تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی نوعی از تبلیغات آنلاین است که توسط وب سایت های تبلیغاتی و موتورهای جستجو (در راس آنها گوگل) در ازای دریافت مبلغی به ازای هر کلیک ارائه می شود. هزینه این تبلیغات بر اساس تعداد کلیک هایی که مردم بر روی لینک آنها انجام می دهند، محاسبه می شود. از این رو به تبلیغات کلیکی در زبان انگلیسی PPC (مخفف کلمات Pay Per Click) گفته می شود که به معنی "پرداخت در ازای کلیک" است. 

دنیای اینترنت امروزه تبدیل به دنیایی پر از تبلیغات و همچنین رقابت شرکت ها و موسسات جهت به نمایش درآوردن محصولات و خدمات آنها به مشتریان شان است. طبیعتا این شرکت ها به دنبال آن هستند که وب سایت هایشان هر چه بیشتر و بهتر دیده شود. یکی از راه های رسیدن به این هدف تبلیغات است. برای تبلیغات کلیکی، موتورهای جستجو و یا شرکت های تبلیغاتی به ازای هر کلیک بر روی لینک ها مبلغی را درخواست می کنند. هزینه تبلیغات کلیکی نیز بر حسب تعداد کلیک هایی که هزینه آنها پرداخت شده، محاسبه می شود. هر چه هزینه بیشتری پرداخت کنید، تعداد بیشتری کلیک را می توانید دریافت کنید که این کلیک ها به معنای بازدید از وب سایت شما و در نتیجه بیشتر دیده شدن آن می باشد.

تبلیغات بنری

امروزه بسیاری از وب سایت های معروف و مهم امکان تبلیغات کلیکی را برای وب سایت های دیگر فراهم کرده اند. حتما وقتی وارد سایت های پر بیننده شده باشید با لینک های چشمک زن بزرگ و کوچک گرافیکی (که به آنها Banner گفته می شود) و در حقیقت یک فایل عکس متحرک از نوع GIF هستند مواجه شده اید. این عکس های لینک دار، شما را به صفحه آن شرکت ها هدایت می کنند و به این ترتیب بازدیدهای آنها افزایش پیدا می کند.

تبلیغات AdWords

 البته غیر از بنرهای اینترنتی، راه دیگر استفاده از تبلیغات کلیکی، استفاده از لینک های تبلیغاتی در موتورهای جستجو است که به این نوع تبلیغات در موتور جستجوی گوگل و یا بینگ، ادوردز (AdWords) گفته می شود. این سرویس اصطلاحا نوعی سرویس "تبلیغات بر خط" است که بر اساس کلمات کلیدی که سفارش دهندگان ادوردز برای آنها هزینه می کنند و همچنین کوکی ها عمل می کند. هر وب سایتی بنا به نوع فعالیت خود تعدادی کلمات و یا عبارات کلیدی مهم که مربوط به محتوای سایت و فعالیت های آنهاست، را در نظر گرفته و می تواند جهت افزایش آمار بازدید از سایت خود آن لینک ها را بصورت ادوردز به موتور جستجوی گوگل سفارش دهد.

مثلا فرض کنید یک وب سایت که مربوط به آژانس هواپیمایی است، می خواهد سفارش ادوردز به گوگل بدهد. طبیعتا می تواند لینک ادوردز مربوطه به صفحه اصلی آن و یا لینک تورها و یا پکیج های گردشگری و مسافرتی داخلی و خارجی باشد. بطوری که فرضا اگر مدیران آن آژانس تمایل داشته باشند که بر روی "تور کیش" یا "تور مالزی" بیشتر سرمایه گذاری کرده و بازدید های بیشتری را جذب کنند، سفارش ادوردز این کلمات را به موتور جستجوی مربوطه (گوگل، بینگ و غیره) را می دهند. در آن صورت زمانی که فردی در موتورهای جستجو عبارات نام برده را جستجو می کند، لینک های آژانس هواپیمایی مربوط به صفحات تور کیش و تور مالزی در لیست لینک های تبلیغاتی ادوردز و در بالا یا پایین صفحات گوگل نشان داده می شود. این روش یکی از پر طرفدارترین راه های تبلیغات کلیکی آنلاین در اینترنت است که اکنون سالهاست توسط بسیاری از شرکت ها، موسسات و سازمان ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

تبلیغات googleadwords

این نوع تبلیغات کلیکی ادوردز کمک بسیاری می تواند به کسب و کارهای کوچک و صاحبان وب سایت های اینترنتی کند. به خصوص وب سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند و یا از لحاظ محتوا فرصت رقابت با وب سایت های قوی تر و قدیمی تر را ندارند. به این ترتیب این وب سایت ها می توانند با پرداخت مبلغی به موتورهای جستجو، لینک های خود را وارد ادوردز های تبلیغاتی کرده و پس از افزایش آمار کلیک و بازدید از وب سایت شان، به مرور زمان با بروز رسانی و افزایش تمرکز بر روی کیفیت و کمیت محتوای وب سایت مخاطبین وب سایت خود را افزایش دهند. بطوری که حتی اگر بعد از مدتی تبلیغات کلیکی از نوع ادوردز را پس از پایان دوره قرارداد تمدید نکردند، وب سایت آنها دچار افت ناگهانی بازدید نشود.

امروزه منبع درآمد بسیاری از شرکت های تبلیغاتی و حتی شرکت هایی مانند گوگل از راه جذب تبلیغات کلیکی است. مشتریان آنها از سراسر جهان با داشتن اکانت های بانکی سفارش این تبلیغات کلیکی ادوردز را می دهند اما نکته جالب توجه اینجاست که بسیاری از موتورهای جستجو از جمله گوگل، تا زمانی که بازدیدکنندگان بر روی لینک های سفارش داده شده کلیک نکنند، هزینه ای را از حساب وب سایت یا آن فرد کم نمی کنند. به این ترتیب اگر کسی بر روی لینک های ادوردز شما کلیک نکند، پولی هم از حساب شما کم نمی شود.

 از طرف دیگر در این نوع تبلیغات کلیکی، گوگل مبلغی که در ازای هر کلیک بازدیدکنندگان از حساب کم می کند، ثابت نیست و تابع عوامل متعددی است از جمله نوع کلمه کلیدی، موقعیت تبلیغ در بین سایر تبلیغات ادوردز و غیره.

بنابراین بسیار مهم است که اگر قصد استفاده از این نوع تبلیغات کلیکی یعنی ادوردز را دارید، حتما در مورد محتوای آن و کلمات کلیدی مربوطه دقت کنید.

تبلیغات ادوردز این روزها مورد استفاده بسیاری از شرکت ها و موسسات در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر جهان قرار گرفته و بسیاری از آنها با سفارش ادوردز به گوگل سعی می کنند تا هر چه بیشتر در فضای وب دیده شوند. به ویژه وب سایت هایی که با تکنیک های سئو (SEO) نتوانسته اند در نتایج جستجو به صفحه اول یا دوم گوگل برسند.

از آنجایی که این سرویس تبلیغاتی گوگل محدودیت هایی دارد، افزونه هایی (extensions) ارائه شده که هر یک به نوعی می تواند به صاحبان این نوع تبلیغات کلیکی کمک کند از جمله callout  که امکان اضافه کردن تعداد بیشتری کاراکتر جهت معرفی لینک می دهد و افزونهsitelink  که این امکان را فراهم می کند که علاوه بر صفحه اصلی سایت، کاربران بازدید کننده را بتوان به لینک های دیگر آن وب سایت هدایت کرد. هر دوی این افزونه ها در سالهای اخیر مورد استفاده بسیاری از تبلیغ دهندگان ایرانی ادوردز گوگل قرار گرفته اند. 

تبلیغات کلیکی خوب است یا نه ؟

هر یک از دو نوع تبلیغات کلیکی نام برده دارای مزایایی نسبت به دیگری هستند. تبلیغات کلیکی بنر در سایت ها اگر به درستی و زیبا طراحی شده باشند، می توانند ناخودآگاه نظر بیننده گان زیادی را به خود جذب کرده و آنها را تشویق به کلیک کردن کنند. اما تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو بیشتر وابسته به متن آگهی است.

تبلیغات کلیکی همیشه هم ممکن است صد در صد بازدهی عالی نداشته باشد و مسلما نمی تواند رقیبی برای سئو وب سایت ها باشد. چرا که برای مثال وب سایت هایی که با استفاده از تبلیغات کلیکی در صفحات اول گوگل و یا در وب سایت های دیگر دیده می شوند، چه بسا به دلیل نداشتن محتوای درجه یک و قوی، به مرور زمان مشتریان و بازدید کنندگان خود را از دست بدهند و یا افراد کلیک کننده فقط با دیدن یک یا دو صفحه از وب سایت آنها، سریعا آنرا ببندند که این کار می تواند موجب افزایش bounce rate سایت آنها بشود.

تبلیغات کلیکی چه از نوع بنری در وب سایت های دیگر و چه به صورت گوگل ادوردز نیاز به شرایط خاصی دارند تا بیشترین بازده را داشته باشند.در بسیاری از موارد به دلیل انتخاب اشتباه وب سایتی که قرار است تبلیغ خود را در آن قرار دهید و یا به علت عدم آگاهی صحیح از اصول و قوانین گوگل ادوردز به جای منفعت باعث ضرر خواهید شد.

اینکه چه زمانی برای شما ، بهترین موقعیت برای استفاده از تبلیغات گوگل است ، چه کلمه کلیدی و چه صفحه ای از سایت را برای فرستادن بازدید کننده انتخاب کنید و حتی متن تبلیغ و قیمت تعیین شده به ازای هر کلیک همه و همه نیاز به بررسی دقیق و اصولی دارد. برای مثال لازم است از قبل ارزش هر بازدید کننده را بر اساس نرخ تبدیل (تبدیل بازدیدکننده به مشتری واقعی) تعیین کنید. یعنی ابتدا بررسی کنید وب سایت شما از تمام بازدیدهای انجام شده تاکنون چند مشتری جذب کرده و این مشتریان چه مقدار درآمد برای شما ایجاد کرده اند. سپس با تقسیم درآمد بر تعداد بازدیدکننده ارزش ریالی هر بازدید کننده بدست می آید.اگر مبلغ تعیین شده به ازای هر کلیک بیش از عدد بدست آمده باشد احتمالا در نهایت متضرر خواهید شد.

به صورت کلی تبلیغات کلیکی( بنری یا گوگل ادوردز) روش بسیار خوبی برای جذب بازدید کننده محسوب می شوند اما به شرطی که به شکلی مناسب و در زمانی مناسب استفاده شوند.ولی هیچ یک از انواع این تبلیغات نمی تواند از نظر جذب بازدید کننده و نرخ تبدیل با انجام سئو و بهبود رتبه گوگل وب سایت برابری کند.در تمام تحقیقات مشخص شده که استقبال بیننده گان از ادوردزهای گوگل بسیار کمتر از لینکی است که واقعا در جایگاه نخست جستجو قرار گرفته است. بنابراین در بسیاری از موارد بسیار بهتر است که به جای استفاده از تبلیغات های مختلف کلیکی ، بر روی طراحی سایت حرفه ای و انجام روند سئو به صورت تخصصی سرمایه گذاری شود.زیرا انجام سئو ، ناخودآگاه از طریق بهینه سازی محتوا ، افزایش سرعت و.. باعث کاربرپسند تر شدن وب سایت شده که در این صورت حتی اگر زمانی از تبلیغات کلیکی استفاده شود، بازده بسیار بهتر و موثرتری نسبت به یک وب سایت بهینه نشده خواهد داشت.

قدم اول ورود به دنیای کسب و کار آنلاین ، طراحی وب سایتی متناسب با نیاز شما و براساس آخرین تکنولوژی است.قدم های بعدی معرفی و شناساندن وب سایت به مشتریان بالقوه می باشد.شرکت آوینا پرداز آماده است تا گام به گام شما را تا رسیدن به موفقیت در دنیایی جدید یاری نماید.


ریچ اسنیپت و تاثیر آن بر سئو سایت
ریچ اسنیپت و تاثیر آن بر سئو سایت
3 حقیقت مهم برای سرگرم نگه داشتن مخاطبان در موبایل
3 حقیقت مهم برای سرگرم نگه داشتن مخاطبان در موبایل
SEO یا SEM ، کدام  یک برای بهینه سازی سایت مناسب است؟
SEO یا SEM ، کدام یک برای بهینه سازی سایت مناسب است؟
چگونه از تگ های H در جهت بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟
چگونه از تگ های H در جهت بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha