تفاوت توسعه دهنده وب سایت با طراح سایت در چیست؟

با آنکه کسب و کارها در شبکه های اجتماعی گوناگون مانند اینستاگرام حساب کاربری دارند، و در این شبکه ها فعال اند اما طبق بررسی ها بسیاری از افراد به محصولات و خدمات ارائه شده آن ها اطمینان کافی ندارند.

طبق گزارشات امروزه ۸۴ درصد از مصرف کنندگان معتقدند وب سایتی که دارای طراحی رضایت بخشی از نظر زیبایی شناختی باشد و همچنین عملکرد درستی داشته باشد می تواند هر کسب و کاری را حرفه ای تر و معتبر جلوه دهد. نیازی به اشاره نیست که اکثر افراد برای پیدا کردن یک وب سایت خاص یا خدمات و محصولات موردنیازشان از موتورهای جست و جو استفاده می کنند. افراد به جز گوگل از یاهو!، بینگ ، بایدو و بسیاری موتورهای جستجوی دیگر هم استفاده می کنند. به این ترتیب می توانید انتظار داشته باشید وجود وب سایت باعث شود تعداد افراد بیشتری به سراغ کسب و کار شما بیایند. به جای اینکه ایجاد وب سایت را خودتان انجام دهید، از متخصصان استفاده کنید تا در راه اندازی وب سایت کسب و کارتان به شما کمک کنند. اما باید بدانید که از بین توسعه دهنده وب سایت  (Website Developer) و طراح وب سایت  (Website Designer) کدام یک را استخدام کنید. شرکت آوینا پرداز جزئیات این موضوع را شرح می دهد تا متوجه تفاوت آن ها بشوید.

توسعه دهنده وب سایت (Website Developer) کیست؟

توسعه دهنده وب سایت متخصص برنامه نویسی است که برای ساخت وب سایت از صفر از زبان های کدنویسی ای مثل #HTML ، PHP، JavaScript، CSS ، Python، SQL، jQuery، C و بسیاری دیگر استفاده می کنند. توسعه دهنده وب سایت ایده ها و مفاهیم ایجادشده توسط طراح وب سایت را به واقعیت تبدیل می کند.

وظیفه توسعه دهنده وب سایت آن است که کارکرد کامل و درست ساختار هسته وب سایت را حفظ کند و تضمین دهد که وب سایت به واسطه تعداد زیاد بازدیدکنندگان و جست و جو در صفحات وب سایت قطع نشود (یا اصطلاحا کِرَش نکند).

این موضوع هنگام مطرح شدن مسئله نگهداری و پشتیبانی از وب سایت برجسته می شود که پس از اتمام فرایند ساخت وب سایت و راه اندازی آن، پیش می آید.

انواع توسعه دهندگان وب سایت :

هر توسعه دهنده وب سایت وظیفه متفاوتی دارد ولی به صورت کلی توسعه دهندگان وب سایت به سه دسته تقسیم می شوند: برنامه نویس فرانت اند Front-End - برنامه نویس Back-End – برنامه نویس Full-Stack

در ادامه انواع مختلف توسعه دهندگان وب سایت و نقش آن ها در ایجاد وب سایت ها معرفی می شود.


فرانت اند

وظیفه توسعه دهنده وب سایت فرانت اند برنامه نویسی عناصر بصری وب سایت است؛ این عناصر ویژگی هایی هستند که کاربران در هنگام بازدید از صفحه های وب مشاهده خواهند کرد. از آنجا که به احتمال زیاد نقش این کارشناسان با وظیفه طراحان وب همپوشانی دارد معمولاً به صورت هم زمان با آنها همکاری می کنند.


بک اند

همان طور که از نام توسعه دهنده بک اند وب سایت برمی آید، این افراد برنامه نویسانی هستند که در پشت صحنه ایجاد وب سایت کار می کنند و وظیفه اصلی آن ها تضمین کارکرد درست کل وب سایت است.

توسعه دهنده بک اند بررسی می کند که آیا مثلا کدنویسی هایی که برای وب سایت انجام شده آن را به سرور وب متصل می کند یا نه و آیا بخش های مختلف وب سایت به درستی کار می کند؟ انجام صحیح ورود دیتا به وب سایت و یا طور مثال بررسی انجام بدون نقص خرید اینترنتی محصول از طریق سایت و اتصال به درگاه بانکی بخشی از وظایف یک برنامه نویس بک اند محسوب می شود.


فول استک

این نوع توسعه دهنده وب سایت فردی همه کاره است یعنی می تواند وظایف توسعه دهندگان فرانت اند و بک اند را انجام دهد.برنامه نویسان Full – Stack این توانایی را دارند که هم برنامه نویسی های مربوط به ویژگی های ظاهری وب سایت را انجام دهند و هم کد نویسی های پشت صحنه و بخش های مربوط به عملکرد وب سایت را کنترل کنند.

مجموعه مهارت های یک توسعه دهنده وب سایت کدم اند؟

• داشتن تجربه در آزمایش و رفع اشکال (دیباگ کردن) وب سایت

• آگاهی از سیستم های مدیریت محتوا

• توجه به جزئیات

• توانایی تشریح روشن مسائل فنی

• مجهز بودن به مهارت های برنامه نویسی و داشتن خلاقیت قوی


طراح وب سایت (Website Designer) کیست؟

طراح وب سایت، برخلاف توسعه دهنده فردی است که می تواند وب سایت را ازنظر زیبایی شناختی به ظاهری رضایت بخشی برساند. اکثر اوقات، ماهیت کار طراحان وب سایت شامل بهبود ظاهر و کل چیدمان وب سایت و تضمین کاربر پسندبودن آن است.

از آنجاکه وب سایت هر کسب و کاری با تصویر برند ارتباط دارد، اغلب اوقات طراح وب سایت با کارفرما صحبت می کند تا در باره ظاهر و حس کلی وب سایت با او گفت و گو کند.

پس از آن، طراح وب سایت ممکن است از ابزارهای گوناگونی مانند Illustrator یا Dreamweaver و.. استفاده کند تا رنگها و طرح کلی و ظاهر اولیه وب سایت را به نمایش بگذارد.

انواع طراحان وب

وقتی صحبت از طراحی وب سایت می شود معمولاً، طراحان سایت تخصص لازم را دارند. دانستن تفاوت های بین انواع طراحان سایت به شما کمک خواهد کرد مشخص کنید که کدام یک را باید در ایجاد وب سایت کسب و کار خود مشارکت دهید.


طراحی تجربه کاربری (UX)

نقش طراح تجربه کاربری آن است که به کیفیت تجربه کاربران حین تعامل با عناصر و ویژگی های وب سایت پی ببرد. .

این طراحان تلاش می کنند تا حد امکان تجربه کلی کاربر از لحظه ورود به وب سایت، جستجو در صفحه های وب و انجام خرید را تصور کنند.

طراح تجربه کاربری کار خود را با ایجاد نمودارهایی برای مسیرهای کاربر و برنامه ریزی معماری اطلاعات شروع می کند. ولی پیش از انجام همه این کارها اقدام به جستجو برای یادگیری بیشتر در باره حرفه و کسب و کار کارفرمای خود می کنند.اینکه لوگوی وب سایت در کجا قرار بگیرد یا هنگام طراحی سایت نحوه چینش منوی سایت به چه ترتیبی باشد یا محل قرار گیری دکمه افزودن به سبد خرید در کدام سمت وب سایت باشد از وظایف طراح UX محسوب می شود.


طراحی رابط کاربری (UI)

طراح رابط کاربری بر ایجاد ظاهر وب سایت و صفحه های وب آن با استفاده از نقشه های حرکت کاربر تمرکز می کند که طراح تجربه کاربری آن ها را تهیه کرده است.

طراحان رابط کاربری چیدمان صفحه را سازمان دهی می کنند، طرح های رنگ را انتخاب می کنند، فونت ها را سفارشی می کنند و عناصر ظاهری وب سایت نظیر اسکرولر ها، دکمه ها و منوهای سایت را بر اساس طرح هایی که طراحی تجربه کاربری در اختیار وی قرار داده است ایجاد می کنند. همه این موارد کمک می کند وب سایت ازنظر زیبایی شناختی رضایت بخش شود و بازدیدکنندهگان را تشویق می کند مدت طولانی تری در وب سایت بمانند.


طراح بصری

طراحان بصری Visual Designer مانند توسعه دهندگان فول استک وب سایت افرادی همه کاره هستند؛ آن ها می توانند در طراحی وب سایت روی جنبه های تجربه کاربری و رابط کاربری کار کنند. طراح بصری همیشه ایجاد تعادل میان رضایت بخشی زیبایی شناختی طراحی وب سایت و کارکرد خوب آن را تضمین می کند.

مجموعه مهارت های یک طراح وب کدم اند؟

• دانش زبان کدنویسی مربوط به ظاهر سایت مانند HTML و CSS

• درک اصول طراحی وب

• دانستن نظریه رنگ و تایپوگرافی

• توان استفاده از انواع ابزارها و نرم افزار های طراحی

• مهارت بالا در درک و ایجاد ویژگی های بصری و متحرک در وب سایت


برای ایجاد وب سایت کسب و کارتان کدام یک را باید استخدام کنید؟

با وجودی که نقش های توسعه دهنده وب سایت سایت و طراح وب متفاوت است اما هر دو به یک اندازه برای ایجاد وب سایت حیاتی است. استخدام هر دوی این افراد می تواند به ایجاد وب سایتی کمک کند که طراحی آن از نظر زیبایی شناختی رضایت بخش باشد و کارکرد خوبی داشته باشد؛ این دو ویژگی می توانند موجب جلب توجه مخاطب هدف شوند

به هر حال، ۹۴ درصد از اولین تأثیرات وب سایت شما از جنبه های بصری ایجاد می شود و اما در ادامه کارکرد صحیح وب سایت است که باعث کابرپسند بودن سایت و هم چنین بازگشت کاربران می شود. هرچقدر هم که یک وب سایت زیبا باشد اما عملکرد صحیحی از نظر سرعت و اجرای درست دستورات نداشته باشد عملا باعث فراری دادن بازدیدکننده می شود. برعکس وب سایتی که از نظر فنی داری عملکردی بسیار قوی باشد اما از نظر ظاهری جذاب نباشد نمی تواند موفقیت چندانی بدست آورد چراکه در تاثیرگذاری بر کاربر در همان چند ثانیه اول و جذب آنها به تعامل با وب سایت ناتوان است.


هنگام طراحی وب سایت بسیار مهم است که به هردو ویژگی فنی و ظاهری توجه کافی داشته باشیم.


شرکت آوینا پرداز از تیم های حرفه ای توسعه دهندگان فول استک و طراحان بصری خلاق تشکیل شده است که بر اساس دانش و تجربه بسیار در طراحی و توسعه وب سایت، اولا قادر است وب سایتی با ظاهر جذاب و کاربرپسند طراحی کند و ثانیا تضمین نماید که این وب سایت تمامی وظایف خود را به درستی انجام دهد.در صورتی که میخواهید در دنیای وب بدرخشید و کسب و کارتان رو توسعه بخشید پیشنهاد می کنیم حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید.



10 کاری که پیش از طراحی سایت باید انجام دهیم
10 کاری که پیش از طراحی سایت باید انجام دهیم
7 نکته درمورد نقش انیمیشن در طراحی سایت
7 نکته درمورد نقش انیمیشن در طراحی سایت
اشتباهات رایج در طراحی سایت
اشتباهات رایج در طراحی سایت
چقدر طول می کشد تا یک وب سایت طراحی و ساخته شود ؟
چقدر طول می کشد تا یک وب سایت طراحی و ساخته شود ؟
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha