بهبود جستجو در وب سایت

جستجو (Search) در وب سایت را می توان به عنوان مکالمه ای بین کاربر و وب سایت در نظر گرفت : کاربر اطلاعاتی که به دنبالش است را از طریق تایپ عبارات توضیح می دهد و وب سایت نیز مطالب مورد نظر را برای کاربر جمع آوری می کند و به آن پاسخ می دهد.

جستجو و سرچ در سایت یکی از عناصر اساسی است و یکی المان های اصلی برای وب سایت هایی است که از نظر محتوا غنی هستند.در این مقاله قصد داریم 5 روش را به شما معرفی کنیم تا به کمک آنها UX یا تجربه کاربران را نسبت به جستجو در وب سایت خود بهبود بخشید.

نوار جستجو را در جایی قرار دهید که کاربر انتظارش دارد

اینکه کاربری در وب سایت به دنبال دکمه جستجو بگردد نکته خوبی نیست.نمودار زیر از یک تحقیق گرفته شده که توسط دو محقق و روی 142 داوطلب انجام شد.در این تحقیق مشخص شد که بیشتر کاربران توقع دارند که طراحی سایت به گونه ای انجام شده باشد که دکمه یا نوار جستجو را در سمت چپ یا راست قسمت بالای سایت پیدا کنند.



جستجو در سایت



بخش سمت راست بالای صفحه همچنان جایی است که کاربران بیشترین انتظار مشاهده نوار جستجو را دارند.بنابراین بهترین جا برای قراردادن سرچ، هنگام طراحی سایت ، بخش بالایی آن است.حالت ایده ال این است که طراحی نوار جستجو به گونه ای باشد که با طرح کلی سایت همخوانی داشته و متناسب باشد و به همچنین گونه ای طراحی شود که وقتی کاربر به آن نیاز دارد کمی برجسته تر از اِلِمان های دیگر سایت دیده شود.

هرچه محتوای بیشتری در سایت داشته باشد ، طراحی نوار جستجوی سایت را باید به گونه ای انجام دهید که برجسته تر از عناصر دیگر دیده شود.بخصوص اگر جستجو در سایت یکی از عناصر حیاتی برای شما محسوب می شود (مانند وب سایت های فروشگاهی) باید کاری کنید که تضاد کافی بین رنگ های پس زمینه و عناصر اطراف با نوار یا دکمه جستجو وجود داشته باشد.

جستجو یکی از مهمترین ویژگی های مورد نیاز در سایت eBay است که از بزرگترین سایت های فروشگاهی دنیا محسوب می شود.تضاد رنگی بین دکمه “Search” و دیگر اِلِمان های اطراف را می توانید در این سایت کاملا ببینید.



جستجو در سایت ebay



اندازه مناسبی برای نوار جستجو در نظر بگیرید

کوچک بودن نوار جستجو یکی از متداول ترین اشتباهاتی است که هنگام طراحی سایت انجام می گیرد.در این موارد زمانی که کاربر عبارات طولانی را جستجو می کند تنها بخشی از عبارتی که تایپ کرده است را می تواند مشاهده کند که این موضوع آسیب زیادی به تجربه کاربری (UX) وب سایت می زند.در حقیقت زمانی که نوار جستجو دارای محدودیت برای نمایش کارکترها و عبارات بلند باشد، کاربران مجبور می شوند عبارات کوتاه و ناقصی را جستجو کنند که اصلا برایشان خوشایند نخواهد بود.

بهترین اندازه برای طراحی نوار جستجوی سایت در نظر گرفتن نمایش 27 کارکتر در آن است. این میزان کارکتر برای حدود 90% از عبارات مورد جستجو کفایت می کند

مشخص کنید کاربران چه چیزهایی را می توانند جستجو کنند

یکی از کارهای خوب در برخی طراحی سایت ها این است یک نمونه از عبارات قابل جستجو درون نوار جستجوی سایت خود قرار می دهند تا به کاربران نشان دهید چه نوع عباراتی را می توانند جستجو کنند.در HTML5 امکانی وجود دارد که براحتی می توانید درون یک Input Field متن ثابتی را قرار دهید.اگر کاربران سایت شما این امکان را دارند که موضوعات مختلفی را جستجو کنند می توانید از چندین نمونه استفاده کنید فقط توجه نمایید که این نمونه های زیاد نباشد تا کاربر را دچار سردرگمی نکند. یک نمونه خوب، نوار منوی وب سایت IMDb است که از بزرگترین وب سایت های معرفی فیلم و سریال و آثار هنری به حساب می آید.



طراحی نوار جستجو در سایت IMDb



عبارت تایپ شده توسط کاربر را زمانی که دکمه "جستجو" را کلیک می کند پاک نکنید:

متن اصلی جستجو را نگه دارید. مزیت این کار این است که اگر کاربر بخواهد کمی تغییر در متن جستجوی خود انجام دهد لازم نیست کل عبارت را دوباره تایپ کند بلکه تنها بخش هایی که لازم به تغییر است را عوض می کند. این موضوع را می توانید در هنگام جستجوی گوگل بخوبی ببینید. پس از جستجو و نمایش نتایج ، این امکان برایتان وجود دارد که عبارت جستجو شده را کم یا زیاد کنید.

از مکانیزم AUTO-SUGGESTION در نوار جستجوی سایت خود استفاده کنید

تحقیقی که توسط گروه Nielsen Norman انجام شد نشان داد که اغلب کاربران هنگام جستجو بسیار کم صبر و عجول هستند.به بیان دیگر اگر پس از جستجو اول خود ، نتیجه مورد نظر خود را دریافت نکنند ، جستجوهای بعدی آنها به ندرت موفقیت آمیز خواهد بود و تاثیر منفی جستجوی ناموفق اول در جستجوهای بعدی باقی خواهد ماند.

با این حال استفاده از سیستم Auto-suggestion می تواند به این موضوع کمک بسیار زیادی نماید.این مکانیزم به این ترتیب کار می کند که پس از تایپ چند حرف ، سیستم به صورت خودکار حدسهایی مرتبط با حرف ها یا کلمات تایپ شده می زند.اگر این مکانیز بخوبی کار کند کمک زیادی به کاربر در جستجوی عباراتی که اطمینان کافی از آنها ندارد می نماید.اما زمانی که از Auto-suggestion در طراحی سایت و نوار جستجو استفاده می کنید لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید:

·         مطمئن شوید که مکانیزم Auto-suggestion سایت شما کارآمد است. این مکانیزم اگر ضعیف و ناکارآمد طراحی شود می تواند منجر به حواسپرتی و سردرگمی کاربر گردد.

·         Auto-suggestion را در سریعترین زمان ممکن در اختیار کاربر قرار دهید.مثلا پس از تایپ سومین حرف حدس ها نمایش داده شود. اینکار کارآمدی سیستم را افزایش داده و نیاز به تایپ بیشتر از طرف کاربر را کاهش می دهد

·         پیشنهادات و حدسیات سیستم را در دسته های کمتر از 10 تایی قرار دهید (بدون نوار اسکرول ) به این ترتیب پیشنهاداتی که سیستم ارائه می دهد آزار دهنده نبوده و کاربر می تواند به تایپ بیشتر برای دریافت موارد دقیق تر ادامه دهد.

·         بین موارد تایپ شده و موارد پیشنهادی تمایز ظاهری قرار دهید برای مثال متن موارد تایپ شده توسط کاربر بصورت معمولی و پیشنهادات سیستم برجسته (Bold)نمایش داده شود.

برای این مورد نیز گوگل یک نمونه کارآمد محسوب می شود



نوار جستجوی گوگل



جستجو یکی از عناصر حیاتی و مهم هنگام طراحی وب سایت حرفه ای و سودمند به حساب می آید.معمولا در وب سایت هایی که جستجو یکی از اِلِمان های اصلی آن محسوب می شود کاربران با درنظر گرفتن یک یا دو جستجوی اول به قضاوت در مورد عملکرد کلی سایت می پردازند.یک سیستم جستجو کامل و خوب باید از سریعترین و راحت ترین مسیر ممکن به کاربر برای رسیدن به مطلب مورد نیازش کمک نماید.


تم های رنگی محبوب طراحی سایت در سال 2017
تم های رنگی محبوب طراحی سایت در سال 2017
طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟
طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟
نقش اسلایدر در طراحی سایت
نقش اسلایدر در طراحی سایت
فاکتور های موثر در موفقیت سایت فروشگاهی
فاکتور های موثر در موفقیت سایت فروشگاهی
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha