مقایسه ASPnet و PHP در طراحی سایت

ASP.NET و PHP در حقیقت بزرگترین پلتفورم های مورد استفاده در طراحی وب سایت محسوب می شوند.اگرچه در دنیای وب، سایت های بسیار بیشتری با PHP نوشته  و طراحی شده اند با این حال ASP.NET نیز به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصربفرد و همچنین نام کمپانی بزرگی مانند Microsoft که در پشت خود دارد کاملا جایگاه خود را در دنیای طراحی وب سایت پیدا نموده است.


حال این سوال پیش می آید که کدام پلتفورم برای طراحی وب سایت بهتر است ؟ ASP.NET یا PHP ؟

مطمئنا مقالات متعدد در وب سایت های زیادی را برای پیدا کردن این سوال مطالعه کرده اید.اما متاسفانه بسیاری از این وب سایت ها مقایسه ای بی طرفانه و همچنین دقیق در این مورد انجام نداده اند و تنها به تعریف و تمجید از پلتفورم مورد علاقه خود پرداخته اند. مورد دیگر تاریخ گذشته بودن این نوع مقالات است که کاملا از دنیای واقعی امروز فاصله دارد.


بررسی اجمالی PHP:

برای اولین بار  Rusmus Ledorf در سال 1995 زبان PHP را معرفی و استفاده نمود.PHP در حال حاضر محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب محسوب می شود که یادگیری و پشتیبانی آن بدلیل گستردگی و انجمن های بیشمار موجود در اینترنت در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.براساس تحقیقات به عمل آمده PHP برای طراحی بیش از 244 میلیون وب سایت استفاده و یا در آنها بکار گرفته شده است که حدود 57% سهم بازار را تشکیل میدهد.بعضی از وب سایت های بزرگ مانند WordPress و Facebook از زبان PHP استفاده می کنند.


بررسی اجمالی ASP.NET:

ASP.NET برای اولین بار در سال 2002 توسط کمپانی بزرگ Microsoft معرفی شد.البته ASP.NET به تنهایی یک زبان برنامه نویسی محسوب نمی شود و در واقع پلتفورمی است که به واسطه آن از زبان های برنامه نویسی مختلف استفاده می شود.معمولا در ASP.NET زبان برنامه نویسی C# (بخوانید سی شارپ) بیشترین استفاده را دارد.مطمئنا گستردگی و محبوبیت ASP.NET به اندازه PHP نیست اما این پلتفورم ویژگی های متعددی دارد و بیشترین سطح امنیت را فراهم می آورد.برخی از وب سایت های بزرگ مانند MSN و یکی از بزرگترین وب سایت های ایرانی یعنی Varzesh3 با استفاده از ASP.NET طراحی شده اند.


سرعت و عملکرد

احتمالا مهمترین و بیشترین مقایسه بین PHP و ASP.Net مربوط به همین زمینه است.این که کدام زبان برنامه نوسی و پلفورم عملکرد و سرعت بیشتری در طراحی وب سایت دارد.

سرعت یک وب سایت غیر از زبان برنامه نویسی مورد استفاده در طراحی سایت، به عوامل بسیار زیاد دیگری ارتباط دارد.یکی از این موارد نوع پایگاه داده (Data Base) و نوع سرور (Server) است.برای مثال در طراحی وب سایت های PHP ازپایگاه داده MySQL متعلق به Oracle و همچنین سرورهای Linux استفاده و برای وب سایت های طراحی شده با ASP.NET نیز از MSSQL متعلق به Microsoft و البته سرورهای Windows استفاده می شود.

در بسیاری از مقالات گفته شده که سرورهای Windows و همچنین پایگاه داده MSSQL که در طراحی سایت با ASP.NET مورد استفاده قرار می گیرند کُندتر از وب سایت های PHP عمل می کنند.البته این موضوع تا حدودی صحیح است اما همانظور که گفته شد سرعت وب سایت به عوامل زیاد دیگری نیز بستگی دارد.

نحوه عملکرد ، انعطاف پذیری و حتی سرعت وب سایت بستگی زیادی به نوع کدنویسی دارد.واقعیت این است که هردوی این پلتفورم ها و زبان های برنامه نویسی قابلیت زیادی برای تولید برنامه های تحت وب و همچنین طراحی سایت دارند.

هم PHP و هم ASP.NET توانایی های مشابهی در دسترسی به فایل های سیستمی ، پیدا کردن عکس ها و نمایش صفحه ها در Web Server دارند اما سرعت انجام این اعمال بستگی زیادی به Database Server ، کامپیوتر کاربر و ببینده سایت و همچنین پهنای باندی که استفاده میکند دارد. در این شرایط باید گفت بدلیل تکنولوژهای جدید و شرایط متغیر کاربران ، عملا سرعت وب سایت های طراحی شده با ASP.Net تفاوتی با PHP ندارد.

اگرچه ممکن است سرعت سرورهای Linux بیش از سرورهای Windows باشد اما از طرف دیگر سیستم کد نویسی در ASP.NET و C# به مراتب دقیق تر بوده عملکرد بهتری دارد مخصوصا اگر از فریمورک هایی مانند MVC در طراحی سایت استفاده گردد که باعث بهبود چشمگیر سرعت سایت خواهد شد.بسیاری از متخصصان سرعت اجرای کدها نوشته در سیستم کدنویسی C# در ASP.NET را بدلیل توازن بالاتر، سریع تر از اجرای کدهای PHPمی دانند.

در مورد انعطاف پذیری و قابلیت ها نیز باید گفت هردوی این زبان های برنامه نویسی قابلیت فوق العاده ای دارند و این که تا چه حد می توان از این قابلیت ها استفاده و وب سایتی فوق العاده طراحی کرد تنها بستگی به درجه و سطح مهارت های برنامه نویسی افراد دارند.


پشتیبانی :

PHP یک زبان برنامه نویسی متن باز (Open Source) است که گستره برنامه نویسان آن بسیار بیشتر از ASP.NET است و در سطح بسیار وسیعی در فضای آنلاین در مورد آن مطلب و منابع وجود دارد که هنگام برخوردن به مشکل می توانید از آنها استفاده کنید.

گسترده تر بودن انجمن های PHP به این معنی نیست که شما برای دریافت اطلاعات یا پشتیبانی هنگام کار با ASP.NET دچار مشکل شوید.در واقع با کمی جستجو در اینترنت متوجه می شوید که انجمن های اینترنتی بیشماری در فضای وب وجود دارد که برنامه نویسان ASP در آنها به بحث و تبادل نظر می پردازند.

اما واقعیت این است که به دلیل محبوبیت بیشتر و همچنین متن باز بودن PHP احتمالا سریعتر به جواب سوالات خود در اینترنت دست خواهید یافت.


هزینه :

این بخش از مقایسه تنها قسمتی است که می توان گفت PHP برتری کاملی نسبت به ASP.NET دارد.

PHP یک زبان متن باز است که کاملا رایگان است اما ASP.NET متعلق به مایکروسافت بوده و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت.البته این موضوع در مورد کشور ایران خیلی صادق نیست چراکه تقریبا تمام نرم افزارهای مایکروسافت از جمله ASP.NET از طریق کرک ، توسط برنامه نویسان مورد استفاده قرار میگیرد و برنامه های چند صد دلاری  مایکروسافت ، در ایران بصورت رایگان استفاده می شود.


مزایا و معایب ASP.NET در برابر PHP

مزایای PHP  :

·         PHP یک زبان متن باز است و این یعنی می توان بصورت رایگان از آن استفاده کرد و در دسترس همه است و به همین دلیل امکان شخصی سازی و توسعه آن توسط تعداد زیادی از برنامه نویسان وجود دارد.

·         PHP از انجمن های زیادی از برنامه نویسان جهت پشتیبانی و حل مشکلات برخوردار است

·         PHP در صورتی که کاملا بصورت حرفه ای شخصی سازی شود می تواند بخوبی از عهده پروژه های بزرگی همچون وب سایت Facebook بر بیاید.

·         PHP می تواند بصورت موثری با انواع مختلف پایگاه های داده مرتبط شود و از این نظر برای اسکریپت های تحت وب مانند سیستم های سایت ساز و CMS  ها (Joomla  و WordPress و ..)  گزینه بسیار مناسبی است.

·         قابلیت های زیادی داشته و می توان بر اساس نیازها آن را شخصی سازی کرد.

·         هزاران برنامه نویس PHP در بازار کار جهت کار در شرکت ها وجود دارند.

·         یادگیری آن بسیار راحت و کم هزینه است


معایب PHP :

·         یکی از معایب اصلی PHP این است که عموما برای ساخت و طراحی برنامه های کامپیوتری (مانند CRM های داخلی) نمی توان از استفاده کرد.

·         در مقایسه با زبان های دیگر برنامه نویسی ، اجرای کدهای PHP کندتر انجام می شود.

·         اجازه شخصی سازی باعث ایجاد باگ های زیاد و کدنویسی های ضعیف توسط افراد غیر حرفه ای در آن می گردد.

·         سیستم کنترل کدنویسی آن بصورت کلی در مقایسه با زبان های دیگر ضعیف عمل می کند به این معنی که در بسیاری از مواقع زمان خیلی زیادی باید صرف شود تا برنامه نویس متوجه شود که مثلا چرا یک قطعه کد بدرستی کار نمی کند.


مزایای ASP.NET

·         ASP.NET به شدت تغییرپذیر و با قابلیت زیاد است.این مشخصه آن در بسیاری موارد در مقایسه با PHP کاملا برتری دارد.

·         مالک ASP.NET شرکت بزرگی مانند مایکروسافت است که خود تضمینی برای کارکرد مناسب آن محسوب می شود.

·         از تمام زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند و حتی برای کار با اپلیکیشن ها و همچنین زبان C# کاملا مناسب است

·         قبل از کامپایل (Compile) هرگونه اشتباه و خطا در کدنویسی را به اطلاع برنامه نویس می رساند.

·         ابزارها و برنامه های جانبی بسیار زیادی برای ASP.NET وجود دارد که همین امر باعث اضافه شدن بسیاری از ویژگی های جدید به آن می شود.

·         با سیستم عامل Windows که سیستم عامل اکثر ایرانیان را شامل می شود بسیار هماهنگ است.

·         یک پلفورم فوق العاده برای طراحی و تولید انواع نرم افزارهای سازمانی و شرکتی به شمار می رود.

·         سرعت برنامه نویسی با آن بسیار بالاست که یکی از دلایل آن کدهای از پیش نوشته موجود در آن است.

·         محیط کاربری جذاب و راحتی را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد.


معایب ASP.NET

·         بسادگی قابل یادگیری نیست و سخت تر از پلتفورم های دیگر می توان آن را فراگرفت.

·         انجمن های برنامه نویسی و پشتیبانی نسبتا محدودتری دارد.

·         تنها در سرورهای مایکروسافت قابل اجرا است

·         بدلیل اینکه تحت لیسانس مایکروسافت است کمی گران تر از پلتفورم های دیگر محسوب می شود که البته این موضوع در ایران در حال حاضر تا حدودی کمتر احساس می شود.

·         به اندازه PHP برای تولید وب سایت های ساده مناسب نیست.


بصورت کلی می توان گفت استفاده از PHP یا ASP.NET در طراحی سایت ، تا حد زیادی بستگی به اهداف مهم و اصلی وب سایت و همچنین مهارت های برنامه نویسی طراح سایت دارد.

برای مثال جهت طراحی وب سایت های معمولی، اپلیکیشن های تحت وب و کم هزینه، بهتر است از PHP استفاده شود که بازهم بستگی به سطح مهارت برنامه نویسی طراح وب سایت دارد اما برای طراحی وب سایت های پیچیده تر که امکانات بهتری برای ارتباط با برنامه های مختلف داشته و همچنین نیاز به امنیت بالایی در آن وجود دارد بهتر است از ASP.NET استفاده گردد.


در حال حاضر در شرکت آوینا پرداز برای طراحی وب سایت و نرم افزارهای مختلف داخلی و تحت وب مانند باشگاه مشتریان و.. از ASP.NET و الگوی بسیار مدرن و پیشرفته MVC استفاده می شود که جزء بروزترین تکنولوژی های دنیا در زمینه برنامه نویسی و توسعه وب بشمار می رود.

وب سایت ها طراحی شده با ASP.NET تحت MVC قابلت این را دارند تا با کمترین هزینه و زمان توسعه یابند ، بروزرسانی شوند و به اپلیکیشن های مرتبط با وب سایت متصل گردند.


زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت
زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت
متا تگ های مهم در طراحی سایت
متا تگ های مهم در طراحی سایت
جاوا اسکریپت در طراحی سایت
جاوا اسکریپت در طراحی سایت
استفاده از بوت استرپ در طراحی سایت
استفاده از بوت استرپ در طراحی سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha