طراحی اپلیکیشن ارزان و حرفه ای Android و IOS با تکنولوژی PWA

چندین سال از آغاز عصر سیطره تلفن های هوشمند می گذرد.همراه با گسترش روز افزون استفاده از گوشی های هوشمند برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف نیز پیشرفت چشم گیری داشته اند. استفاده از اپلیکیشن های موبایل هر روز نقش پر رنگی را در زندگی روزانه انسانها بازی می کند به همین خاطر بسیاری از صاحبان مشاغل از خود می پرسند آیا لازم است ما هم اپلیکیشن داشته باشیم ؟

ساده ترین پاسخ به این سوال این است : بستگی دارد!

طراحی و نگهداری یک اپلیکیشن موبایل در اغلب مواقع بسیار پر هزینه و زمان بر است همچنین در بسیاری از مواقع صرف این هزینه های هنگفت تاثیر ملموسی بر میزان فروش یا توسعه کسب و کار نداشته اند.حال اگر بخواهیم با صرف هزینه به مراتب کمتر اپلیکیشنی داشته باشیم که امکانات فوق العاده ای در اختیارمان قرار می دهد چه؟  خوشتبخانه یک راه بسیار مدرن و پیشرفته برای این کار وجود دارد.این روش جدید لذت استفاده از اپلیکشن های داخلی موبایل را با تکنولوژی های مورد استفاده در صفحات وب ترکیب کرده است.نام این روش، طراحی وب اپلیکیشن های پیش رونده -  progressive web app یا به اختصار PWA است.


PWA  چیست ؟

PWA از حروف ابتدایی Progressive Web App تشکیل شده که به معنای وب اپلیکیشن های پیش رونده است.این اپلیکش ها بر پایه تکنولوژی های دوست داشتنی و نام آشنای صفحات وب یعنی HTML ، CSS و JavaScript ساخته و پرداخته می شوند در عین حال عملکردی همانند یه برنامه بومی نصب شده در سیستم های عامل اندروید و IOS دارند.به کمک این تکنولوژی تقریبا می توان هر وب سایتی را در مدت زمان کمی تبدیل به یک اپلیکیشن پیش رونده نمود.علاوه بر این میتوان تمام امکانات یک اپلیکیشن معمولی مانند تابلوی اعلانات یا حتی پشتیبانی از حالت آفلاین را نیز به آن اضافه نمود.

بسیاری از سایت های معتبر و مهم همین الان نیز در حال استفاده از تکنولوژی PWA هستند. برای مثال وب سایت توییتر را باز کنید ، دکمه Add to home Screen یا Install App را در نوار منوی Browser خود انتخاب کنید و سپس در صفحه اصلی گوشی موبایل خود اپلیکیشن PWA نصب شده را پیدا و باز کنید.خواهید دید هیچ خبری از پنجره Browser نیست و این اپلیکشن درست مانند یک اپلیکیشن بومی نصب شده بر روی گوشی آیفون یا اندروید عمل خواهد کرد.

اپلیکشن های پیش روند روز به روز در حال محبوب تر شدن هستند در حال حاضر وب سایت های بزرگی مانند : Starbucks.com, Pinterest.com, Washingtonpost.com , Uber.com و ... قابلیت نصب روی Home screen گوشی شما دارند و قابلیت های ویژه ای را در نسخه های PWA در اختیار کاربران خود قرار میدهند.


نحوه نصب اپلیکیشن های PWA


چه تفاوتی بین اپلیکیشن های معمولی و اپلیکشین های PWA وجود دارد؟

تمامی اپلیکیشن های معمولی که شما برای نصب باید آنها را اپ استور شرکت اپل یا پلی استور گوگل دانلود کنید درواقع نرم افزارهایی هستند که با زبان نرم افزاری مخصوصی نوشته شده اند. زبان نرم افزاری برای برنامه های IOS گوشی های آیفون، زبان Swift و برای گوشی های اندروید Java است. اگر بخواهید یک اپلیکیشن برای گوشی های اندروید و آیفون طراحی کنید لازم است آگاهی و دانش کافی در مورد این تکنولوژی ها داشته باشید. در حقیقت برنامه نویسان مجبورند یک اپلیکیشن را دوبار و با دو زبان متفاوت، یک بار برای گوشی های اندروید و یک بار نیز برای گوشی های آیفون طراحی کنند. البته روش هایی نیز برای ساده کرده این روند یا مثلا تبدیل اپلیکشن اندروید به IOS وجود دارد اما تمامی این روشها دارای محدودیت های زیادی هستند و عملا همیشه قابل استفاده نخواهند بود.

البته یک راه دیگر نیز وجود دارد راهی که به طور کامل و دقیق هر دو دنیای اندروید و IOS را پوشش دهد. این راه همان اپلیکیشن های پیش رونده است.در این روش وب سایت بر روی مرورگر نمایش داده می شود و بعد از اینکه از طریق دکمه Add to home screen در گوشی موبایل (اندروید یا IOS) ذخیره شد ، قابلیت های یک اپلیکشن عادی را پیدا می کند و همانند یک برنامه نصب شده در گوشی موبایل اجرا می شود. اپلیکیشن های PWA حتی قادرند دسترسی های مختلفی به بخش های داخلی گوشی موبایل ایجاد کنند دسترسی های که مرورگرها ندارند.

بنابراین اگر یک اپلیکیشن PWA درست و حرفه ای ساخته و پرداخته شود هیچ تفاوتی از نظر ظاهری و عملکرد با یک اپلیکیشن معمولی نخواهد داشت و این یکی از مهمترین ویژگی های اپلیکیشن های پیش رونده است.


مزایای اپلیکشین های PWA چیست ؟

دلیل اینکه طراحی اپلیکیشن برای موبایل بسیار پرطرفدار شده این است که معمولا مشتریان پر و پا قرص شما اقدام به نصب اپ موبایلی که ارائه می دهید میکنند و احتمال خرید یا سفارش این مشتریان هم بسیار بیشتر از یک مشتری معمولی است.همچنین به لطف تبلیغات پوش یا Push Notification ها دسترسی کاربران به اطلاعیه ها نیز سریعتر شده. اما مزایای اپلیکیشن های پیش رونده چیست ؟

1- برای  نصب اپلیکیشن های PWA نیازی نیست به اپ استورهای مختلف مراجعه کنید

2- طراحی اپ های PWA را میتوان از به راحتی و با استفاده از تکنولوژی های رایج برای طراحی سایت انجام داد.

3 – هزینه طراحی این اپ ها ارزان تر از اپلیکیشن های معمولی است.

4- از آنجایی که در این روش  وب سایت شما تبدیل به اپلیکیش می شود، بنابراین نگهداری و بهینه سازی کدها بسیار سریعتر و راحت تر انجام می شود.

5- اپ های PWA سازگاری کاملی با انواع سایزهای صفحه نمایش در موبایل و تبلت دارند.

6- حجم کدهای این نوع اپلیکیش ها بسیار کمتر بوده و سرعت لود بسیار بالایی دارند.

7- نیازی به پرداخت هزینه به شرکت های گوگل و اپل برای قرار گیری در استورهای این شرکت ها ندارید.

8- برخلاف یک وب سایت عادی ، اپلیکیشن های PWA قابلیت این را دارند که به صورت Offline هم کار کنند.

9- اپلیکیشن های PWA را می توانید در موتورهای جستجوی مختلف سرچ و پیدا کنید.(برخلاف اپ های معمولی که باید در اپ استور هایی مثل گوگل پلی به جستجوی آنها پرداخت )

10 – نصب اپ های PWA می تواند منجر به تعامل بیشتر مخاطبان با وب سایت شما گردد.


با این حال همچنان اپلیکیشن های عادی در مواردی داری برتری هایی نسبت به اپ های PWA دارند. یکی از این برتری های مربوط به استفاده از منابع سیستم عامل گوشی های موبایل است. یعنی به دلیل ماهیت اپلیکیشن های PWA ، همچنان محدودیت هایی برای این نوع اپ ها برای دسترسی به بخش های مختلف سیستم عامل وجود دارد. به طور مثال برای طراحی بازی های با کیفیت و با عملکرد بالا بهتر است از اپلیکیشن های عادی بجای PWA استفاده شود.در عوض اپ های PWA برای طراحی اپلیکیشن های رایج چه یک وب سایت شرکتی و چه یک وب سایت فروشگاهی، با توجه به مزایای ذکر شده گزینه بسیار بهتری محسوب می شوند.


تاثیر اپلیکیشن های PWA بر سئو چیست ؟

اپ های PWA به خودی خود تاثیری بر سئو و جایگاه سایت ندارند. شما این اپلیکیشن ها را طراحی می کنید برای اینکه بتوانید یک تجربه خارق العاده در اختیار مشتریان و کاربران خود قرار دهید و با این کار از رقبای دیگر پیشی بگیرید که این خود می تواند به صورت غیرمستقیم از طریق برند سازی تاثیر مثبتی بر سئو داشته باشد. اما برای بهبود جایگاه وب سایت بهتر است روی موارد دیگری از جمله موبایل دوست بودن وب سایت خود تمرکز کنید زیرا همانطور که گفته شد اپ های PWA تاثیر مستقیمی بر سئو ندارند.

 نکات نهایی که باید برای طراحی اپلیکیشن PWA بدانید.

1- اپ های PWA تنها بر روی کانکشن های امن قابل اجرا هستند. به همین دلیل حتما وب سایت شما باید داری  ارتباط امن یا  HTTPS باشد که کار بسیار راحت و البته ضروری است حتی اگر قصد طراحی PWA ندارید نیز بهتر است برای سایت خود از ارتباط امن استفاده نمایید.

2- برای این اپلیکیشن ها نیاز به یک Service Worker دارید. Service Worker یک سری اسکریپ هایی است که در پشت اپلیکیشن اجرا می شوند و وظیفه آنها کنترل درخواست های بین شبکه ای است تا اپ طراحی شده بتواند کارهای مختلف را به درستی و با سرعت بیشتری انجام دهد.

3- برای طراحی PWA نیاز به یک فایل مانیفست یا Manifest File دارید. این فایلهای JSON شامل یک سری اطلاعاتی است که از طریق آن میتوانید ظاهر اپلیکیشن و عملکرد آن را کنترل کنید.

تمامی این پیش نیازها به راحتی در دسترس همه صاحبان وب سایت در ایران نیز می باشد که افراد با دانش و تخصص کافی می توانند براحتی برای شما یک اپ PWA جذاب و کاربرپسند طراحی کنند.


به صورت کلی اپلیکیش های پیش روند این قابلیت را دارند که تحولی عظیم در نگرش و رفتار کاربرانی که با گوشی موبایل از سایت شما استفاده میکنند ایجاد نماید.سرعت بسیار بالا و قابلیت استفاده آفلاین از وب سایت توسط PWA ، ابزارهای بسیار جذابی هستند که از طریق آن می توانید تعامل بین خود و مشتریان و مخاطبانتان را به طرز چشمگیری بهبود بدهید.

شرکت آوینا پرداز یکی از شرکت های پیشرو در زمینه طراحی و اجرای اپلیکیشن های PWA آماده است تا پاسخگوی نیاز انواع مشاغل در جهت افزایش مخاطب از طریق این نوع اپلیکیشن ها باشد. دانش و تجربه تیم طراحی اپ شرکت ما این امکان را به شما می دهد تا ایده های خود را به واقیت تبدیل کنید.


نکات اولیه در طراحی اپلیکیشن موبایل
نکات اولیه در طراحی اپلیکیشن موبایل
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha