متا دیسکریپشن و تاثیر بر بهینه سازی سایت

متا دیسکریپشن meta description- - در حقیقت یک متن حداکثر 160  کارکتری و یکی از تگ های HTML وب سایت است که توضیح مختصری در مورد محتوای صفحه ارائه می دهد.موتورهای جستجو متا دیسکریپشن (که در فارسی به "متا توضیحات" نیز معروف است) را هنگام جستجوی عبارتی که مربوط به محتوای صفحه باشد در لیست نتایج خود و بصورتت متنی زیر لینک سایت نمایش می دهند.بهینه سازی متا دیسکریپشن صفحه های وب سایت یکی از موارد بسیار مهم در سئو  On-Page محسوب می شود.

متا دیسکریپشن چیست؟ و چه کاری انجام می دهد ؟

متا دسکریپشن یک تگ HTML است که بصورت زیر نوشته می شود :

“/>متا دیسکریپشن یک یا دو جمله و حداکثر 160 کارکتر<meta name="description" content="

عملکرد متا دیسکریپشن در سایت شما ساده است : هدف اصلی متا دسکریپشن (متا توضیحات) ترغیب کاربران و جستجو کنندگان به کلیک روی لینک سایت شما در صفحه نتایج گوگل است. در واقع متا دیسکرپشن ها یکی از مهم ترین روش های افزایش CTR یا همان Click-Through Rate محسوب می شوند.

موتورهای جستجو اعلام کرده اند که متا دیسکریپشن هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی وب سایت ندارند به این معنی که دیسکریپش صفحه به خودی خود تاثیر مستقیمی بر سئو و جایگاه وب سایت ندارد و در الگوریتم های رتبه بندی از آن استفاده نمی شود.اما دیسکریپشن ها یک تاثیر غیر مستقیم مهم در روند بهینه سازی سایت و تعیین رتبه آن دارند. این تاثیر غیر مستقیم را به بیان خلاصه اینگونه می توان شرح داد :

CTR در حقیقت کمیتی است که تعداد کلیک روی لینک یک صفحه وب سایت نسبت به تعداد دفعاتی که این لینک در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شده است را نشان می دهد. برای مثال اگر برای جستجوی یک عبارت خاص وب سایت شما 100 بار در لیست جستجوی گوگل به کاربران نمایش داده شود و از این 100 بار ، 20 کلیک دریافت کند ، نرخ کلیک یا CTR صفحه سایت شما برای آن عبارت خاص، 20% خواهد بود. گوگل از CTR به عنوان یکی از فاکتورهای سئو سایت و رتبه بندی صفحه ها استفاده می کند و CTR بیشتر یکی از موارد نشان دهنده خوب بودن محتوای سایت شما و یکی از فاکتورهایی است به صورت مستقیم در تعیین رتبه سایت شما موثر است.

بهینه سازی متا دیسکریپشن می تواند منجر به ترغیب بیشتر کاربران برای کلیک روی لینک سایت شما و افزایش CTR گردد و از این روش می تواند تاثیری غیر مستقیم بر بهبود رتبه سایت در گوگل بگذارد.


متا دیسکریپشن


ویژگی های یک متا دیسکریپشن خوب چیست ؟

مطمئنا مطالب زیادی در مورد متا دیسکریپشن یا همان توضیحات متا در اینترنت پیدا می کنید در اینجا ویژگی های اصلی و کلی مربوط به یک متا دیسکریپشن خوب را توضیح خواهیم داد :

متادیسکریپشن باید بین 135 تا 160 کارکتر باشد

طبق بررسی هایی که توسط وب سایت های معتبر انجام شده در مورد تعداد کارکتر ( هر فاصله بین کلمات نیز یک کارکتر محسوب می شود) این است که حداکثر تعداد کارکتر بهتر است 160 باشد و از 135 نیز کمتر نباشد. درواقع حالت بهینه برای متا دیسکریپشن بین 150 تا 160 کارکتر است و بسیار مهم است از این تعداد کارکتر محدود به نحوه بهینه ای استفاده کنید.

متا دیسکریپش بهتر است مثبت و ترغیب کننده باشد

برای هر متا دیسکریپشنی که می نویسید این را در نظر بگیرید که چه پیشنهادی برای کاربر دارید و چرا باید آنها روی لینک سایت شما کلیک کنند؟ بنابراین اگر در صفحه ای بخصوص ، پیشنهاد ویژه و جذابی برای ارائه وجود دارد حتما آن را در دسکریپشن آن صفحه قرار دهید.هرچه پیشنهاد شما منحصر به فرد تر و رقابتی تر باشد به همان میزان کلیک های بیشتری نیز دریافت می کنید.

پیشنهاد ما برای نوشتن یک متا دیسکریپشن خوب این است که همیشه در اول رضایت کاربران را در نظر بگیرید.اشتباهی که بسیاری از صاحبان وب سایت ها مرتکب می شوند است که هنگام نوشتن متا توضیحات، گوگل را در درجه اول اولویت قرار می دهند و متا دیسکریپش را به بخشی برای قرار دادن عبارات کلیدی صفحه تبدیل می کنند که هیچ معنی و مفهوم خاصی برای کاربر ندارد.هدف اصلی شما از نوشتن متا دیسکریپشن باید دعوت صمیمانه و گرم از کاربران برای ورود به سایت و استفاده از جملاتی ترغیب کننده باشد.

متا دیسکریپشن بهتر است حداقل شامل یک مورد call-to-actionباشد

call-to-action یا به اختصار CTA ، عناصری از وب سایت هستند که از کاربر می خواهند کاری را انجام دهد.CTA ها می تواند به شکل متن ، دکمه یا حتی تصویرو عکس باشد.برخی از نمومه های CTA می تواند شامل عبارات یا دکمه هایی با مضمون : "اضافه به سبد خرید" ، "عضویت در خبرنامه" ، "ادامه مطلب" ، "ثبت نام کنید" ، "اطلاعات بیشتر" و.. باشد. این ها جملاتی که است که از کاربر می خواهد کاری را در وب سایت انجام دهد و اگر برای انجام این کار پیشنهاد ویژه یا جایزه ای در نظر گرفته باشید مطمئنا تاثیر آن چندین برابر می شود. اگر محصولی خاص دارید می توانید در متن متا دیسکریپشن از شرایط ویژه و تخفیف برای آن محصول بنویسید و یا در مورد خدمات می توانید با جمله " ادامه مطلب" یا "اطلاعات بیشتر" کاربر را ترغیب به کلیک برای کسب اطلاعات یا خرید محصول نمایید.

متا دیسکریپشن باید با محتوای صفحه هم خوانی داشته باشد

این مورد بسیار مهم است.از این جهت که اگر متا دیسکریپشن شما تنها وسیله ای برای گول زدن کاربران جهت دریافت کلیک از آنها باشد احتمالا شما مشمول جریمه گوگل خواهید شد. همچنین اینگونه دیسکریپشن ها باعث افزایش بانس ریت سایت یا نرخ پرش سایت شما خواهند شد که مطمئنا تاثیر منفی بر سئو سایت می گذارد. بنابراین بسیار مهم است که متا توضیحات هر صفحه با موضوع ومحتوای آن صفحه همخوانی داشته باشد.

بهتر است متا توضیحات شامل کلمه کلیدی آن صفحه شود.

اگر عبارت کلیدی که کاربر جستجو کرده بخشی از متا دیسکریپشن باشد ، گوگل آن را برجسته (Bold) کرده وهمین موضوع می تواند نشان دهنده همخوانی دیسکرپشن با محتوای صفحه باشد.بنابراین بهتر حداقل یک عبارت یا کلمه کلیدی را در توضیحات صفحه بگنجانید و به این شکل گوگل هم تمایل بیشتری برای نشان دادن متا دیسکریپش شما به کاربران پیدا خواهد کرد.

متادیسکریپش هر صفحه بهتر است منحصر باشد

اگر متادیسکریپشن های شما تکراری باشد ، این کار می تواند به تجربه کاربران آسیب بزند و منجر به کاهش رتبه سایت شما شود.اگر عمدا می خواهید یا نیاز دارید که متا دیسکرپشن های تکراری تولید کنید، بهتر است متا دیسکریپشن صفحه را خالی بگذارید اینگونه الگوریتم های گوگل بصورت اتوماتیک یک متا دیسکریپشن مرتبط با محتوا را به صفحات شما اختصاص می دهند.

در گوگل وبمستر مسیر زیر را دنبال کنید تا بتوانید متا دیسکریپشن های تکراری را در سایت خود را پیدا کنید :

Search Appearance > HTML Improvements

از کجا باید شروع کنیم ؟

اگر پس از خواندن این مقاله احساس کرده اید که باید تمام متا دیسکریپشن های صفحات خود را از نو بنویسید این کار را انجام دهید. اما اگر تعداد صفحه های وب سایت شما خیلی زیاد باشد احتملا کار دشوار یا حتی غیر ممکنی در پیش دارید زیرا زمان بسیار زیادی از شما خواهد گرفت.در این موارد گوگل راه حلی ارائه داده است :

اگر زمان کافی برای نوشتن متا توضیحات (Meta Description)  برای تمام صفحه های وب سایت خود ندارید ، آنها را اولویت بندی کنید ، به این صورت که حداقل برای URLها و صفحه های مهم سایت خود مانند صفحه اصلی و چند صفحه مهم دیگر متا دیسکریپشن خوب بنویسید.

این کمترین کاری است که می توانید جهت تاثیر مثبت بر بهینه سازی سایت و دیسکریپشن های خود انجام دهید اما بخاطر داشته باشید که تمام صفحات جدیدی که اضافه می کنید دیسکریپشن مناسب داشته باشد.

دلیل عدم نمایش متا دیسکریپشن در گوگل 

اگر meta description مربوط به صفحه ای از سایت شما که خودتان نوشته اید ، در گوگل نمایش داده نمی شود و بجای آن متن دیگری در صفحه نتایج گوگل نشان داده می شود احتمالا گوگل تشخیص داده که متا دیسکریپشن شما با محتوای آن صفحه همخوانی ندارد یا ممکن است به دلیل تکراری بودن Description متن دیگری را بصورت خودکار جایگزین کرده باشد.

بصورت کلی باید بگوییم که متادیسکریپشن خوب تنها زمانی می تواند به سئو سایت شما و بهبود جایگاه آن کمک کند که محتوای صفحه های شما قوی و با کیفیت باشد. اگر روند تولید محتوا مناسب سئو نباشد ، متا دیسکریپشن، کمک چندانی به شما نخواهد کرد و نکته دیگر اینکه: هم در هنگام تولید محتوا و هم هنگام نوشتن متا توضیحات اولویت خود را کاربران و خوانندگان سایت قرار دهید و نه الگوریتم های گوگل. این مهم ترین روشی است که از طریق آن می توانید کیفیت محتوای وب سایت خود را اثبات کرده و به رتبه های بالا دست یابید.


سئو سایت در تعطیلات
سئو سایت در تعطیلات
SEO یا SEM ، کدام  یک برای بهینه سازی سایت مناسب است؟
SEO یا SEM ، کدام یک برای بهینه سازی سایت مناسب است؟
بک لینک چیست؟
بک لینک چیست؟
آنالیز و تست سئو سایت
آنالیز و تست سئو سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha