عناصر اصلی در طراحی سایت حرفه ای

گرافیک خوب در طراحی سایت بسیار مهم است.طرح اصلی یک وب سایت خوب در واقع بازگو کننده داستانی در مورد سایت و هدف آن می باشد.تجربه نشان داده کاربران همیشه از وجود مقداری خلاقیت در طراحی وب سایت استقبال می کنند هرچند که اغراق در این زمینه و استفاده از طرح هایی که با عرف مورد قبول اکثر افراد فاصله دار دو می تواند نتیجه ای عکس داشته باشد.به صورت کلی طرح خوب از ترکیب خلاقیت و شبیه وب سایت های دیگر نبودن و البته رعایت برخی قواعد و محدودیت ها بدست می آید.

البته قواعد طراحی سایت همراه با سلیقه کاربران در طی سال های مختلف تغییر می کنند برای مثال چند سال پیش، استفاده از رنگ های مختلف در سایت و پس زمینه ها بسیار معمول بود در حالی که در حال حاضر پس زمینه های سفید به عنوان طرح غالب پذیرفته شده و استفاده از فضاهای سفید (White Space) و محتوای متناسب شامل عکس های شارپ و متن جذاب، جای رنگ های مختلف در پس زمینه را گرفته است.

به عنوان مثال دیگر در سال های پیش ، داشتن صفحه های زیاد یک قاعده و قانون در طراحی سایت محسوب می شد ، اما در حال حاضر صفحه های کمتر اهمیت بیشتری پیدا کرده است.یکی از دلایل این موضوع می تواند افزایش استفاده کاربران از موبایل باشد ، کاربران موبایل درحال حاضر ترجیح می دهند، در گوشی های موبایل خود صفحه سایت را اسکرول کنند ، تا اینکه وارد صفحه ای دیگر شوند.

به صورت کلی موضوع طرح (Design) در طراحی سایت بحثی است که باید با توجه به زمان و سلیقه کاربران به آن پرداخته شود ، اما عناصری کلی و اصلی در طراحی وب سایت هستند ، که توجه به آنها قطعا باعث حرفه ای تر شدن و شکل گیری که طرح عالی می گردند.

3 اِلِمان اصلی که در طراحی سایت حرفه ای بایستی وجود داشته باشد:

·         جذابیت

·         مسیریابی ساده

·         کارآمدی



اهمیت سادگی در طراحی وب سایت

بسیار مهم است طراحی سایت ساده و بدون پیچیدگی های اضافه برای دسترسی کاربران به اطلاعات مهم باشد.در طراحی وب سایت حرفه ای باید توجه داشت که مفهوم و اصالت سایت است که آن را حرفه ای و متمایز می کند و نه جلوه یا پیچیدگی های ظاهری آن. هنگام طرح ریزی معماری سایت ، بخصوص در بخش UX یا همان قسمتی که با تجربه کاربری در ارتباط است لازم است که همه چیز به سادگی در دسترس و قابل استفاده باشد. یکی از مثال های خیلی خوب در این مورد وب سایت گوگل (Google.com) است.وقتی وارد وب سایت گوگل می شوید با لوگوی این شرکت و نوار جستجو و امکانات مختلف سایت که به سادگی در دسترس کاربران قرار گرفته اند مواجه می شوید. هرچند که امکان اینکه طراحی همه وب سایت ها به این سادگی انجام شود وجود ندارد اما هدف ما از این مثال این است که نشان دهیم طراحی وب سایت می تواند در نهایت سادگی انجام شود و در عین حال یکی از حرفه ای ترین و پر مخاطب ترین وب سایت های دنیا نیز باشد.

نمونه دیگری که می توان به آن اشاره کرد وب سایت Apple.com مربوط یه شرکت اپل است.با ورود به این وب سایت متوجه می شوید که در طراحی آن به جز استفاده از عکس های بزرگ و با کیفیت عملا از جلوه گرافیکی خاصی استفاده نشده و هدف وب سایت این بوده است که کاربر به محض ورود به صفحه اصلی براحتی صفحه مورد نظر خود که همان محصولات برجسته و مهم این کمپانی بزرگ است را پیدا کند.



رابط کاربری (User Interface) – بخش ظاهری وب سایت حرفه ای

رابط کاربری یا همان UI وب سایت در واقع همان بخش ظاهری سایت است ، ظاهر وب سایت باید متناسب با هدف اصلی و کارکرد وب سایت باشد ، گاهی لازم است در UI سایت از جلوه های بصری مانند عکس و ویدئو استفاده کرد ، یا در طراحی وب سایتی دیگر رنگ های شاد و متنوع بکار برد. نکته ای باید به آن اشاره کنیم که مفهوم سادگی که در مورد قبل به آن پرداخته شد عموما مربوط به UX یا تجربه کاربری می گردد که متفاوت از UI است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله تفاوت UI و UX مراجعه نمایید.

تناسب بین UI و UX سایت بسیار حائز اهمیت ، از طرفی باید طراحی سایت حرفه ای به گونه ای باشد که با ظاهر ، رنگ و جلوه های گرافیکی کاربر را به خود جذب کند و از سمت دیگر نباید این طراحی ظاهری به شکلی ساده باشد که کاربر مسیر خود را گم کرده و دچار سردرگمی در وب سایت گردد. یکی از مهمترین فاکتورها در طراحی سایت های حرفه ای رعایت همین نکته به ظاهر کوچک است ، یعنی تناسب رابط کاربری (UI) با تجربه کاربری (UX).



رابطه سئو (SEO) و طراحی حرفه ای وب سایت

سئو سایت مبحث بسیار پیچیده و در عین حال کاربردی است که هرسایت حرفه ای باید آن را درنظر داشته باشد تا بتواند با سایر وب سایت های مشابه رقابت کند به رتبه های بالای موتورهای جستجویی مانند گوگل دست یابد. عوامل زیادی در سئو یا همان بهینه سازی سایت موثر هستند ، اما بخش زیادی از این فاکتورهای تاثیرگذار بر سئو را می توان در فرآیند طراحی سایت برنامه ریزی و اجرا کرد.

اگر هنگام طراحی وب سایت ، اصول سئو نیز در همان ابتدا در نظر گرفته شود ، عملا در زمان و هزینه سئو صرفه جویی بسیار زیادی خواهد شد ، شرکت آوینا پرداز نیز به دلیل پیگیری پروژه های متعدد سئو به صورت تخصصی و حرفه ای ، از اهمیت این موضوع کاملا آگاه است و تمامی وب سایت هایی که توسط ما طراحی می شوند ، اصول اولیه بهینه سازی و سئو در آنها به طور کامل رعایت شده است تا وب سایت طراحی شده با تلاش و هزینه کمتری به رتبه های بالای گوگل دست یابد.



اندازه فونت (Font)

یکی از جزییات مربوط به طراحی سایت که شاید خیلی از مواقع از طرف طراحان مورد غفلت واقع می شود ، نوع و اندازه فونت ها است.اندازه فونت از جنبه های زیادی اهمیت دارد ، یکی از آنها مربوط به مورد بعدی می شود.



طراحی سایت برای موبایل

طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive) فقط به این معنی نیست که سایت در موبایل به خوبی نمایش داده شود ، بلکه وجود دکمه های برجسته و مشخص ، فونت های قابل خواندن نیز به همان اندازه مهم است.در واقع به صورت کلی یک سایت حرفه ای باید به گونه ای طراحی شود که نه تنها در موبایل یا تبلت به خوبی به نمایش دربیاید بلکه باید براحتی قابل استفاده توسط کاربران نیز باشد.این موضوع شامل در نظر گرفتن مقدار اینترنت مصرفی کاربر و سرعت لود وب سایت نیز می گردد. اگر وب سایت شما موبایل دوست (Mobile Friendly) نیست دو راه دارید یا قالب ظاهری (Layout) را مجددا سازگار با موبایل طراحی کنید یا کلا نسخه موبایل جداگانه مخصوص آن ایجاد نمایید.



اهمیت سرعت سایت

هر چه سرعت لود سایت بیشتر باشد ، به همان اندازه بانس ریت (Bounce Rate) یا همان نرخ پرش سایت کم می شود.این موارد باعث بهتر شدن تجربه کاربری و بهبود رتبه گوگل می گردد.تحقیقات نشان داده که در وب سایت های مختلف بخصوص سایت های فروشگاهی همواره افزایش سرعت سایت باعث افزایش فروش شده است.

سرعت لود بالا در طراحی سایت حرفه ای

تمامی وب سایت های شرکت آوینا پرداز با استفاده از تکنولوژی MVC بر پایه ASP.net اجرا می شوند که سرعت لود فوق العاده سریع تنها یکی از ویژگی های آن محسوب می شود.



توجه به Call to Action در سایت های حرفه ای

Call to Action یا دکمه های فراخوان در واقع قسمتی از وب سایت ها هستند که کاربر یا مخاطب را دعوت به انجام کاری در آن می کنند.اگر از کاربران سایت خود می خواهید کاری در سایت انجام دهند ( روی دکمه ای کلیک کنند ، فرمی را پر کنند ، فایلی را دانلود کنند و.. ) بهتر است به روشنی و سادگی آن را اعلام کنید.

چند سال قبل اسلایدرها و عکس های متحرک یکی از اجرای اصلی در طراحی سایت و بخش های Call to Action محسوب می شد آن هم به این دلیل که بر اساس اصول روانشناسی، توجه انسان ها در وهله اول ورود به سایت ناخودآگاه جلب اجزای متحرک می شود.اما در حال حاضر خلق و خوی انسان ها در مواجه با عناصر فضای اینترنت فرق کرده است ، به این معنی که امروزه از نظر اکثر افراد هر اِلِمان متحرک در وب سایت ، نوعی عنصر تبلیغاتی محسوب می شود که باید چشم خود را روی آن بست و آن را نادیده گرفت. بنابراین همگام با تغییر انتظارات مخطبان، طراحی سایت های حرفه ای نیز باید تغییر یابد.امروزه سادگی یکی از قوانین اصلی برای انتقال پیام وب سایت و افزایش بازدید به حساب می آید.



توجه به سیستم محتوا گذاری در هنگام طراحی سایت

محتوای سایت شامل هر اطلاعاتی که در آن قرار می گیرید می شود ، عکس ، ویدئو و متن همگی محتوا محسوب می شوند.در طراحی سایت حرفه ای توجه به نوع چینش محتوا و حتی سادگی در محتوا گذاری بسیار مهم است. این موضوع هم از نظر سئو و افزایش رتبه سایت اهمیت دارد و هم از نظر جلب خواسته کاربران.بنابراین هنگام طراحی وب سایت باید از ابتدا به آن توجه شود و مسیر قرار دادن محتوا در سایت، ساده و بدون دردسر ایجاد گردد.

گاهی شاید به نظر برسد هزینه طراحی سایت حرفه ای آن قدر زیاد است که تنها شرکت های بزرگ از پس آن بر می آیند ، اما واقعیت این است که یک وب سایت حرفه ای بسیار بیش از آنچه برای آن پرداخت می کنید برای شما اعتبار ، مشتری و مخاطب جذب خواهد کرد.در حال حاضر نیز وب سایت های طراحی شده توسط تیم حرفه ای آوینا پرداز ، دارای امکانات بی نظیری شامل سئو On-Page ، بهینه سازی عملکرد و سرعت سایت ، طراحی UI و UX متناسب برند ، استفاده از آخرین طرح و تکنولوژی های دنیا می باشد که نسبت به قابلیت آن ها در افزایش فروش و درآمد، هزینه بسیار کمی نیاز دارند.در صورتی سوالی در مورد انواع وب سایت و هزینه های طراحی سایت حرفه ای دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.


تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی چیست ؟
تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی چیست ؟
سوالاتی که باید قبل از ایجاد یک تجارت آنلاین از خود بپرسید
سوالاتی که باید قبل از ایجاد یک تجارت آنلاین از خود بپرسید
مراحل طراحی سایت
مراحل طراحی سایت
اهمیت هدایت درست کاربر در طراحی سایت
اهمیت هدایت درست کاربر در طراحی سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha