حمله سئو منفی

سئو منفی (Negative SEO) در حقیقت سلسله اعمالی است که ممکن است افراد دیگر غیر از شما مانند رقیبان یا هکرها انجام دهند و بواسطه آن به روند سئو وب سایت شما ضربه زده و رتبه آن را در لیست نتایج کاهش دهند.

اینترنت امروزه محلی بسیار شلوغ و پر تردد محسوب می شود و به این ترتیب وقتی کلمه ای را در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر اصطلاحا سِرچ می کنید با انبوهی از نتایج مواجه می گردید که گاهی به چندین هزار می رسد.اما هیچ کس روی همه این لینک ها کلیک نمی کند بلکه بیشتر کاربران تنها روی چند نتیجه ابتدایی لیست نتایج کلیک خواهند کرد و اگر چیزی که می خواهند را پیدا نکنند به جستجوی خود ادامه خواهند داد.

اینجا جایی است که مفهوم سئو و بهینه سازی سایت وارد می شود.سئو مجموعه اعمال و تکنیک هایی است که باعث می شود وب سایت شما در عباراتی خاص به نتایج بالایی موتورهای جستجو بخصوص موتور جستجوی گوگل برسد.

البته اگر عاملی تاثیر مثبتی بر روند سئو داشته باشد ، همواره افرادی پیدا می شوند تا راهی پیدا کنند که منجر به تاثیر معکوس این عوامل روی بهینه سازی گردد.

هرچند گوگل و دیگر موتورهای جستجو در طول زمان یاد گرفته اند که این نوع شیطنت ها را شناسایی کنند ، با این حال شرکت ها و افرادی نیز وجود دارد که پایبند به هیچ اصول اخلاقی و حرفه ای نیستند و بجای آنکه زمان خود را صرف بهبود رتبه سایت خود نمایند ، اعمالی انجام می دهند تا سایت های دیگر را از رقابت خارج کنند.

زمانی که مورد حمله یکی از این " حملات سئو " قرار بگیرید بسیار سخت است که بتوانید به جایگاه گذشته خود بازگردید اما مطمئنا انجام این کار غیر ممکن نیست.بنابراین در این مقاله قصد داریم اصول پایه ای را شرح دهیم تا دریابیم دقیقا این استراتژی های مخرب که به سئو منفی نیز شهرت دارند شامل که چه چیزهایی می شوند و چه کاری می شود در مورد آنها انجام داد.

توضیح چگونگی عملکرد سئو :

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ، مجموعه ای از اعمال و فرایندهایی است که با درنظر گرفتن دو عامل مهم انجام می گیرد :

·         مطابقت با الگوریتم های رتبه بندی گوگل

·         افزایش کیفیت و بهبود تجربه کاربران نسبت به وب سایت

در مورد الگوریتم های گوگل باید گفت که فاکتورهای زیادی در رتبه بندی وب سایت در این الگوریتم ها نقش دارند و هر یک از این فاکتورها ، وزن و تاثیر مخصوص به خود دارد. مثلا تاثیر محتوای خوب بیشتر از بهینه کردن تگ های H صفحه ها است یا دریافت بک لینک از یک سایت معتبر بسیار با ارزش تر از یک وب سایت معمولی یا ضعیف است هر چند یک استراتژی سئو موفق همه جنبه ها و عوامل موثر بر رتبه بندی الگوریتم های گوگل را در نظر می گیرد

تجربه کاربران نیز از طریق ارائه اطلاعات مفید به آنها ، طراحی وب سایت زیبا و کاربرپسند ، سازگاری وب سایت با موبایل و تبلت و ... بهبود می بابد و منجر به رضایت آنها از وب سایت می گردد که با فاکتورهای مختلفی مانند زمان حضور کاربر در سایت ، نرخ تبدیل سایت ، بانس ریت و .. قابل اندازه گیری است.

زمانی که هم کاربران تجربه خوبی از حضور در وب سایت داشته باشند و هم فاکتورهای مربوط به الگوریتم های گوگل نیز در وب سایت رعایت شده باشد ، شانس بسیار بالایی برای افزایش رتبه گوگل سایت هنگام جستجوی عبارات کلیدی که هدف گرفته اید بوجود می آید.

این نوع فرایند سئو ، اصطلاحا سئو کلاه سفید (white hat SEO) نام دارد که شامل سلسه تکنیک های موثر اثبات شده و البته اخلاقی در سئو سایت می شود.با اینجال بسته به رقیبان و شاخه فعالیت وب سایت ، رقابت در این عرصه می تواند اشکال ناخوشایند و گاه غیر حرفه ای به خود بگیرد.

لازم به ذکر است که گاهی برخی شرکت ها یا صاحبان وب سایت ها برای بدست آوردن جایگاه بالاتر دست به انجام برخی اقدامات می زنند تا بتوانند الگوریتم های گوگل را گول بزنند و از این طریق رتبه های بالاتری کسب کنند.این اقدامات که به سئو کلاه سیاه (black hat SEO) شهرت دارند ، در اکثر مواقع توسط گوگل شناسایی شده نهایتا باعث می شود که این سایت ها مشمول جریمه یا پنالتی گوگل شوند. اما همچنان کسانی هستند که چنین ریسک های را انجام می دهند و سرانجام آنها نیز در اکثر موارد جریمه شدن و سقوط رتبه وب سایت آنها به نتایج انتهایی لیست جستجو است. حتی در برخی موارد گوگل این وب سایت ها را کاملا و برای همیشه از لیست نتایج خود حذف می کند.

سئو منفی چیست ؟

در حال حاضر گوگل بسیار سریعتر از سابق ، متوجه اقدامات غیر حرفه ای توسط صاحبان سایت ها می شود و تنبیه های سخت تری را برای متخلفان در نظر می گیرد(کاهش رتبه ، حذف کامل سایت و .. )

برخی شرکت ها که از دریافت رتبه برای خود نا امید شده اند روش هایی را یافته اند تا از طریق آن به وب سایت های رقیبان نفوذ کرده و با انجام برخی تغییرات و اقدامات رتبه آنها را کاهش دهند یا باعث شوند گوگل اشتباها این وب سایت ها را مقصر دانسته و جریمه شان کند یا حتی خود این هکرها وب سایت را کاملا از دسترس خارج سازند.

اما همیشه هم لازم نیست تا این حد جلو روند.تاکتیک هایی وجود دارد که می توان از طریق آنها کاری کرد که گوگل به فعالیت های شما مشکوک شود ، این روش ها می تواند شامل دزدی مطالب سایت شما و پست کردن آنها به نام خودشان شود ، یا می تواند روش هایی باشد که باعث شود جلوه شما در شبکه های اجتماعی و نظرسنجی ها بسیار بد به نظر برسد یا می تواند شامل اقداماتی نظیر ارسال لینک سایت شما به هزاران وب سایت مشکوک دیگر گردد.

هدف سئو منفی ، کاهش رتبه وب سایت رقیبان است.این افراد و شرکت ها تصور می کنند راحتر این است که رقبایشان را از رقابت خارج کنند تا اینکه خودشان با سعی و کوشش به رتبه های بالا دست یابند!

از کجا متوجه شوید که وب سایت شما مورد حمله قرار گرفته است ؟

بیشتر حملات سئو منفی توسط هک وب سایت ، لینک های اسپم و مخرب همچنین نظرات جعلی در مورد وب سایت شما انجام می شود.علائم و نشانه های واضحی وجود دارد که از طریق آنها می توان متوجه مورد حمله قرار گرفتن وب سایت شد.نگهداری و بررسی منظم وب سایت توسط یک متخصص می تواند باعث شناسایی مشکلات مربوط به تغییر فرمت ها و دستکاری کدها ناشی از هک شدن وب سایت گردد.توجه به آمارهای تحلیلی وب سایت که توسط ابزار وب مستر گوگل یا گوگل آنالایتیک انجام می گیرد و برای مثال کاهش یا افرایش ناگهانی و واضح در تعداد بازدیدکننده ها و یا بانس ریت از جمله علائمی هستند که می توان از طریق آنها متوجه شد اتفاقاتی در جریان است.



نمودار کاهش بازدید سایت و شروع سئو منفی



اگر یکی از قربانیان حملات سئو منفی باشید چه باید بکنید ؟

درصورتی که به مورد حمله قرارگرفتن وب سایت خود مشکوک شده اید، کارهایی هست که می توانید با انجام دادن آنها از پیشرفت آسیب ها جلوگیری کرده یا حتی آنها را به حالت قبل بازگردانید.

بسیار مهم است که به سرعت برای حل مشکلات وارد عمل شوید و همچنین گوگل را از مورد حمله قرار گرفتن وب سایت خود مطلع کنید ، زمانی که گوگل را از مشکل خود باخبر کنید و اطلاعات دقیق و درستی به آنها بدهید احتمال اینکه از طرف گوگل جریمه شوید کاهش میابد.

در اینجا مواردی شرح داده شده که می توانید با استفاده از آنها آثار حملات سئو منفی به وب سایت خود را کاهش داده و یا از وقوع آن پیشگری کنید :

1- دائما حواستان به لینک ها باشد

انجام بررسی های منظم روی لینک های وب سایت یکی از روش های خوب جهت شناسایی فعالیت های مشکوک و بالقوه سئو منفی محسوب می شود.اینکار همچنین باعث می شود به سرعت حمله احتمالی را شناسایی کنید و قبل از اینکه از شرایط از کنترل شما خارج شود جلوی آن را بگیرید.

دقیقا باید به دنبال چه چیزی باشید ؟

زمانی که به آمار وب سایت خود نگاه می کنید ، حالت ایده آل این است که نمودارها و اعداد و ارقام افزایش "تدریجی" بک لینک ها و دامین های لینک دهنده را نشان دهد.اگر نمودارها افزایش یا کاهش ناگهای و واضحی را نشان دهند لازم است هشیار باشید.اگر اخیرا روی لینک بیلدینگ وب سایت خود کار نکرده اید این کاهش و افزایش های ناگهانی را جدی بگیرید.اینها علائم خطر محسوب می شوند.

همچنین باید به صورت منظم محتوای سایت خود و همچنین لینک های درون آن را چک کنید.اگر وب سایت شما هک شده باشد ، برای مثال ممکن است محتوای سایت شما شامل لینک های اسپم اضافه باشد یا ممکن است کسی که سایت شما را هک کرده لینک سایت خود را در بخش هایی از محتوای سایت شما قرار داده باشد یا حتی لینک وب سایت های مخرب یا مستهجن در بین محتوای شما جای دهد که اینکار باعث جریمه شدن شما توسط گوکل می شود.اگر چنین لینک هایی را در سایت خود پیدا کرید به گوکل گزارش دهید تا این لینک ها را حذف کنند.

2- سرعت وب سایت شما چقدر است ؟

اگر متوجه کاهش ناگهای در سرعت لود وب سایت خود شده اید احتمال این وجود دارد که وب سایت شما آلوده به ویروس شده باشد ،مورد حمله هکرها و یا حملات سئو منفی قرار گرفته باشد.یک حمله سئو منفی می تواند شامل خزیدن یا Crawling در وب سایت شود. این نوع خزیدن های قوی ، فشار زیادی را روی سرور وب سایت وارد می کند و باعث کُند شدن و حتی از کار افتادن آن شود.

سرعت وب سایت یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بدی و سئو سایت محسوب می شود ، اگر در مواقع کاهش شدید سرعت سایت خود سریعا با شرکت ارائه دهنده خدمات هاست و سرور ویا مسئول نگهداری وب سایت خود تماس نگیرید ممکن است تعداد زیادی از بازدیدکنندگان و همچنین رتبه گوگل را از دست دهید.

3- مراقب کپی شدن محتوای خود باشید

اگر به صورت منظم به تولید محتوای خوب ، باکیفیت و اوریجینال می پردازید باید مراقب دزدی محتوای خود باشید.

در سالهای اخیر، بازاریابی محتوا تبدیل به یکی از بازیگران اصلی در فرایند سئو شده است.محتوای جذاب ، مفید و البته اورجینال و غیر کُپی ، در حال حاضر یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی الگوریتم های گوگل محسوب می شود

به همین دلیل بسیاری از شرکت ها هرکاری می کنند تا وب سایت خود را از نظر محتوا قوی کنند یکی از این کارها ، دزدیدن مطالب سایت های دیگر و سپس ادعای مالکیت محتوای دزدیده شده است.

در سئو منفی ، حمله کنندگان ، محتوای یک سایت دیگر را به صورت کلمه به کامه کپی می کنند و در وب سایت خود قرار می دهند و ادعا می کنند که محتوا از اول از جانب آنها تولید شده و سپس این فرایند را با حمله های لینک های اسپم ترکیب می کنند.

محتوای کاملا کپی شده از سایت های دیگر می تواند تاثیر زیادی بر کاهش رتبه سایت بگذارد.اگر محتوایی که از جانب شما تولید شده ، قبل از دزدیده شدن ، توسط گوگل ثبت (Index) نشده باشد آن موقع گوگل محتوای شما را تکراری و کپی شده در نظر می گیرد که می تواند منجر به کاهش رتبه و جریمه گردد زیرا وب سایتی که محتوای سایت شما را کپی کرده زودتر از شما متن خود را در گوگل ثبت یا ایندکس کرده است.

5- مراقب نرخ میانگین کلیک (CTR) وب سایت خود باشید

نرخ کلیک یا Click Through Rate و به اختصار CTR یکی از شاخص های بسیار خوب جهت تشخیص این موضوع است که آیا وب سایت شما کاربران درستی را به خود جذب می کند یا خیر.در صورتی که وب سایت شما کاربران اشتباهی را به خود جذب کند یا محتوای سایت شما به اندازه کافی از نظر مخاطبان جذاب، مرتبط و مفید نباشد CTR شما پایین خواهد بود.

در صورتی که به صورت مرتب محتوای مفید در سایت خود قرار می دهید و به همان میزان در مورد علایق مخاطبان خود تحقیق و بررسی کافی انجام داده اید اما با اینحال متوجه کاهش ناگهانی نرخ کلیک سایت خود شدید باید به این موضوع فکر کنید که ممکن یک جای کار مشکل داشته باشد و یا مورد حمله سئو منفی قرار گرفته اید.

از سوی دیگر بالا بودن بانس ریت (bounce rate) یا نرخ پرش وب سایت (که معمولا همزمان با پایین آمدن CTR است) می تواند به معنی حمله سئو منفی روی سایت شما تلقی شود.در این مواقع ، بانس ریت سایت که یکی دیگر از فاکتورهای رتبه بندی سایت محسوب می شود ، می تواند از طریق ربات های مخرب ، به شکل مصنوعی افزایش یابد و این موضوع مطمئنا به ضرر روند سئو سایت شما خواهد بود. بنابراین به کاهش و افزایش های ناگهای در نرخ پرش و نرخ کلیک سایت خود توجه داشته باشید.

6- رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو چک کنید

یک تغییر ناگهانی و نسبتا زیاد در رتبه سایت شما ، می تواند نشان دهنده حمله سئو منفی و جریمه گوگل باشد.در صورتی که می خواهید کاملا عملکرد وب سایت خود را زیر نظر داشته باشید ، ابزارهای گوناگونی وجود دارند. Google Webmasters tools و همچنین Google Analytics که قبلا نیز به آنها اشاره شد دو مورد از بهترین ابزارهای بررسی سئو سایت محسوب می شوند.

7- امنیت وب سایت خود را تقویت کنید

اگرچه حمله های سئو منفی با حمله های سایبری متفاوت هستند ، با این حال هردو مورد می توانند روی رتبه سایت شما تاثیر بگذارند. در صورتی که گوگل متوجه شود که سایت شما هدف حمله سایبری قرار گرفته و هک شده است ، علامتی به کاربران نشان می دهد مبنی بر اینکه احتمال خطرناک بودن این وب سایت وجود دارد و همین کافی است تا میزان بسیار زیادی از بازدیدهای خود را از دست بدهید.

برای محافظت وب سایت خود از حملات سایبری تمام فاکتورهای امنیتی وب سایت خود را بروز نگه دارید و بسته های امنیتی معتبر برای وب سایت خود نصب کنید. مهاجرت از پروتکل HTTP به HTTPS نیز می تواند در کاهش احتمال هک شدن مفید باشد.

همه حمله های سئو منفی براحتی قابل شناسایی نیستند بنابراین لازم است به صورت منظم ، محتوا و عملکرد وب سایت خود را بررسی کنید تا از حملات احتمالی جلوگیری کرده یا به سرعت متوجه آن شده و برای رفع مشکل ، اقدامات لازم را انجام دهید.

همچنین هر کاهش یا افزایش ناگهانی در آمارهای وب سایت نباید به لزوما به معنی حمله سئو منفی در نظر گرفته شود ، فاکتورها و عوامل مختلف دیگری وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد این نوسانات شده باشد. در این مواقع مشورت با یک متخصص بهترین اقدام جهت بررسی مشکل و تایید حمله سئو منفی خواهد بود.


انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو سایت
انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو سایت
سئو وب سایت هزینه است یا سرمایه گذاری؟
سئو وب سایت هزینه است یا سرمایه گذاری؟
عوامل مهم برای بهینه سازی سایت در سال 2017
عوامل مهم برای بهینه سازی سایت در سال 2017
آیا سئو سایت هزینه زیادی دارد؟
آیا سئو سایت هزینه زیادی دارد؟
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha