تاثیرURL در سئو سایت

زمانی که از URL ( آدرس اینترنتی سایت) حرف می زنیم باید متوجه این موضوع باشیم که URL ها در واقع اولین چیزهایی هستند که کاربران و همچنین موتورهای جستجو نظیر گوگل از وب سایت شما می بینند. ساختار آدرس سایت (URL) یکی از فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت شناخته می شود.هرچند اهمیت و تاثیر آن آنقدرها زیاد نیست اما عدم توجه به آن در مواردی می تواند حتی منجر به عدم موفقیت روند سئو سایت گردد. در این بخش از مقاله های سئو و بهینه سازی سایت در نظر داریم ویژگی های یک آدرس اینترنتی مناسب که به بهبود رتبه سایت در گوگل نیز کمک نماید را شرح دهیم. هرچند ساختار URL ها ممکن بنا به نوع کارکرد و موضوع هر وب سایت متفاوت باشد اما نکات کلی نیز وجود دارد که رعایت آنها تاثیر هرچند کوچک اما مهمی بر روند سئو وب سایت شما خواهند گذاشت .

URLیا آدرس اینترنتی سایت چیست ؟

URL ها در واقع متن های قابل خواندن هستند که برای درک بهتر توسط انسان ها ،جایگزین اعدادی شدند که کامپیوتر از طریق آنها با یکدیگر در فضای اینترنت تعامل می کنند. به این اعداد IP گفته می شود.

یک URL شامل پروتکل (Protocol) ، نام دامنه (Domain Name) ، دامنه سطح بالا (Top-Level Domain) و مسیر (Path) می گردد و به شکل زیر نوشته می شود

protocol://domain-name.top-level-domain/path

پروتکل ها در واقع چگونگی دسترسی مرورگرها به منابع وب سایت را مشخص می کنند. دو پروتکل استاندارد در دنیای وب http://  و https:// هستند. البته پروتکل های دیگری نیز مانند mailto: و ftp: نیز وجود دارند که کاربردهای مخصوص بخود دارند.

بخش دوم URL ، نامه دامنه یا domain-name است که در واقع نام وب سایت شما است مانند Avinapardaz

بخش بعدی که اصطلاحا دامنه سطح بالا نام میگیرد پس از نام دامنه و به همراه یک "نقطه" یا “Dot” قرار میگیرد. معمول ترین دامنه های سطح بالا .com یا .net  و .ir و.. می باشند مانند: avinapardaz.com

آخرین بخش یک آدرس وب سایت نیز مسیری است که به پرونده و فولدر و فایل مشخصی از وب سایت اشاره می کند.این مسیر (Path) می تواند ساده و یا می تواند تو در تو باشد.مثلا آدرس فایلی از سایت که درون چندین فولدر داخل هم قرار دارد. برای مثال مسیر صفحه خدمات بهینه سازی سایت در URL آوینا پرداز به این صورت است :

بهینه-سازی-سایتhttps://www.avinapardaz.com/services/



ساختار Url و تاثیر بر بهینه سازی سایت



حال به بررسی تاثیر URL بر سئو می پردازیم :

همانطور که قبلا نیز اشاره شد ، نوع ساختار URL یکی از فاکتورهای بهینه سازی سایت و بهبود رتبه آن در گوگل محسوب می شود.برای اینکه یک آدرس اینترنتی از نظر سئو مناسب باشد لازم است این شرایط در آن رعایت شود :

1- کلمات اضافی را از ادرس سایت خود حذف کنید:

بهتر است برخی کلماتی که مناسب URL نیستند را از آن حذف کنید.کلماتی مانند "و" ، "با" ، "از" ، "که"  و .. از این دست کلمات هستند.هرچه URL ساده تر و صریح تر باشد بهتر است.البته این کار باید با دقت انجام شود تا به خوانا بودن آدرس سایت شما لطمه ای وارد نشود.قابل فهم بودن URL نه تنها به کابران کمک می کند موضوع صفحه وب سایت را بهتر درک کنند بلکه باعث ایجاد حس اعتماد بیشتر نیز در آنها می شود. برای مثال می توان بجای " 7 تا از روشهایی که روی سئو سایت شما تاثیر می گذارد" با حذف و تغییر چند کلمه از این جمله، در آدرس سایت از این URL استفاده نمود : "7 روش موثر بر سئو سایت" .

2- استفاده از عبارات و کلمات کلیدی در URL :

هم موتورهای جستجو و هم انسان ها از کلمات کلیدی برای فهم بهتر موضوع صفحه یک وب سایت استفاده می کنند.بنابراین بهتر است در URL وب سایت خود یک یا دو کلمه کلیدی اصلی مربوط به آن صفحه یا وب سایت خود را قرار دهید و با اینکار هم به موتورهای جستجو و هم به کاربران عادی کمک می کنید موضوع هر صفحه وب سایت شما را بهتر درک کنند و این یکی از موارد موثر در روند سئو وب سایت محسوب می شود.

3- در URL سایت خود از خط فاصله استفاده کنید:

خط تیره “-“ در حال حاضر بهترین راه از نظر بهینه سازی برای جدا کردن کلمات آدرس سایت از یک دیگر محسوب می شوند. راه دیگر استفاده از زیر خط یا Underline "_" برای جدا کردن کلمات URL است. که از نظر سئو تفاوتی با خط تیره ندارد اما همچنان توصیه ما به استفاده از خط تیره است زیرا مفهوم تر و خوانا تر است. موضوع مهم این است که برای جدا کردن کلمات در URL سایت خود از فاصله (Space) استفاده نکنید زیرا خط فاصله در مروگرها به صورت 20% نمایش داده می شود و تاثیر منفی برخوانا بودن آدرس و نهایتا روند بهینه سازی سایت خواهد گذاشت.

4- هرچه کوتاه تر بهتر :

بصورت کلی URL های کوتاه تر ارجحیت بیشتر و همچنین تاثیر مثبت بیشتری در سئو سایت دارند.اگر تعداد کارکترهای URL های سایت شما بین 50 تا 60 کاراکتر است مشکلی وجود ندارد اما تا حد امکان نباید آدرس های صفحه ها از این تعداد کارکتر بیشتر شود.برای مثال اگر یکی از آدرس های سایت شما دارای 100 کاراکتر یا بیشتر است تلاش کنید تا جای ممکن آن را کوتاه کنید.

5- URL های سایت خود را استاندارد سازی کنید

در مواقعی که ورژن های مختلفی از وب سایت وجود دارد ، مثلا نسخه با WWW. و نسخه بدون WWW.   ویا اگر از هردو پروتکل http  و https استفاده می کنید لازم است تمام این URL ها را اصطلاحا استانداردسازی یا CANONICALIZE  نمایید.زیرا در غیر این صورت با مشکل محتوای تکراری یا Duplicate Content  مواجه خواهید شد که تاثیر منفی بر روند بهینه سازی سایت خواهد گذاشت. بهترین روش برای این کار استفاده از Redirect 301 برای انتقال تمام URL های با محتوای یکسان به یک آدرس واحد است. برای مثال اگر در نوار آدرس مرورگر خود هریک از این آدرس های :

http://avinapardaz.com یا www.avinapardaz.com یا avinapardaz.com

 را وارد کنید با خطایی مواجه نخواهید شد و بطور خودکار به صفحه اصلی سایت آوینا پرداز (https://www.avinapardaz.com) منتقل می گردید.

6- استفاده از حروف کوچک انگلیسی در URL :

این مشکل برای سرورهای ویندوزی وجود ندارد ؛ اما سرورهای لینوکس نسبت به حروف کوچک و بزرگ URL حساس هستند. برای مثال در سرور های ویندوز www.avinapardaz.com/Articles  با https://www.avinapardaz.com/arTiCleS تفاوتی ندارد اما در سرورهای لینوکس دو آدرس متفاوت در نظر گرفته می شود که می تواند مشکل آفرین شود.



url های نامناسب برای سئو وب سایت



7- در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نکنید:

استفاده از کلمات کلیدی در URL صفحه روش خوبی برای کمک به سئو سایت و دریافت رتبه صفحه است ، اما استفاده بیش از حد ، تکرار اغراق آمیز و هر نوع روشی که از نظر کاربر و موتورهای جستجو مصنوعی و غیر طبیعی به نظر برسد نه تنها کمکی به بهبود رتبه سایت شما نمی کند بلکه تاثیر منفی نیز روی آن خواهد داشت.

8- هرچه تعداد فولدرهای کمتر بهتر:

تا حد امکان سعی کنید از فولدرهای سایت خود که در URL به با علامت / جدا می شوند کم کنید. برای مثال این دو URL را در نظر بگیرید :

www.exapmle.com/blog/sessions/2017/SEO/best-practice-for-URLs

www.exapmle.com/blog/best-practice-for-URLs

آدرس دوم هم از نظر کاربران و هم موتورهای جستجو دارای پیچیدگی کمتر و قابل فهم تر و مناسب تر است.

9- URL صفحه را با Title صفحه تطبیق دهید:

اگر می توانید متن URL را با Title صفحه یکسان کنید. البته وجود کمی اختلاف نیز مسئله ای ایجاد نمی کند. مهم این است که URL صفحه با Title آن صفحه مطابقت داشته و هماهنگ باشد.زمانی که کاربر در صفحه گوگل به جستجوی عبارتی می پردازد ، در لیست نتایج ابتدا متن های آبی رنگ گه همان Title ها هستند را می خواند ، سپس به URL صفحه نگاهی می اندازد ، اگر آدرس صفحه سایت به حد کافی خوانا و قابل فهم باشد و با موضوع Title نیز یکسان باشد شانس اینکه روی سایت شما کلیک کند بسیار بیشتر خواهد شد.

10- محدودیت در انتقال (Redirect) صفحه ها :

هنگام Redirect یا همان انتقال صفحه ها محدودیت قائل شوید.اینکه کاربر یا خزنده موتور جستجو خواهان ورود به URL "الف" باشد و آن را به URL "ب" منتقل (Redirect) کنید ایرادی ندارد حتی اگر از URL "ب" عمل انتقال به URL "ث"  صورت گیرد نیز چندان مشکلی ندارد.(هرچند بهتر بود از همان ابتدا "الف" را به "ث" منتقل می کردید) اما اگر تعداد Redirect های به این شکل بیش از 2 یا 3 مرحله شود لازم است که در آنها بازنگری صورت گیرد. زیرا از نظر سئو سایت و انتقال PageRank روش مناسبی نیست.

همچنین این مسئله در سرعت لود شدن سایت بخصوص در گوشی های موبایل تاثیر منفی می گذارد ، زمانی که یک URL اصطلاحا چندین مرحله پرش (Jump) انجام می دهد نتیجه آن کاهش سرعت کاملا محسوس سرعت لود شدن صفحه خواهد بود.

بطور کلی URL ها آدرس های اینترنتی هستند که به صفحه های وب سایت ها در دنیای اینترنت اختصاص داده می شوند. می توان از این آدرس ها به منظور کمک به درک موضوع هریک از صفحه های سایت استفاده کرد یا می تواند برا آن ها علایمی نامفهوم انتخاب کرد.اما چیزی که مسلم است این است که قابل فهم بودن آدرس صفحه ، نقش مهمی در بهبود تجربه کاربری و حس اعتماد کاربران نسبت به وب سایت دارد و از این طریق بر مسیر بهینه سازی و سئو سایت شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.بنابراین در کنار دیگر عوامل و فاکتورهای موثر بر رتبه وب سایت از تاثیر URLبر سئو و بهینه سازی سایت خود غافل نشوید.


آموزش سئو بخش پنجم ( کلمات کلیدی )
آموزش سئو بخش پنجم ( کلمات کلیدی )
نکاتی در مورد قیمت سئو و تعیین تعرفه بهینه سازی وب سایت
نکاتی در مورد قیمت سئو و تعیین تعرفه بهینه سازی وب سایت
تفاوت بازاریابی محتوا و سئو
تفاوت بازاریابی محتوا و سئو
بهبود رتبه سایت در گوگل
بهبود رتبه سایت در گوگل
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha