تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی چیست ؟

 به صورت کلی می توان وب سایت ها را به دو دسته تقسیم کرد.دسته اول اصطلاحا وب سایت های شرکتی هستند که طیف وسیعی از سایت های موجود در اینترنت را شامل می شوند. برخی از سایت هایی که میتوان در این دسته قرار داد :

·         کلینیک های پزشکی و زیبایی

·         کارخانه های صنعتی

·         مجموعه های حسابداری

·         شرکت های تولیدی

·         شرکت های بازرگانی

·         و...

اما در مقابل، وب سایت هایی نیز وجود دارند که هدف اصلی آن ها فروش محصولات یا خدمات به صورت آنلاین است.وب سایت های فروشگاهی بر اساس اهداف دیگری که دارند دارای امکانات و قابلیت های متنوع تری هستند و از این رو تفاوت های مهمی با سایت های شرکتی دارند. در این مقاله قصد داریم مهمترین تفاوت های این دو نوع وب سایت را معرفی کنیم.


سایت فروشگاهی موبایل

1- امکانات سایت های شرکتی و فروشگاهی  با یکدیگر متفاوت است

مهمترین تفاوت در طراحی سایت شرکتی و یک سایت فروشگاهی در امکانات این دو نوع وب سایت است.امکانات یک فروشگاه آنلاین بسیار بیشتر و پیچیده تر از سایت های شرکتی است. یک سایت شرکتی براساس نوع نیازها دارای امکاناتی نظیر بخش معرفی خدمات و محصول ، بخش گالری ، بخش دانستنی ها و مقالات ، اخبار ، چت آنلاین و.. است. اما یک فروشگاه آنلاین علاوه بر تمام این امکانات دارای ویژگی های بسیار بیشتری باید باشد که برخی از آنها عبارتند از:

·         فیلترینگ پیشرفته محصولات

·         جستجوی پیشرفته

·         امکان خرید آنلاین

·         اتصال به پنل پیامکی

·         پروفایل کاربری


البته وب سایت های فروشگاهی دارای انواع مختلفی هستند که بسته به نوع نیازها امکانات متفاوتی دارند به طور مثال یک فروشگاه اینترنتی پیشرفته، می تواند دارای چنین قابلیت هایی باشد:

·         تعیین کدهای تخفیف پیشرفته

·         امکان چاپ فاکتور

·         قابلیت تعیین زمان و روش ارسال مرسوله

·         محاسبه هوشمند هزینه ارسال

·         گزارشگیری های جامع از کاربران و میزان مشاهده و فروش محصولات و ..

توجه داشته باشید که روش و نوع زبان برنامه نویسی هم تاثیر زیادی در موفقیت یک وب سایت مخصوصا یک فروشگاه آنلاین دارد. به همین دلیل اصلا پیشنهاد نمیکنیم که به سراغ سایت های قالب آماده مانند وردپرس و.. بروید. چراکه مشکلات بسیار زیادی هنگام کار و  استفاده از این سایت ها در طولانی مدت و با افزایش مشتریان و تعداد محصولات تجربه خواهید کرد. به نظر ما و طبق بررسی هایی که انجام داده ایم یکی از بهترین روش های طراحی وب سایت فروشگاهی استفاده از ASP.Net شرکت مایکروسافت است که علاوه بر امنیت بالا ، هیچ محدودیتی برای افزایش و توسعه امکانات ندارد مخصوصا اگر بتوانید شرکتی را پیدا کنید که از الگوی جدید MVC نیز در طراحی های خود استفاده کند.الگوی MVC یک سیستم بسیار پیشرفته است که امکانات زیادی از جمله توسعه سریع ، قابلیت ثبت محصولات به تعداد بسیار زیاد ، هزینه نگهداری کمتر و ..


اهداف طراحی سایت


2- تفاوت اهداف در وب سایت های شرکتی و فروشگاه های آنلاین

تعیین کردن اهداف، پیش از سفارش طراحی سایت مسئله ای بسیار مهم است که معمولا هنگام طراحی و ساخت سایت نادیده گرفته می شود.اهدافی که برای سایت در نظر می گیرید مسیر اصلی آن را مشخص می کند.

به عنوان مثال اهدف اصلی یک سایت شرکتی می تواند می تواند موارد زیر باشد:

·         معرفی خدمات یا محصولات

·         اثر گذاری

·         برند سازی

·         ایجاد بانک اطلاعاتی از طریق خبرنامه و..


اما هنگام طراحی یک فروشگاه اینترنتی اهداف دیگری هم مد نظر قرار می گیرد. از جمله :

·         دسترسی سریع کاربران به محصولات

·         خرید راحت و بدون کمترین پیچیدگی

·         معرفی و ترغیب برای خرید محصولات مشابه

·         افزایش فروش و ...

حتی تعیین اهداف می تواند تخصصی تر هم انجام گیرد به عنوان مثال یکی از اهداف یک سایت پزشکی می توان دسترسی و ایجاد شرایط راحت برای نوبت دهی یا اخذ مشاوره پزشکی باشد یا یک فروشگاه می تواند یکی از اهداف اصلی خود را فروش عمده محصولات و یا افزایش فروش در یک بازه زمانی خاص از طریق ایجاد پیشنهادات جذاب برای کاربران تعیین نماید. بنابراین یکی تفاوت هایی که هنگام طراحی سایت فروشگاهی نسبت به سایت معمولی و شرکتی باید به آن توجه نمود مسئله اهداف اصلی آنها است.

طراحی ظاهری و حتی امکاناتی که برای وب سایت در نظر میگیرید وابستگی زیادی به اهداف دارد و از آنجاییکه اهداف سایت های شرکتی و فروشگاهی عموما با یکدیگر تفاوت دارد لازم است برای افزایش احتمال موفقیت یک وب سایت به این موضوعات توجه زیادی شود.


3- تفاوت در ظاهر و دیزاین وب سایت های شرکتی و فروشگاهی

ظاهر وب سایت در تاثیرگذاری آن بر روی مخاطب نقش مهمی دارد.دیزاین یا ظاهر وب سایت را می توان متناسب با اهداف و همچنین نوع کسب کار به انجام رساند. توجه به تجربه کاربری (UX) در این مرحله بسیار حائز اهمیت است.در وب سایت های شرکتی که هدف آنها معرفی محصولات یا خدمات است لازم است بسته به نوع بیزینس موارد مختلفی را برای ایجاد بهترین تجربه کاربری در نظر گرفت به طور مثال برای طراحی وب سایت یک کلینیک زیبایی لازم است از تصاویر بزرگ و با کیفیت و همچنین گالری تصاویر ویدئو و عکسی که براحتی در دسترس کاربر باشند استفاده کرد اما برای یک سایت صنعتی این موارد اهمیت کمتری دارند و باید به طریقی حرفه ای بودن و احساس اطمینان به محصولات تولیدی آن شرکت را به ببیننده القا نمود. از این نظر ظاهر یک سایت شرکتی با سایت فروشگاهی متفاوت است، چرا که مهمترین هدف یک سایت فروشگاه اینترنتی افزایش فروش است.بنابراین باید محصولات در دسترس ترین حالت ممکن باشند و جستجو و پیدا کردن محصولات راحت باشد و خرید محصولات بسیار آسان و بدون پیچیدگی انجام گیرد.به همین دلیل طراحی سایت تخصصی و شرکت هایی که به صورت حرفه ای کار طراحی را انجام میدهد بسیار حائز اهمیت است.

معمولا دیزاین و ظاهر سایت اولین بخشی است که کاربر با آن مواجه می شود.بنابراین ایجاد حس مناسب در برخورد اولیه می تواند تاثیر زیادی در رسیدن به اهداف داشته باشد.گاهی به اشتباه تصور می شود وجود جلوه های گرافیگی زیاد ، استفاده زیاد از رنگ های خاص و یا جلوه های حرکتی باعث جلب توجه کاربران می شود اما واقعیت این است انتخاب رنگ ها و بخش های گرافیکی و حرکتی وابستگی زیادی به مشتریان هدف و همچنین نوع وب سایت دارد.همانطور که پیش نیز ذکر شد طراحی دیزاین یک سایت مربوط به کلینیک زیبایی نمی تواند مشابه یک سایت صنعتی باشد. پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 انتخاب رنگ در طراحی وب سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت


تفاوت قیمت


4- تفاوت در قیمت و هزینه طراحی وب سایت

طراحی سایت فروشگاهی بسیار پیچیده تر و زمانبر تر از یک سایت شرکتی است. چرا که در طراحی یک فروشگاه آنلاین امکانات بسیار بیشتری وجود دارد که معمولا در سایت های معمولی و شرکتی از آنها خبری نیست. از جمله درگاه پرداخت آنلاین ، بخش مقایسه محصولات ، پروفایل کاربری ، چاپ فاکتور ، مشخص کردن بازه های زمانی ارسال مرصوله و ... بنابراین هزینه طراحی سایت های فروشگاهی بیشتر از یک سایت شرکتی است. به این دلیل است که از ابتدا باید بررسی های خود را انجام دهید که آیا یک سایت فروش اینترنتی مناسبتان خواهد بود یا یک سایت شرکتی می تواند شما را به اهداف مورد نظرتان برساند.

واقعیت این است که یکی از مهمترین فاکتورهای مهم در خرید یا سفارش هر خدماتی هزینه و قیمت آن است. قیمت طراحی سایت نیز براساس فاکتورهای متعددی تعیین می شود.به غیر از روش و متد برنامه ویسی ، امکانات یک سایت نیز در هزینه نهایی آن نقش دارد به همین دلیل یکی توصیه های ما این است که ابتدا اهداف خود را از طراحی سایت مشخص کنید و سپس از طریق مشورت با کارشناسان ما پیشنهادات مناسب را برای دستیابی به اهداف تعیین شده دریافت کنید. از این طریق هم بهترین گزینه به شما معرفی می شود و هم هزینه اضافه پرداخت نخواهید کرد.در این مسیر یک شرکت طراحی سایت خوب و حرفه ای می تواند کمک زیادی به شما نماید.




اشتباهات رایج در طراحی سایت
اشتباهات رایج در طراحی سایت
بهبود جستجو در وب سایت
بهبود جستجو در وب سایت
اهمیت Scrolling در طراحی سایت
اهمیت Scrolling در طراحی سایت
10 کاری که پیش از طراحی سایت باید انجام دهیم
10 کاری که پیش از طراحی سایت باید انجام دهیم
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha