اهمیت footer در طراحی سایت

امروزه طراحی Footer (بخش پایین سایت) به اندازه Header (قسمت های بالایی) در طراحی سایت مهم است.حتی طبق بررسی ها در بسیاری از موارد بازدیدکنندگان وب سایت به فوتر سایت بیش از هدر سایت توجه نشان می دهند.بنابراین عناصری که هنگام طراحی سایت در این قسمت قرار می گیرند بسیار حائز اهمیت است.

فوتر جایی است که می توان پیشنهادات ویژه را مطرح کرد،لینک مقالات را قرار داد و یا آیکون شبکه های اجتماعی را در آن گنجاند.بسیاری از طراحان هنگام طراحی سایت از اهمیت این بخش از وب سایت غافل می شوند و  از عناصر نادرستی در آن استفاده می نمایند.باید گفت که footer وب سایت محلی برای طراحی های گرافیکی  یا مکانی برای قرار دادن محتوای زیاد و گیج کننده نیست.

فوتر در طراحی سایت از چند جهت اهمیت دارد :

1- محلی برای قرار دادن اطلاعات فنی و حقوقی وب سایت:

فوتر سایت یکی از مکان هایی است بیش ترین توجه افراد را برای پیدا کردن اطلاعات فنی و یا حق امتیاز دارنده سایت به خود جلب می کند.

2- در نظر گرفتن فوتر به عنوان نقشه سایت (Site Map) :

یکی از ویژگی هایی که برای فوتر در طراحی سایت باید در نظر گرفت این است که فوتر محلی مناسب برای قرار دادن site map و لینک هایی است که ممکن از دید کاربر دور بمانند.بسیاری از وب سایت ها از این قسمت به عنوان اهرمی برای هدایت کاربر به صفحات مهم وب سایت یا برای دعوت کاربر به انجام کاری در سایت (مانند ثبت نام و..) استفاده می کند.

3- استفاده از فوتر در جهت سئو سایت

Site map در حقیقت فایلی است که کلیه صفحه و لینک های وب سایت در آن قرار دارد و برای سئو سایت بسیار مهم است اما اگر علاوه بر داشتن site map صحیح، سیستم لینک های فوتر وب سایت خود را به درستی چیده باشید کمک بسیار زیادی به هدایت صحیح کاربر و بهنیه سازی سایت خود کرده اید.

4- اعتبار بخشی

بخش فوتر در طراحی سایت می تواند به عنوان محلی برای قرار دادن نماد اعتماد ، مهرهای امنیتی و گواهینامه های معتبر جهت اعتبار بخشیدن به وب سایت و همچنین ایجاد اعتماد و اطمینان در کاربر مورد استفاده قرار گیرد.

نکاتی در مورد نوع فوتر در طراحی سایت:

طراحی footer تا حد امکان باید ساده باشد

زمانی  که در بخشی از سایت اطلاعات مهمی را میخواهید در اختیار کاربر قرار دهید بسیار مهم است که طراحی سایت در آن بخش تا حد امکان ساده باشد تا از حواسپرتی بیننده به جلوه های گرافیکی و طرح و نقش ها جلوگیری کنید و توجه او را به اطلاعات و عناصر مهم جلب کنید.سعی کنید در طراحی فوتر سایت از بهم ریختگی و پیچیدگی دوری کنید و بین عناصر مختلف فواصل مناسب قرار دهید.در مورد اندازه فوتر نیز باید دقت لازم را به عمل آورید که بیش از حد کوچک و یا خیلی بزرگ نباشد.

در قسمت footer سایت لینک های اصلی خود را قرار دهید

قرار دادن عناصر منوی اصلی در طراحی فوتر سایت باعث ایجاد انعطلاف طراحی سایت شما در برخورد با کاربران می شود.قرار دادن لینک هایی مانند "درباره ما" یا "تماس با ما" در بسیاری موارد مناسب است.همچنین می توانید هنگام طراحی footer سایت  لینک بخش "خدمات" یا "مقالات" وب سایت خود را نیز قرار دهید و به این ترتیب به کاربران برای دسترسی راحت تر به اطلاعات مورد نظرش یاری دهید.

اطلاعات تماس خود را در footer سایت قرار دهید

علاوه بر اینکه می توانید لینک صفحه "تماس باما" را در فورتر قرار دهید می شود طراحی سایت را به گونه ای انجام داد که اطلاعات پایه برای تماس مانند تلفن های اصلی ، ایمیل و حتی آدرس در footer سایت جای گیرد و به این ترتیب کاربران با راحتی بیشتری اطلاعات تماس شما را پیدا خواهند کرد.

در طراحی فوتر سایت خود قرار دادن آیکون های شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید

قرار دادن آیکون های شبکه های اجتماعی مختلف در فوتر هنگام طراحی سایت امروزه تبدیل به امری فراگیر در سایت های مختلف شده و کاربرانی که به دنبال لینک شبکه های اجتماعی شما هستند انتظار دارند آنها را در فوتر وب سایت شما پیدا کنند پس لازم است شما نیز طبق انتظارات مشتریان بالقوه خود عمل کنید و طراحی سایت خود را به گونه این انجام دهید که علاوه بر اینکه این لینک ها  در دسترس کاربر قرار می گیرند داری جذابیت نیز باشند و با قرار دادن افکت های هاور(hover) ظاهر این آیکون ها جالب تر نمایید.

دکمه ثبت نام وب سایت خود را بصورت واضح در فوتر قرار دهید

درصورتی که یکی از اهداف طراحی سایت شما جذب مخاطب و افزایش کاربر است قرار دادن دکمه ثبت نام یا عضویت در سایت در بخش فوتر می تواند کمک بسیار زیادی در رسیدن به این هدف به شما نماید

می توانید در فوتر حقوق مربوط به کپی رایت را ذکر کنید

بهتر است سطری از فوتر که در طراحی سایت جهت اعلام حق رعایت حقوق کپی برداری قرار میگیرد در پایین ترین بخش فوتر و واضح و خوانا باشد.ضمنا حتما در این خط سال و نام صاحب امتیاز وب سایت را نیز ذکر کنید.

بین عناصر مختلف در فوتر وب سایت خود فاصله مناسب قرار دهید

بدلیل اینکه هنگام طراحی سایت قسمت فوتر دارای اندازه محدودی است و اطلاعات زیادی نیز باید در این فضا گنجانده شود لازم است که ازبهم ریختگی عناصر درون آن جلوگیری به عمل آید.هنگام طراحی وب سایت، بین نوشته ، خطوط و هر یک اِلِمان های این بخش فاصله مناسب در نظر بگیرید.می توانید بخش های عمودی در فورتر طراحی کنید و هر مطلب را قسمت مخصوص به خود قرار دهید.

نوع آرایش فوتر در طراحی وب سایت

فوترهای سنتی :

در گذشته فوتر به ندرت به عنوان یک قسمت مهم و تاثیر گذار در طراحی سایت در نظر گرفته می شد.سایت های زیادی هستند که همچنان از فوتر های سنتی در طراحی وب سایت خود استفاده می کنند این فوترها اغلب شامل چند لینک مهم و همچنین متن حق کپی رایت و تعلق حقوق مادی و معنوی وب سایت در این بخش مهم هستند..در سال های پیش عقیده بر این بود بخاطر اینکه فوتر بخش انتهایی صفحه را در طراحی سایت تشکیل میدهد مورد توجه و استفاده کاربران قرار نمی گیرد.

واقعیت این است که فوترهای سنتی دیروز، امروزه تبدیل به یک نقشه سایت کوچک (mini sitemap) شده اند.تحقیقات و بررسی ها نشان داده استفاده مناسب از mini sitemap در طراحی فوتر سایت منجر به فروش بیشتر و همچنین بهبود فرایند بهینه سازی سایت و جذب کلیک می شود.

نقشه سایت کوچک (mini sitemap) :

اگر وب سایت بزرگی دارید لازم است هنگام طراحی فوتر از mini sitemap در آن استفاده کنید.زمانی  که کاربران چیزی که به دنبالش هستند را در بالای سایت و یا منوی سایت پیدا نکنند در footer به دنبال آن خواهند گشت.این جا جایی است که در هنگام طراحی سایت باید به آن توجه کنید و لینک های مهم سایت خود را در دسته بندی های مجزا قرار دهید.

قرار دادن لینک های زیاد در منوی بالای سایت ممکن است باعث ایجاد سردرگمی شود بنابراین لینک های مهم را بالای سایت وباقی لینک ها را دربخش فوتر قرار دهید.



فوتر مناسب در طراحی سایت   فوتر مناسب در طراحی سایت



زمانی که فوتر سایت خود را تبدیل به یک mini sitemap می کنید خیال کاربر را از اینکه هر چیزی که لازم داشته باشد در دسترس خود دارد راحت می کنید.یکی از دلایل آن این است که برخلاف منوهای بالایی که هنگام طراحی سایت به صورت کشویی ساخته می شوند - کاربر نیاز به بردن نشانگر موس یا کلیک روی منو برای باز شدن زیر منوها دارد -  تمام لینک های فوتر سایت جلوی دید کاربر و در دسترس وی قرار دارد و این باعث ایجاد حس راحتی بیشتر در کاربر و صرفه جویی در زمان برای بافتن لینک مورد نظرش می شود.

طراحی فوتر سایت :

یک mini sitemap موثر لازم است به گونه ای طراحی شود که از دسته بندی های مشخص با زیر مجموعه ای از لینک ها تشکیل شود.در غیر این صورت بررسی لینک ها توسط کاربران با مشکل مواجه می شود.در صورتی که طراحی فوتر وب سایت به این صورت انجام نگیرد وقت زیادی از کاربر برای بررسی لینک ها و پیدا کردن لینک مورد نظرش گرفته خواهد شد.

ضمنا اگر لینک های شما در فوتر زیاد است حتما توجه کنید که طراحی وب سایت خود را به گونه ای انجام دهید که بین لینک ها فاصله مناسب وجود داشته باشد.این موضوع بخصوص برای کاربرانی که با موبایل سایت شما را می بینند بسیار حائز اهمیت است.نزدیک بودن بیش از حد لینک ها باعث می شود لمس کردن دقیق لینک برای کاربر مشکل آفرین شود.

در هر صورت باید گفت موقع طراحی سایت خود از اهمیت طراحی مناسب فوتر غافل نشوید.استفاده از mini sitemap برای همه وب سایت ها لازم و ضروری نیست.اما برای سایت های بزرگ که لینک های زیادی دارند و بخصوص هنگام طراحی سایت فروشگاهی این موضوع اهمیت پیدا می کند تا کاربر براحتی و با یک کلیک به دسته بندی محصولات یا خدماتی که می خواهد دسترسی یابد.

در زیر عکسی از بخش فوتر وب سایت مهاجرت ایرانی (iremigration.com) که توسط شرکت آوینا پرداز طراحی و سئو سایت آن انجام شده ملاحظه میکنید.در این وب سایت بدلیل وجود لینک های زیاد برخی از لینک های پر بازدید و مورد نیاز کاربران در فوتر سایت جای گرفته است که یکی از نمونه های خوب از طراحی فوتر با دسته بندی و فواصل مناسب محسوب می گردد.



نحوه آرایش فوتر در طراحی سایت



فوتر سایت همچنین یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر روند سئو سایت محسوب می شود.این کار هم از طریق بهتر کردن تجربه کاربری و هم از طریق ایجاد ساختار لینک مناسب و موثر در بهینه سازی سایت انجام می گیرد.بنابراین توجه به طراحی فوتر از جمله نکات مهم در طراحی و بهینه سازی سایت است که در گذشته و حتی امروزه از طرف بسیار از طراحان وب سایت و شرکت ها طراحی وب سایت نادیده گرفته می شود این امر کاهش کارایی و تاثیر گذاری سایت و عدم دستیابی به پتانسیل واقعی وب سایت برای فروش بالاتر و جذب مخاطب بیشتر در پی خواهد داشت


اهمیت هدایت درست کاربر در طراحی سایت
اهمیت هدایت درست کاربر در طراحی سایت
مراحل طراحی سایت
مراحل طراحی سایت
سیستم رمزگذاری SSL لزوما به معنی امنیت نیست
سیستم رمزگذاری SSL لزوما به معنی امنیت نیست
فتوشاپ در طراحی وب سایت
فتوشاپ در طراحی وب سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha