آموزش سئو بخش پنجم ( کلمات کلیدی )

در مباحث مربوط به بهینه سازی و سئو وب سایت ، همه چیز از نوشتن کلمات و عبارات در نوار جستجو شروع می شود.در حقیقت تحقیق در مورد انتخاب کلمات و عبارات کلیدی یکی از مهم ترین و با ارزش ترین بخش در بازاریابی اینترنتی محسوب می گردد.از طریق تحقیق در مورد کلمات کلیدی که دارای بیشترین درخواست در رابطه با کسب و کارتان هستند نه تنها می توانید متوجه شوید که چه عباراتی را برای سئو SEOوب سایت خود باید هدف قرار دهید بلکه علاوه بر آن در مورد مشتریان خود نیز اطلاعات زیادی بدست خواهید آورد.

سئو و بهینه سازی سایت همواره به معنی دریافت کلیک و بازدیدکننده بیشتر نیست بلکه مهم این است که بازدیدکننده های صحیحی را به وب سایت خود هدایت نمایید.این تحقیقات در مورد کلمات کلیدی مرتبط و مناسب با تجارت و کسب و کار شما و تاثیر آن بر روند سئو وب سایت غیرقابل چشم پوشی است. از اطلاعاتی از این تحقیق بدست می آورید می توانید تغییر نیازهای کاربران را پیش بینی کنید و خیلی زود برای این تغییر شرایط بازار چاره بیاندیشید و به این ترتیب اقدام به تولید کالا ، خدمات با محتوایی نمایید که کاربران به دنبال هستند.

چگونه ارزش یک کلمه کلیدی را تعیین کنیم

یک کلمه کلیدی چقدر برای وب سایت شما می ارزد ؟ اگر شما یک شرکت طراحی سایت داشته باشید آیا از طریق کاربرانی که عبارت "طراحی سایت آژانس هواپیمایی" را جستجو می کنند می توانید فروش بیشتری داشته باشید یا کاربرانی که "طراحی سایت دکوراسیون داخلی" را جستجو می کنند ؟  یا یک مثال دیگر :فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین دارید عبارت " کفش قهوه ای" برای شما فروش بیشتری ایجاد می کند یا "کتونی مشکی" ؟

کلمات کلیدی که کاربران جستجو می کنند اغلب برای صاحبان وب سایت و متخصصان سئو مشخص است و ابزارهای مختلفی این امکان را به ما می دهند تا این کلمات را پیدا کنیم اما این که چگونه از این اطلاعات در جهت بهبود سئو وب سایت و افزایش ترافیک (بازدید) استفاده کنیم بحث دیگری است.برای درک ارزش یک عبارت کلیدی لازم است که ابتدا هدف از طراحی سایت خود را درک کنیم و وب سایت خود را بشناسیم، فرضیه هایی را مطرح کنیم ، این فرضیه ها را امتحان کنیم و مجددا این فرایند را تکرار کنیم تا زمانی که به نتیجه صحیح برسیم این همان فرمول کلاسیک و قدیمی در علم بازاریابی است.

یک روش ساده برای تعیین ارزش یک کلمه کلیدی

این سوالات را از خود بپرسید :

آیا این کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید با محتوای سایت شما مرتبط است ؟ اگر کاربری این عبارت کلیدی را جستجو کند آنچه را که می خواهد در وب سایت شما پیدا خواهد کرد ؟ آیا از محتوایی که در سایت شما پیدا می کند راضی خواهد بود ؟ آیا بازدید بدست آمده از جستجوی این عبارت باعث ایجاد درآمد یا برآورده شدن اهداف سازمانی شما می شود؟

اگر پاسخ شما به تمام این سوال ها یک بله واضح و بدون شک و تردید بود می توانید وارد مرحله بعد شوید.

عبارت یا کلمه مورد نظر را در موتورهای جستجوی بزرگ سرچ (Search) کنید:

اینکه دریابید چه وب سایت های دیگری در حال حاضر هنگام جستجوی عبار مورد نظر شما در گوگل بالا هستند آگاهی بسیار خوبی از میزان رقابت به شما خواهد داد و اینکه با توجه به این رقابت کار بهینه سازی سایت شما و رسیدن به صفحه اول گوگل تا چه حد مشکل خواهد بود.آیا در بالا و پایین صفحه جستجو، وب سایتهای تبلیغات گوگل (Google AdWords) هم وجود دارد؟ (وب سایت هایی که گاهی در بالا یا پایین صفحه جستجو ظاهر می شوند و در ابتدای لینک آنها کلمه Ad نوشته شده ) معمولا زیاد بودن وب سایت های تبلیغی در گوگل هنگام جستجوی عبارتی خاص به معنای با ارزش بودن آن عبارت است و همچنین وجود چندین تبلیغات گوگلی بالای نتایج اصلی نشان دهنده سودآور بودن و بالا بودن نرخ تبدیل این عبارت کلیدی است.

یک کمپین ساده تبلیغاتی در گوگل ادوردز (Google AdWords) بخرید :

اگر وب سایت شما در عبارت کلیدی که انتخاب کرده اید رتبه بالایی ندارد با این حال می توانید ترافیک آزمایشی برای آن بخرید.در Google AdWords بخش “exact match” به معنی "عین عبارت "را انتخاب کنید و ترافیک را به صفحه ای از وب سایت خود که مرتبط با آن کلمه کلیدی است هدایت کنید.میزان Impression و Conversion rate (دو تا از پارامترهای وب مستر) را برای کورس های 200 تا 300 کلیکی اندازه گیری کنید.

از اطلاعات بدست آمده برای تعیین ارزش هر کلمه کلیدی استفاده کنید :

برای مثال فرض کنید که میزان impression وب سایت شما 5,000 عدد بوده باشد ( به معنی تعداد دفعاتی که سایت شما در صفحه جستجو ظاهر شده ) و از این تعداد 100 نفر وارد سایت شدند و 3 نفر آنها نیز با خرید یا سفارش کلا و خدمات شما 1000.000 تومان سود به شما رساندند (منظور سود خالص است نه درآمد).بنابراین در این مثال هر بازدید کننده یا هر کلیک 10.000 تومان برای وب سایت شما ارزش دارد.

بر اساس تحقیقات در زمینه سئو وب سایت ، در صورتی که در لینک 1 گوگل قرار بگیرید در 24 ساعت بین 18 تا 36 درصد کلیک دریافت می کنید.یعنی طبق impression دریافتی در این مثال که 5000 عدد بود اگر شما بجای استفاده از AdWords گوگل ، بصورت طبیعی در جایگاه اول جستجو قرار گیرید شما چیزی بین 900 1800 کلیک (بازدیدکننده) در هر روز خواهید داشت که هر کدام 10.000 تومان می ارزد.به معنی دیگر ارزش کلمه کلیدی شما در یک سال چیزی حدود 3 میلیارد تا 5 میلیارد تومان خواهد بود.شاید این عدد کمی بزرگ به نظر برسد اما دنیای جستجو در اینترنت ثابت کرده است که انتخاب کلمه کلیدی صحیح و قرار گرفتن در جایگاه اول گوگل برای بسیاری از مشاغل حتی بیش از این اعداد ارزش دارد.





مفهوم میزان تقاضا برای کلمات کلیدی طولانی (Long Tail)

به مثالی که ابتدای این مقاله آموزش سئو زده شد بازمی گردیم.تصور کنید شما یک شرکت طراحی هستید.اینکه در کلمه "طراحی سایت" یا "طراحی وب سایت" رتبه اول گوگل را داشته باشید بسیار فوق العاده خواهد بود.

یا در مثال مربوط به فروشگاه آنلاین فرض کنید در کلمه "کفش" رتبه اول گوگل باشید که از نظر سئو بسیار کار بزرگی است.

مطمئنا بسیار عالی خواهد بود که 5000 جستجو یا حتی 500 جستجو در روز داشته باشید اما در حقیقت بر اساس تحقیقات متخصصان سئو و بهینه سازی  سایت، این نوع کلمات عمومی و کلی چیزی کمتر از 30% جستجوهای وب را شامل می شود.70% باقی مانده مربوط به کلماتی است که عبارات کلیدی طولانی (Long Tail) نامیده می شوند.

بازاریاب های اینترنتی و افرادی که در زمینه آنلاین مارکتیگ فعال هستند مطلب دیگری را نیز متوجه شده اند و آن این است که  کلمه های کلیدی طولانی دارای نرخ تبدیل (تبدیل بازدید کننده به خریدار) بالاتری هستند چراکه این عبارات معمولا از طرف افرادی که در انتهای چرخه خرید و آماده برای خرید هستند جستجو می شوند.شخصی که کلمه "طراحی سایت" را جستجو می کند احتمالا در حال گردش در اینترنت و جستجو است اما شخصی که "قیمت طراحی سایت دکوراسیون داخلی" را جستجو می کند به احتمال زیاد در مراحل پایانی چرخه خرید قرار دارد.همین موضوع برای مثال سایت فروشگاهی نیز صدق می کند.فردی که کلمه "کفش" را جستجو می کند به احتمال زیاد به دنبال خرید نیست.اما زمانی که هنگام جستجوی عبارت طولانی تری مانند "بهترین قیمت کفش ورزشی نایک" در صفحه اول گوگل باشید مطمئنا به افرادی دسترسی پیدا می کنید که آمادگی بیشتری برای خرید دارند.

منابع بررسی کلمات کلیدی جهت SEO:

منابع زیادی در اینترنت برای بررسی کلمات کلیدی وجود دارد مانند Moz Keyword Explorer ، Google Trends ، Wordtracker’s Free Basic Keyword Demand و.. اما بهترین منبع برای بررسی کلمات کلیدی و شروع فرایند سئو سایت، در حال حاضر که رایگان نیز می باشد Google AdWords Keyword Planner Tool مربوط به شرکت گوگل است.

گول ادوردز نه تنها کلمات کلیدی مناسب را جهت سئو پیشنهاد می دهد و میزان جستجو را برای آنها تخمین می زند بلکه هزینه تبلیغات برای آن عبارات را نیز پیش بینی میکند.برای بدست آوردن حجم جستجوی یک کلمه کلیدی خاص توجه کنید که در قسمت “Match Type” گزینه “Exact” را انتخاب نمایید.

درکل برای اینکه بدانید چه کلمه کلیدی را باید برای فرایند سئو سایت خود انتخاب کنید اینکه تنها به میزان تقاضای کاربران و تعداد جستجوهای انجام شده برای کلمه یا عبارت کلیدی مورد نظرتان توجه کنید کافی نیست.بلکه لازم است میزان رقابت نیز مورد بررسی قرار گیرد و حجم کار و هزینه ای که باید برای رسیدن به صفحه اول گول انجام گیرد سنجیده شود.اگر کلمه کلیدی را انتخاب کردید و متوجه شدید که 10 رتبه اول گوگل مربوط به شرکت های بزرگ و برندهای قدرتمند است و شما نیز به تازگی طراحی سایت خود را انجام داده اید و قصد ورود به بازار رقابت را دارید باید بدانید که کار بسیار سختی در پیش دارید که ممکن است حتی چندین سال طول بکشد.و بهمین دلیل درک میزان سختی و پیچیدگی کلمه کلیدی که انتخاب می کنید در تعیین استراتژی بهینه سازی سایت ، میزان هزینه نهایی آن و مدت زمانی که باید برای سئو سایت خود صرف کنید تاثیر مستقیم دارد.

جهت دسترسی به مقالات قبلی آموزش سئو سایت از دکمه های زیر استفاده نمایید:



            


ریچ اسنیپت و تاثیر آن بر سئو سایت
ریچ اسنیپت و تاثیر آن بر سئو سایت
بک لینک و اهمیت آن در بهینه سازی سایت چیست ؟
بک لینک و اهمیت آن در بهینه سازی سایت چیست ؟
پنج روش بازاریابی آنلاین که باید بشناسید
پنج روش بازاریابی آنلاین که باید بشناسید
آموزش سئو بخش سوم ( اهمیت بازاریابی توسط موتورهای جستجو )
آموزش سئو بخش سوم ( اهمیت بازاریابی توسط موتورهای جستجو )
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha