داشت.

موضوع سرعت شاید تاثیر مستقیم چشمگیری بر افزایش رتبه گوگل نداشته باشد اما اثر غیر مستقیم آن بر سئو سایت شما غیرقابل انکار و غیر قابل چشم پوشی است.مخصوصا در دنیای امروز که افراد از بیش از هر زمان دیگری سرعت انجام امور خود را مهم می دانند و در میان وب سایت های بسیار سریع و پیشرفته امروزی ، سرعت وب سایت تبدیل به معیاری اساسی در تعیین اعتبار و حتی موفقیت یا عدم موفقیت یک وب سایت گردیده است.

با کارشناسان تیم های طراحی و سئو سایت آوینا پرداز تماس بگیرید



آموزش سئو بخش دوم ( نحوه تعامل افراد با موتورهای جستجو)
آموزش سئو بخش دوم ( نحوه تعامل افراد با موتورهای جستجو)
سئو وب سایت هزینه است یا سرمایه گذاری؟
سئو وب سایت هزینه است یا سرمایه گذاری؟
موتور جستجو چیست ؟
موتور جستجو چیست ؟
آیا سئو سایت هزینه زیادی دارد؟
آیا سئو سایت هزینه زیادی دارد؟
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha