بوت استرپ (Bootstrap) در طراحی سایت چیست ؟

بوت استرپ یکی از سری ابزارهای رایگان برای طراحی وب سایت است که توسط برنامه نویسان و طراحان سایت مورد استفاده قرار می گیرد.بوت استرپ شامل HTML ، CSS ، JavaScrtips و دیگر زبان ها و قالب های برنامه نویسی تحت وب میشود که برای سریع تر و آسان تر کردن پروسه طراحی سایت استفاده می گردد.

امروزه با افزایش روز افزون استفاده از اینترنت،دستگاه های مختلفی برای اتصال و استفاده از دنیای اینترنت طراحی شده است.در حال حاضر ما از ابزار مختلفی مانند کامپیوتر،لپتاپ،موبایل،تبلت،تلویزیون و حتی از ساعت های هوشمند برای ورود به شبکه اینترنت استفاده می نماییم.

طراحی سایت یا یک اپلیکیشن تحت وبی که در تمام این دستگاه ها به خوبی کار کرده و به صورت کامل و صحیح نمایش داده شود یکی از چالش های جدید برنامه نویسان و طراحان وب سایت محسوب می شود.با توجه به افزایش رو به رشد استفاده از موبایل و تبلت برای گشت و گذار در اینترنت ، طراحی سایت بدون درنظر نگرفتن ورژن های مربوط به تبلت و موبایل و نحوه نمایش آن در دستگاه های دیگر منطقی نیست.

انواع زیادی از ابزارهای مختلف تا کنون تولید و طراحی شده اند تا فرایند تطبیق اندازه وب سایت با صفحه نمایش با سهولت بیشتری انجام گیرد در میان تمام این ابزارها بوت استرپ (Bootstrap) به عنوان محبوب ترین و پرکابرترین آنها برای راحت تر کردن و سرعت بخشیدن به طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive)شناخته می شود.بوت استرپ به برنامه نویسان این مکان را می دهد تا با دردسر کمتری روند طراحی سایت های ریسپانسیو را طی نمایند.

سابقه خلق بوت استرپ به سال 2010 برمیگردد.این ابزار توسط مارک اوتو (Mark Otto) و جیکوب ثورنتون (Jacob Thornton) که در آن زمان در توئیتر به عنوان طراح و برنامه نویس فعالیت میکردند بوجود آمد.در ابتدا از این ابزار تنها در توئیتر استفاده می شد اما چیزی نگذشت که برنامه نویسان دیگر نیز به استفاده از آن برای طراحی سایت های مختلف تمایل نشان دادند تا اینکه نهایتا در آگوست 2011 این ابزار در دسترس عموم قرار گرفت.

برنامه نویسان برای طراحی سایت از سه زبان عمده برنامه نویسی استفاده می نمایند.این سه زبان که بیشترین استفاده را در طراحی سایت ها دارند عبارتند از:

HTML ، CSS و JavaScript

HTMLساختار و قالب محتوای سایت را شکل میدهد ، CSS یه این ساختار شکل داده و باعث می شود سایت از نظر طراحی ظاهر بهتری داشته باشد و JavaScriptنیز معمولا برای اضافه کردن امکانات و وظایف بیشتر به محتوای وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد.

بوت استرپ مجموعه از چندین قسمت کد است که هنگام طراحی سایت در قالب هریک از این زبان های برنامه نویسی نوشته و داخل آنها جای میگرید که باعث سریعتر و راحت تر شدن روند توسعه و طراحی سایت گردد.همچنین این مجموعه کدها باعث می شود تا وب سایت طراحی شده در تمام دستگاه با اندازه های مختلف نمایشگر مانند لپ تاپ ، موبایل یا تبلت به درستی نمایش داده شود.

مزایای بوت استرپ چیست ؟

بوت استرپ دو مزیت کلی در طراحی سایت دارد

1- روند طراحی سایت ریسپانسیو که قابل نمایش در دستگاه های مختلف باشد را بسیار سریع و راحت می کند

2- این ابزار کاملا رایگان است.

اما اینها تنها مزایای کلی این ابزار سودمند به حساب می آیند برخی دیگر از مزیت های Bootstrap عبارتند از:

·         ریسپانسیو شدن بسیار راحت عکسها با استفاده از بوت استرپ در طراحی سایت تنها با اضافه کرد چند کلاس (Class) ساده

·         بوت استرپ از اجزاء مختلفی تشکیل شده که میتوان بنابر نیاز هر جزء از کد مورد نیاز را به سایت اضافه نمود

·         قابلیت نصب این ابزار به صورت سفارشی نیز وجود دارد، به این معنی که بدلیل حجم زیاد فایل های مربوط به آن میتوان بخشی از ابزار که مورد نیاز نیست را حذف و از حجم نهایی آن کاست.

·         این ابزار به دلیل متن باز (Open Source) بودن،این امکان را به برنامه نویسان میدهد تا قابلیت های آن را بهبود بخشند.یکی از مزایای بوت استرپ همین مسئله است که برنامه نویسان زیادی از سراسر دنیا روی آن کار میکنند بنابراین پیدا کردن پاسخ ها و رفع مشکلات کد نویسی مربوط به آن بسیار راحت خواهد بود.

معایب بوت استرپ چیست؟

تا ایجا شاید فکر کنید بوت استرپ یک ابزار کامل و بی نقص و خالی از هرگونه عیب و ایرادی است.اما متاسفانه مانند تمام چیزهای خوب دیگر دنیا نقاط ضعفی نیز در این ابزار سودمند وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:

·         برخی از ترکیب بندی های بوت استرپ ممکن است گیج کننده باشد.این مسئله مخصوصا در ریسپانسیور کردن جداول بدلیل ساختار شبکه ای بوت استرپ بیشتر به چشم می خورد.

·         فایل های بوت استرپ حجم نسبتا زیادی دارند که باعث کاهش سرعت لود وب سایت میشود.این مشکل بخصوص برای تازه کاران طراحی سایت به سختی قابل شناسایی و برطرف شدن است.اما در عین حال درصورت آشنایی کافی با سیستم کد نویسی میتوان تعدادی زیادی از کدهای بدون استفاده آن را حذف نمود و حجم فایل های مربوط به آن را بسیار کم کرد که البته این مسئله نیاز به تجربه آشنایی کافی دارد.

·         بطور کلی یادگیری کدهای بوت استرپ نسبتا سخت و زمان بر خواهد.اگرچه برای استفاده از بوت استرپ نیازی به یادگیری کامل آن نیست و میتوان بنا به نیاز، کدهای مورد نظر را هنگام طراحی به سایت اضافه کرد اما با اینحال باید گفت فهم کامل سیستم کد نویسی آن مقداری مشکل و چالش برانگیز خواهد بود که این مسئله هم یک نقطه ضعف برای آن محسوب می گردد.


نماد اعتماد الکترونيکی چیست ؟
نماد اعتماد الکترونيکی چیست ؟
طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟
طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟
طراحی سایت در تهران
طراحی سایت در تهران
10 قانون کلی طراحی سایت برای تاثیرگذاری بیشتر
10 قانون کلی طراحی سایت برای تاثیرگذاری بیشتر
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha