منظور از PageRank در SEO چیست ؟

برای سئو و بهینه سازی سایت بیش از 200 فاکتور از سمت گوگل در نظر گرفته می شود.رتبه صفحه یا PageRank نیز یکی از فاکتورهای موثر بر SEO محسوب می شود.گوگل همواره سعی می کند که هنگام جستجوی کاربران، مفیدترین و مرتبط ترین صفحات را نمایش دهد و این کار را با استفاده از همین عوامل و فاکتورها به انجام می رساند که یکی از آنها همین PageRank  است.

PageRankچیست ؟

PageRank (PR) یا به فارسی "رتبه صفحه" البته بهتر است بدانید واژه PageRank از فامیلی فردی بنام Larry Page که اولین بار این مبحث را مطرح کرد برداشته شده در واقع یک سیستم محاسباتی است که توسط دو نفر از بنیانگذاران معروف گوگل (Larry Page and Sergey Brin) اختراع شد.این سیستم محاسباتی برای ارزیابی کیفیت و کمیت لینک های ورودی به یک صفحه سایت طراحی شده و از طریق این محاسبات رتبه ای بین 0 تا 10 به صفحات داده می شود.هرچه این نمره بیشتر باشد به معنای کیفیت بیشتر بوده و باعث تاثیر مثبت بیشتر در سئو و جایگاه وب سایت محسوب می گردد.

البته خیلی از متخصصان SEO عقیده دارند این رتبه در حقیقت اعدادی است از نظر ظاهری صحیح و بدون اعشار است ولی در محاسبات داخلی گوگل دارای اعشار می باشد.همچنین بنابر عقیده بسیاری از افرادی که به کار بهینه سازی سایت مشغول هستند این رتبه از طریق محاسبه و درنظرگرفتن صدها فاکتور مختلف مربوط به لینک بدست می آید.

وب سایت هایی نظیر Twitter ، USA.gov که بیشترین و با کیفیت ترین لینک های ورودی را دریافت می کنند دارای PageRank رتبه 10 هستند و به همین ترتیب وب سایت های دیگر در رتبه های بعدی قرار می گیرند بطور مثال وب سایت هایی که رتبه صفحه (PageRank) آنها 5 است تعداد نسبتا خوبی لینک ورودی دارند، آنهایی که رتبه صفحه 3 یا 4 دارند تعداد کمتری لینک ورودی دارند و وب سایت های تازه طراحی شده که بتازگی شروع بکار کرده اند PageRank "صفر" دریافت می کنند.

چگونه می توان PageRank یک وب سایت را پیدا کرد؟

باید گفت که گوگل دیگر امتیاز و رتبه PageRank وب سایت ها را افشا نمی کند.در گذشته می شد در بالای مروگر و در قسمت Google Toolbar رتبه صفحه سایت ها را مشاهده کرد اما دیگر این امکان نه برای افراد عادی و نه برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب (Developers) قابل مشاهده نیست و تنها خود گوگل برای رتبه بندی سایت ها از آن استفاده می کند.باید گفت اگر چه نمره PageRank از نظرها پنهان شده اما همچنان یکی از فاکتورهای مهم در تعیین جایگاه وب سایت ها به حساب می آید.

از آنجایی هم که PageRank تنها یکی از عوامل و فاکتورهای موثر بر سئو سایت محسوب می شود لازم است بدانیم که وجود PageRank بالا ، قرار گرفتن در رتبه های بالا و یا اصلاحا Ranking بالا را تضمین نمی کند اما مطمئنا بر آن تاثیر گذار است.

منظور از Link Juice (عصاره لینک) چیست ؟

زمانی که وب سایتی به یک صفحه از سایت شما لینک می دهد، گوگل این کار (لینک دادن) را به عنوان عملی برای تمجید کردن ، تایید کردن و یا رای دادن به سایت شما تلقی می کند.گوگل تمام این رای هایی که از طریق لینک به سایت شما داده شده را در نظر می گیرد تا در نهایت در مورد میزان ارتباط بین این صفحه ها با آن صفحه ی سایت شما که به آن لینک داده اند و با کل سایت شما به نتیجه گیری صحیحی برسد و این اساس مفهوم PageRank را تشکیل می دهد.

زمانی که یک وب سایت به سایت شما لینک می دهد (لینک خارجی) یا حتی زمانی که صفحه ای از یک سایت به صفحه دیگری از خودش لینک می دهد (لینک داخلی) این لینک امتیاز رتبه صفحه (PageRank Point) را منتقل می کند.این انتقال امتیاز را در مباحث سئو، اصطلاحا انتقال عصاره لینک (Link Juice) می گویند.بنابراین انتقال عصاره لینک درواقع همان انتقال امتیاز PageRankمحسوب می شود.

مقدار عصاره لینک (امتیاز رتبه صفحه ) که انتقال داده می شود به دو عامل بستگی دارد :

·         مقدار امتیاز رتبه صفحه (PageRank Points) صفحه وب سایتی که لینک می دهد.

·         تعداد کل لینک های درون صفحه وب سایتی که PageRank را انتقال می دهد.

در اینجا مهم نیست که گوگل به همه وب سایت ها یک نمره کلی PageRank از 0 تا 10 می دهد، چراکه "امتیازی" که یک صفحه وب از عصاره لینک منتقل شده توسط لینک های با ارزش در خود انباشته می کند می تواند از 10 نیز فراتر برود.

برای مثال صفحه های مربوط به وب سایت های قوی و مهم می توانند صدها یا هزاران عصاره لینک یا همان امتیاز PageRank انتقال دهند.برای اینکه این سیستم بتواند بصورت دقیق و مداوم عملکرد درستی داشته باشد، گوگل از محاسبات بسیار پیچیده ای استفاده می کند تا از طریق آن رتبه صفحه (PageRank) سایت های بزرگ و همچنین کوچک را بصورت معیارهای 0 تا 10 درآورد.

عصاره لینک چگونه منتقل می شود ؟

در ابتدا باید گفت هر صفحه وب تعداد محدودی عصاره لینک می تواند انتقال یا عبور دهد.حداکثر عصاره لینکی که یک صفحه می تواند منتقل کند برابر است با امتیاز رتبه صفحه ای (PageRank Point) که به آن تعلق گرفته است.بنابراین صفحه ای که 20 امتیاز صفحه به آن تعلق گرفته بیشتر از 20 امتیاز عصاره لینک نمی تواند انتقال دهد.

وب سایت های A  و B را درنظر بگیرید، فرض کنید که همه فاکتورهای سئو و رتبه بندی در این دو وب سایت یکسان است اما سایت A یک بک لینک (لینک از یک سایت دیگر) داشته باشد و سایت B نیز هیچ لینکی از سایت های دیگر دریافت نکرده است.در این صورت سایت A در رتبه بالاتر قرار میگرید زیرا از یک سایت خارجی عصاره لینک دریافت کرده است.

حال فرض کنید سایت B هم یک بک لینک داشته باشد:

در این صورت، رتبه بندی بستگی به مقدار (امتیاز) عصاره لینک دارد.همانطور که در شکل زیر می بینید سایت A از 4 سایت مختلف لینک دریافت می کند و سایت B از 2 سایت.اگر همه سایت هایی که به A و B لینک داده اند اعتبار و کیفیت یکسانی داشته باشند در این صورت بازهم سایت A رتبه بالاتری می گیرد زیرا Link Juice بیشتری به آن منتقل شده.



نحوه انتقال PageRank



حال اگر لینک های خروجی را در نظر بگیریم :

فرض کنید وب سایت شما به 3 سایت دیگر لینک می دهد.در این صورت Link Juice (عصاره لینک) بین این 3 سایت بصورت مساوی تقسیم می شود.

یا اگر یک صفحه وب، امتیاز رتبه صفحه (PageRank Point) آن برابر 15 باشد و یک لینک در آن قرار داشته باشد در این صورت تمام عصاره لینک از طریق آن منتقل می شود.اما اگر همین صفحه به 3 صفحه لینک دهد عصاره لینک بین انها تقسیم می شود و به عبارتی به هر صفحه 5 عصاره لینک منتقل می گردد.

لینک های nofollow :

حال این سوال مطرح می شود که اگر بخواهید برای ایجاد تجربه بهتر برای کاربران و کمک به آنها لینک صفحه های دیگر (داخلی یا خارجی) را در سایت خود قرار دهید اما بنا به هر دلیلی نمی خواهید عصاره لینک یا رتبه صفحه سایت شما به مقصد آن لینک ها انتقال یابد چه باید بکنید ؟

در این صورت می توانید به لینک های خود خاصیت “nofollow” بدهید.مقصد لینک nofollow توسط موتورهای جستجو پالایش نمی شود و سیگنال های سئو مروبوط به آن مانند PageRank و یا Anchor Text انتقال نمی یابد.

با این حال گوگل لینک های “nofollow” را به عنوان بخشی از کُل لینک های صفحه درنظر می گیرد و آن را از عصاره لینکی که می تواند از طریق لینک های عادی (Follow) انتقال یابد کم می کند.

در تصویر زیر ملاحظه می کنید که در مورد مقدار انتقال عصاره لینک یا همان امتیاز PageRank مهم نیست که از لینک nofollow یا follow استفاده کنید.عصاره لینک بصورت مساوی بین لینک های خروجی صفحه تقسیم می شود.تنها تفاوت این است که لینک های nofollow این عصاره را دریافت نمی کنند و در واقع سهم لینک nofollow به هَدر میرود.به این حالت نشتی لینک می گویند.



نحوه انتقال PageRank لینک nofollow



انتقال PageRank یا Link juice از طریق لینک داخلی :

شما می توانید از طریق لینک های داخلی به گوگل جهت تشخیص صفحات مهم خود کمک کنید.برای این کار می توانید لینک یکی از صفحه های مهم سایت خود را در صفحه مقاله هایی که مرتبط با موضوع آن است قرار دهید.

برای مثال اگر مقاله ای با عنوان "تاثیر محتوا بر بهینه سازی سایت" دارید می توانید در صفحه این مقاله لینک مربوط به صفحه اصلی "بهینه سازی سایت" را قرار دهید.اینگونه لینک های داخلی در واقع یکی از استراتژی های مربوط به سئو محسوب می شود که از طریق آن موضوعات اصلی وب سایت خود را مشخص و به گوگل اعلام می نمایید.

اگر بخواهیم نحوه تاثیر PageRank یا link juice را بر روند سئو بررسی کنیم باید بگوییم :

امتیاز PageRank یا Link Juice که به سایت شما منتقل می شود در موارد زیر روی بهینه سازی سایت شما تاثیر مثبت دارد :

ü      از طرف صفحاتی باشد که محتوای مرتبط با سایت شما دارد

ü      از طرف صفحه هایی باشد که PageRank بالایی دارند

ü      از طرف صفحه هایی باشد که لینک های خروجی نسبتا کمی در آن وجود دارد

ü      از طرف صفحه هایی باشد که محتوای با کیفیت و باارزش دارند

ü      از طرف صفحه هایی باشد که در نتایج جستجوی گوگل بالا هستند

ü      از طرف صفحه هایی باشد که برای مخاطبان شبکه های اجتماعی محبوب باشد.مثلا در رسانه های اجتماعی به آن اشاره شده باشد.

از طرفی PageRank یا Link Juice که به سایت شما منتقل می شود در موارد زیر بر سئو سایت بی تاثیر است یا حتی اثر منفی دارد:

û       از صفحه هایی باشد که لینک “nofollow” به سایت شما داده اند

û       از صفحه هایی باشد که محتوای نامرتبط با موضوع سایت شما دارند

û       از صفحه هایی باشد که تعداد زیادی لینک سایت های دیگر در آن وجود دارد- مانند سایت های آگهی رایگان

û       از صفحه هایی باشد که در جستجوی گوگل ایندکس (Index) نشده باشد

û       لینک های پولی از سایت های بی کیفیت

û       سایتهایی که محتوا ندارند و هنوز PageRank دریافت نکرده اند.

û       لینک هایی که از طریق تبادل لینک داده می شود-به این معنی که شما به یک سایت لینک بدهید و او نیز لینک شما را در سایت خود قرار دهد که در این صورت تاثیر لینک خنثی و بی اثر می شود.

نکته آخر :

حال که با مفهوم اصلی و نحوه کار PageRankآشنا شده اید باید بدانید که دیگر داشتن تعداد زیاد بک لینک به معنی بهتر بودن شما نیست.در دنیای امروزِ سئو و بهینه سازی سایت ، کیفیت بسیار مهمتر از کمیّت است.بسیاری از جریمه های گوگل مربوط به همین موضوع می شود. لینک هایی که از سایت های اسپم ، سایت های بدون موضوع یا وب سایت های مستهجن به وب سایت شما ارجاع داده می شود یک سَم خطرناک برای فرایند بهینه سازی سایت شما محسوب می شوند که ممکن است بسیاری از زحمات شما را به خطر بیاندازد.تنها لینک هایی که از سایت های با کیفیت و صفحه های وب مرتبط با موضوع خود دریافت می کنید طبیعی جلوه می کنند و می توانند به بهبود جایگاه شما و افزایش PageRankکمک نمایند.


7 نکته برای سئو سایت فروشگاهی
7 نکته برای سئو سایت فروشگاهی
تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی چیست؟
آموزش سئو بخش دوم ( نحوه تعامل افراد با موتورهای جستجو)
آموزش سئو بخش دوم ( نحوه تعامل افراد با موتورهای جستجو)
اهمیت انجام آنالیز قبل از بهینه سازی سایت
اهمیت انجام آنالیز قبل از بهینه سازی سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha