نکات اولیه در طراحی اپلیکیشن موبایل

سالهاست که با پیشرفت و هوشمند شدن موبایل ها بسیاری از مردم جهان علاوه بر وب سایت های اینترنتی با انواع اپلیکیشن های موبایل های اندروید و یا آیفون سر و کار دارند. به همین جهت طراحی اپلیکیشن موبایل امروزه همانند طراحی وب سایت اینترنتی اهمیت دارد و رونق روزافزون طراحی و افزایش سفارش ساخت اپلیکیشن موبایل توسط علاقه مندان و یا مدیران شرکت ها به شرکت های طراحی اپلیکیشن های موبایل خود نشان دهنده اهمیت این مسئله است.

یک اپلیکیشن موبایل (mobile app) برنامه یا نرم افزاری است که جهت اجرا بر روی گوشی های موبایل طراحی شده است. البته همانطور که می دانید همانند دنیای کامپیوترها سیستم عامل های مختلفی تاکنون برای موبایل ها عرضه شده از جمله اندروید، IOS ، ویندوز فون و ... که در این میان سیستم عامل اندروید (Android) که توسط شرکت گوگل ساخته و عرضه شده یکی از پرطرفدارترین و بهترین سیستم های عامل موبایل است و در حال حاضر بیشتر اپلیکیشن های موبایل نیز برای این سیستم طراحی و برنامه نویسی می شوند. البته رتبه دوم نیز به سیستم عامل IOS شرکت اپل تعلق دارد که بر روی موبایل های ساخت این شرکت به نام IPHONE نصب و استفاده می شود.

اما طراحی اپلیکیشن های موبایل کار چندان آسانی نیست. هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ جذب کاربران. به یاد داشته باشید که هر چه یک طراح و برنامه نویس اپلیکیشن موبایل مخاطبان و کاربران بیشتری را جذب کند، موفق تر است. از این رو اصول طراحی اپلیکیشن های موبایل باید توسط افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، به دقت رعایت شود. این اصول شامل یک سری نکات و مواردی هستند که هر برنامه نویس و طراح یک اپلیکیشن اندروید و یا IOS باید بداند و آنها را به دقت رعایت کند.

به یاد داشته باشید که ساخت اپلیکیشن های موبایل یک علم و بلکه هنری است که قواعد و اصول خاص خود را دارد که باید این قواعد در نظر گرفته شوند. در اینجا جهت آشنایی شما خوانندگان گرامی و علاقه مندان به این مباحث، نکات لازم در این زمینه را به شما معرفی می کنیم:


- داشتن یک طرح مشخص:

اینکه در ابتدا طرح کلی برنامه مورد نظر خود به همراه رنگ ها، فونت ها، تیترها، عکس ها، محل منوها، فرم ها و سایر بخش های اپلیکیشن موبایل شما چگونه باید در صفحات و بخش های آن قرار بگیرند را از ابتدا در طرح اولیه (Layout) باید به دقت مشخص شود.


- در نظر گرفتن اندازه ها برای قاب های مختلف موبایل ها:

این نکته را هم باید در نظر گرفت که لزوما همه موبایل ها دارای یک سایز و طول و عرض نیستند بلکه استاندارد قاب موبایل های تولید شده توسط شرکت های Samsung، Htc، Nokia،Nexus  کمی با یکدیگر متفاوت است. (به خصوص موبایل های Nexus)


- واحد استاندارد فاصله ها:

در قاب بندی و طراحی وب سایت ها و همچنین اپلیکیشن های موبایل، باید فواصل را بر اساس واحد پیکسل (pixel یا به اختصار px) در نظر گرفت.


- داشتن UI مناسب:

ظاهر یک اپلیکیشن موبایل باید به گونه ای دقیق و حرفه ای طراحی شده باشد، که کاربر هنگام کار کردن با آن احساس راحتی کند و از کار کردن با آن لذت ببرد. یک طراح UI برنامه های موبایل به زیبایی و ظاهر تمام بخش های برنامه باید توجه کافی داشته باشد.


- چیدمان مناسب عناصر:

 چیدمان مناسب لینک ها، منوها، عکس ها و سایر المان ها و عناصر یک برنامه موبایل کار هر کسی نیست. بلکه برنامه نویسان و طراحان حرفه ای در این زمینه به خوبی می دانند که تنوع رنگ های بکار رفته در منوها و همچنین سایز عکس ها و طراحی دقیق منوهای برنامه های موبایل می تواند کاربر را جذب کرده و وی را دفعات بعدی هم ترغیب به ادامه کار و استفاده از آن برنامه کند.


- سادگی:

حتما از قدیمی ها شنیده اید که می گفتن: "سادگی و برازندگی". بله هنوز هم در بسیاری از امور زندگی روزمره ما در قرن بیستم این ضرب المثل بصورت یک قاعده و اصل مهم رعایت می شود. از جمله در دنیای طراحی اپلیکیشن های موبایل. هر چه رابط کاربری ساده تر باشد کاربران راحت تر می توانند از امکانات آن استفاده کنند.سادگی در طراحی اپلیکیشن موبایل به معنی قدیمی بودن نیست بلکه رعایت اصولی است که باعث می شود یم اپلیکیش در عین مدرن و زیبا بود از هر گونه پیچیدگی بدور باشد.


- قابلیت بروز رسانی:

یکی از نکات مهمی که در دنیای طراحی وب سایت ها و همچنین اپلیکیشن های موبایل باید به آن توجه کرد، قابلیت بروز رسانی و آپدیت (update) آن است. مسلما بسیاری از نرم افزارها، وب سایت ها و اپلیکیشن ها امروزه نیاز به به روز رسانی هر چند وقت یکبار دارند. از جمله تغییرات فنی در زمینه برنامه نویسی جهت برطرف کردن برخی ایرادهای نرم افزاری (Bug) که ممکن است بسیاری از آنها به مرور زمان خود را نشان دهند و همچنین تغییر و بروزرسانی در ظاهر برنامه (چیدمان منوها، رنگ ها، ایجاد تنوع بیشتر و بهتر در فضای برنامه، عکس ها، اسلایدهای بهتر و ...)


- امکان جستجو:

یکی از مزایای بسیاری از اپلیکیشن های موبایل قابلیت جستجو در آنهاست. به خصوص اپلیکیشن های فروشگاهی و یا خبری، که امکان جستجو در آنها اهمیت زیادی دارد. همانند طراحی وب، در دنیای اپلیکیشن های موبایل هم باید به این نکته توجه کرد. به این ترتیب کاربران اپلیکیشن نیز براحتی می توانند عنوان مورد نظر خود را جستجو کرده و در صورت وجود به لینک یا آن بخش هدایت شوند.


- استفاده از آیکون ها:

تعدادی آیکون های استاندارد جهت طراحی اپلیکیشن های اندروید و IOS تاکنون طراحی شده که طراحان و برنامه نویسان معمولا از آنها استفاده می کنند. از جمله آیکون هایی که در وب سایت های رسمی دو شرکت گوگل و اپل در این زمینه ها ارائه شده:

https://developer.android.com/guide/practices/ui_guidelines/icon_design

https://developer.apple.com/design/human-interface-guidelines/ios/icons-and-images/app-icon

امیدواریم در صورتی که شما هم می خواهید به دنیای طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن های موبایل وارد شوید، با مطالعه موارد فوق و بکارگیری آنها موفق شوید و بتوانید برنامه های کاربرپسند و جذابی را تولید کنید.


طراحی اپلیکیشن ارزان و حرفه ای Android و IOS با تکنولوژی PWA
طراحی اپلیکیشن ارزان و حرفه ای Android و IOS با تکنولوژی PWA
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha