بین H1 و title صفحه چه رابطه ای وجود دارد؟

می دانیم که تگ H1 و تگ titleصفحه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت محسوب می شوند.در واقع این عناصر ، نشانه هایی هستند که هم به کابران عادی و هم موتورهای جستجو کمک می کنند که موضوع اصلی صفحه را بهتر درک کنند.

برای این منظور لازم است H1 صفحه، کاملا واضح و مختصر بوده و بهتر است محتوای کلی صفحه را از طریق طرح یک سوال به مخاطب و به موتورهای جستجو منعکس کند.اما ایا این به این معنی است که این دو اِلِمان مهم، کاملا کسان و مانند هم باشند؟

آیا باید title و H1 صفحه دقیقا مثل هم باشند ؟

بسیاری این سوال را در ذهن خود دارند که آیا جهت بهبود روند بهینه سازی سایت باید H1 و title را دقیقا مانند هم نوشت ؟

اگر دقت کرده باشید زمانی که کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو می کنید ، در بخش پایین نوار جستجو غیر از گزینه All که بصورت پیش فرض تمام جستجوهای وب را نمایش می دهد ، نتایج مربوط به انواع ربات های دیگر گوگل نیز به شما پیشنهاد می شود.مثلا اگر قصد دارید در مورد موضوعی به جستجوی عکس در اینترنت بپردازید گزینه Image را انتخاب می کنید و یا اگر به دنبال نقشه و محل خاصی در مورد موضوع جستجوی خود می گردید می توانید از گزینه Maps استفاده کنید.یکی از این گزینه ها مربوط به اخبار و جراید اینترنتی است که با نام News مشخص شده.



ربات اخبار گوگل google news bot

در سال2015 گزارشی از گوگل منتشر شد که بیان می کرد وجود اختلاف زیاد بین H1 و title صفحه می تواند منجر به سردرگمی ربات خبر یاب گوگل موسوم یه Google Newsبشود.

در اینجا بود مردم از خود پرسیدند آیا H1 و title تمام صفحه ها باید دقیقا مانند هم باشند ؟

اگرچه این امر کاملا واضح است که هم H1 و هم title صفحه یک منظور دارند و آن این است که موضوع کلی محتوای صفحه را مشخص و به صورت مختصر و مفید بیان کنند.اما با این حال در محل های متفاوت و با هدف های متفاوتی به نمایش در می آیند.

"شبیه بودن" به معنی "عین هم" بودن نیست.



نمایش تگ H1 و title در صفحه



تا چه حد باید H1 و title شبیه به هم باشند ؟

اگر شما درمورد محتوایی که تولید کرده اید قبلا کاملا تحقیق کرده باشید و مطلبی که مورد علاقه کاربران است را نوشته باشید، در این صورت H1 و title صفحه شما بصورت طبیعی بسیار شبیه به هم خواهد بود و هردو به صورت مفیدی انعکاس دهنده موضوع محتوای آن صحه خواهند بود.

هم H1 و هم title هردو سیگنال های بسیار قوی هستند که به کاربران اینترنت و موتورهای جستجو در مورد ماهیت صفحه اطلاعات کلی می دهند بنابراین بسیار غیرمقعول و عجیب خواهد بود اگر در صفحه ای H1 و title اختلاف بسیار زیادی داشته باشند.

توصیه مناسب این است که اگر می خواهید جهت اهداف و استراتژی سئو وب سایت خود، کلمه یا عبارت کلیدی را به title صفحه ای اضافه کنید ، همین کار را با H1 نیز انجام دهید.

همانطور که گقته شد در صورتی که در مورد محتوای تولیدی خود تحقیقات کافی انجام داده اید بنابراین بهترین حالت این است که هم H1 و هم title  صفحه شامل کلمات کلیدی که هدف گرفته اید، بشوند.

بنابراین باید گفت بهترین روش این است که :

title و H1 صفحه تا حد امکان شبیه به بهم بوده ولی کاملا یکسان نباشند.در واقع موضوعی که ممکن است سئو سایت شما را به خطر بیاندازد این است که H1 و title صفحه شما با یکدیگر مخالف یا حتی متناقض باشند.حتی طبق بررسی ها وجود H1 و title یکسان بهتر از H1 و title غیر مشابه است اما مسئله این است که این یکسان بودن نباید در تعداد زیادی از صفحه های وب سایت تکرار شود.کلمات و عبارات کلیدی مهم و مورد هدف خود را در title  و H1 قرار دهید اما کل متن شبیه به هم نباشد.این کار را از راه های مختلفی می توان انجام داد.

برای مثال یک روش خوب می تواند به صورت زیر باشد:

Title  : کلمه کلیدی اصلی صفحه | کلمه کلیدی دوم صفحه|  نام بِرند (شرکت یا سازمان)

حال اگر H1را نیز به همین شکل بنویسیم بسیار غیرطبیعی و نامناسب خواهد بود بنابراین راه درست این است که با استفاده از کلمه کلیدی اول یا حتی دوم، جمله ای کوتاه (خبری یا پرسشی) و مرتبط با موضوع صفحه برای H1 ساخته شود.

مورد دیگر طول title  و H1 صفحه است، این دو سیگنال مهم لازم است که تا حد امکان جامع و از طرفی مختصر باشند.title صفحه به این دلیل نباید خیلی طولانی شود که در صفحه نمایش جستجوی گوگل به درستی و کامل نمایش داده شود و H1 نیز به دلیل باید کوتاه باشد که کاربر را خیلی سریع از موضوع و محتوای صفحه مطلع نماید.

حقیقت این است که title  صفحه تاثیر بسیار بیشتری در روند بهینه سازی وب سایت ها دارد و فاکتور مهم تری از نظر موتورهای جستجو محسوب می شود.از طرف دیگر H1 در بسیاری از موارد اولین متنی است که کاربر در صفحه می بیند و موضوع کلی صفحه را از طریق آن درک می کند.بنابراین ماندن یا نماندن کاربر در وب سایت تا حد زیادی بستگی به H1 صفحه دارد که بتواند کاربر را در وب سایت نگه دارد که این موضوع نیز خود تاثیر ویژه بر سئو سایت دارد.

اختلاف بیش از حد و عدم تشابه title و H1 نیزسیگنال های متناقضی به موتورهای جستجو می فرستد.تشابه یا یکسان بودن title و H1 صفحه به دلیل هدف و محل نمایش متفاوت آنها در بسیاری از موارد کاری اشتباه است زیرا معمولا title برای موتورهای جستجو و H1 برای استفاده کاربران نوشته می شود.

در انتها می توان نتیجه گیری نمود که با اینکه title فاکتور نسبتا مهمتری از نظر موتورهای جستجو محسوب می شود اما هماهنگی یا عدم همانگی آن با H1صفحه می تواند در مواردی حتی منجر به پیروزی یا شکست در فرایند سئو وب سایت گردد.


تولید محتوای مناسب برای سئو وب سایت
تولید محتوای مناسب برای سئو وب سایت
تاثیرURL  در سئو سایت
تاثیرURL در سئو سایت
چگونه از تگ های H در جهت بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟
چگونه از تگ های H در جهت بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟
تاثیر نام و حجم عکس های سایت بر سئو
تاثیر نام و حجم عکس های سایت بر سئو
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha