HTML چیست؟

HTML نوعی زبان اسکریپت نویسی تحت وب (Markup Language) است که مخفف کلمات Hypertext Markup Language  است. استفاده از این زبان به همراه استاندارد CSS و زبان برنامه نویسی Javascript موجب می شوند که بتوانیم صفحات وب سایت های اینترنتی را طراحی و برنامه نویسی کرده و سپس آنها را آماده فرستادن بر روی اینترنت کنیم.

این موارد نام برده همه جزء تکنولوژی های وب جهان هستند.و از اصلی ترین زبان ها برای طراحی وب سایت محسوب می شوند. طرز اجرای مستندات Html به این صورت است که برنامه های موسوم به Web Browser ، دستورات Html را از یک  Web Serverو یا حافظه محلی دریافت کرده و سپس اقدام به اجرا و نمایش آنها بر روی اینترنت می کنند.

برای ایجاد صفحات وب یا همان طراحی وب سایت ، در واقع شما نیاز به این دارید که چیزی را به بیننده وب سایت تان، نشان دهید. بنابراین بهترین راه این است که طراحی ظاهر صفحات وب با استفاده از دستورات و کدهای استاندارد Html صورت بگیرد. همچنین از استاندارد CSS نیز جهت بهبود نوشتن این کدها استفاده کند. در واقع خصوصیاتی که باید صفحات وب سایت ما (مثلا رنگ ها، اندازه و فاصله متنها، فونت ها، آدرس محل عکس و غیره) داشته باشند در فایل CSS نوشته و ذخیره می شوند و آدرس فایل CSS هم باید در فایل Htmlگنجانده شود تا هنگام اجرای این صفحات جهت اجرا بر روی وب، هر دو با هم اجرا شوند. این کار مدتهاست که توسط طراحان انجام می شود و "کنسرسیوم جهانی وب" (World Wide Web Consortium) که مسئول اصلی توسعه و استاندارد سازی کدهای Html است این روش را از سال 1997 میلادی به بعد، توصیه کرده است.

(تا پیش از آن هنگام طراحی سایت، کلیه خصوصیات صفحات وب، لابلای خود تگ های Html نوشته می شد که این کار موجب افزایش حجم کدهای Html و شلوغی خط های کدنویسی مربوطه میشد)

دستورات Html ، شامل کدهایی هستند که به آنها "تگ" گفته می شود. بیشتر این تگ های Html  ، یکبار باز شده و یک بار هم باید در سورس برنامه، بسته شوند. مانند:

<title> A Html Tag </title>

با کمک تگ های Html می توانید انواع صفحات استاتیک (ایستا) وب شامال امکانات مختلفی را ایجاد کنید. مانند طراحی فرم ها، منوها، بخش های مختلف سایت ، گذاشتن عکس و ویدئو، طراحی رنگ و متن ها در صفحه و جایگاه آنها و غیره... البته اگر می خواهید صفحات وب شما داینامیک (پویا) باشند، می توانید از زبان برنامه نویسی Javascript استفاده کنید. این زبان جزء انگشت شمار زبان های برنامه نویسی سمت کلاینت وب سات ها است. به این معنی که برای کمک به طراحی صفحات وب بکار می رود. مثلا برای ایجاد اسلایدشو (اسلایدر عکس) ، برخی افکت های گرافیکی وب و غیره از کدهای جاوااسکریپت استفاده می کنیم که در مقالات دیگری بطور مفصل این زبان را به شما معرفی خواهیم کرد.

امروزه استفاده از کتابخانه های آماده زبان جاوااسکریپت مانند Jquery ، Nod JS و یا AngularJSدر بین طراحان و برنامه نویسان وب در سراسر جهان، جهت استفاده در بخش های مختلف طراحی وب سایت، بسیار رایج شده که در آینده در مورد تک تک این موارد جهت آشنایی هر چه بیشتر شما مطالبی را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

فایل های Html از نوع متنی (Text) هستند و دارای پسوند .html و یا .htm می باشند. طراحی و توسعه اولیه Html به اواخر سالهای دهه 1980 میلادی و اوایل دهه 1990 باز می گردد. "تیم برنزلی" مهندس و محقق برجسته انگلیسی که در آن زمان در سازمان CERN (مرکز تحقیقات اتمی اروپا) کار می کرد در ابتدا در ماه March سال 1989 میلادی، طرح اولیه اش را درباره صفحات وب ارائه و چند ماه بعد، در ماه November همان سال، توانست با موفقیت بین یک صفحه Http کلاینت و یک سرور از طریق اینترنت، ارتباط برقرار کند. به این ترتیب دنیای وب بوجود آمد. در سالهای بعد وی استانداردهای اولیه کدهای Html را ارائه کرده و بعدا در طراحی و برنامه نویسی برنامه های اولیه Web Server ها مشارکت کرد.

از آن زمان تا کنون هر چند سال یکبار استانداردهای جدید برای تگ های Html از سوی کنسریوم های W3C و WHATWG ارائه می شود و متناسب با آن زمانی که نرم افزارهای مرورگر وب (Web Browsers)  آپدیت و یا نسخه جدیدی از آنها ارائه می شود، با این تغییرات نسخه های جدید Html و CSS سازگار هستند.

در سال 1991 میلادی، برای نخستین بار، از سوی سازمان CERN  نسخه اولیه Html شامل 18 تگ ارائه شد که به آن "Html Tags" می گفتند. بعدا در سالهای 1992 و 1993 استانداردهای Html DTD و Html+ ارائه شدند که موجب گسترش کاربرد و پیشرفت طراحی وب شد. سپس در سال 1995 Html3 عرضه شد که در آن زمان تحول بزرگی در این عرصه بود. این تغییرات همچنان تا سالهای 2000 نیز ادامه داشت و Html4 و سرانجام Html5 در سال 2008 میلادی ارائه شد. در حال حاضر استاندارد Html5 بهترین و به روز ترین استاندارد طراحی Html است که در جهان برای طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد.

از طرف دیگر به موازات پیشرفت کدها و نسخه های Html ، به مرور CSS نیز استاندارد شد و در حال حاضر آخرین نسخه آن CSS3 است که به همراه Html5 مورد استفاده طراحان وب قرار می گیرد.

در مقالات آینده در زمینه آموزش طراحی Html و CSS مطالبی را خدمتتان می نویسیم. جهت دریافت آخرین اطلاعات و تحولات در این زمینه می توانید به سایت های https://www.w3.org/html و یا https://whatwg.orgمراجعه کنید.



 ACCELERATED MOBILE PAGE به چه معناست؟
ACCELERATED MOBILE PAGE به چه معناست؟
آشنایی با HTML5
آشنایی با HTML5
CSS چیست؟
CSS چیست؟
مقایسه ASPnet و PHP در طراحی سایت
مقایسه ASPnet و PHP در طراحی سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha