مراحل طراحی سایت

طراحی وب سایت حرفه ای شامل مراحل گوناگونی می شود که بی توجهی به هریک از بخش های مختلف هر مرحله ممکن است منجر به عدم موفقیت یا کاهش کارایی و راندمان وب سایت گردد.در این مقاله تلاش شده جهت افزایش کارایی شرکت های نرم افزاری، مراحل طراحی سایت که شامل 6 مرحله اصلی می گردد و نیاز است از سوی طراحان وب سایت پیموده شود را معرفی نماییم.شرکت های طراحی سایت می توانند از این مراحل در جهت طراحی هرچه بهتر و افزایش کیفیت خدمات خود استفاده نمایند.

6 مرحله فرایند طراحی سایت :

مرحله اول : تحقیقات

تحقیق و پرس و جو یکی از مهمترین مراحل طراحی سایت و اولین قدم آن محسوب می شود. در این مرحله از طراحی وب سایت تمرکز اصلی برروی جمع آوری اطلاعات است.این مرحله جهت درک بیشتر شرکت ها در مورد کسب و کار مشتری ، شناسایی بازار هدف و تعیین هدف اصلی سایتی که قرار است طراحی شود انجام می گیرد.

اگرچه راحت تر این است که مراحل طراحی سایت را که مربوط به "تحقیق" و "برنامه ریزی" می باشد را نادید گرفت و یکراست به سراغ مرحله "طراحی" رفت اما باید بدانید که 2 مرحله اول ،  جهت طراحی وب سایتی متناسب با نیاز مشتری بسیار حیاتی ومهم است.

سوالاتی که باید برای این مرحله از مراحل طراحی وب سایت از مشتری خود بپرسید :

✔      سازمان یا شرکت شما چه کاری انجام می دهد؟

✔      چه چیزی سازمان ، شرکت یا کسب و کار شما را از رقبایتان متمایز می کند ؟

✔      رقیبان تجاری شما که شرکت هایی (وب سایت هایی) هستند ؟

✔      مشتریان شما را چه افرادی تشکیل می دهند ؟

✔      هدف شما از طراحی وب سایت چیست ؟

✔      چه کسانی به وب سایت شما مراجعه خواهند کرد؟

✔      آیا برای طراحی سایت خود بودجه ای درنظر گرفته اید ؟

اینها تنها چند نمونه از سولاتی است که باید در این مرحله از مشتری خود بپرسید.بصورت کلی اطلاعاتی که باید از مشتری خود در مرحله اول طراحی سایت جهت افزایش کیفیت پروژه و تضمین موفقیت آن بپرسید شامل این بخش های کلی می گردد :

✔      کسب اطلاعات در مورد کسب و کار مشتری

✔      کسب اطلاعات در مورد پروژه (طراحی یا بهینه سازی سایت) مورد نظر مشتری

✔      کسب اطلاعات در مورد مخاطبان وب سایت

✔      کسب اطلاعات در مورد برنامه برندسازی و ایجاد نام تجاری

✔      هدف و دورنمای پروژه طراحی سایت

✔      اطلاعات در مورد فروش آنلاین

✔      اطلاعات در مورد زمان موجود و بودجه مورد نظر مشتری

در جلساتی که با مشتریان خود برای این مرحله میگذارید علاوه بر ایجاد رابطه دوستانه تر و بهتر، این فرصت را خواهید داشت که نظرات و پیشنهادات خود را براساس نیاز و هدف مشتری به وی اعلام نمایید تا در صورت تمایل از این پیشنهادات یا حتی خدمات دیگر شما استفاده نماید.

مرحله دوم : برنامه ریزی

برنامه ریزی نیز مانند مرحله اول از مهمترین مراحل طراحی سایت کارامد و حرفه ای به حساب می آید.این مراحل در حقیقت مسیر طراحی سایت را مشخص و راهنمای بسیار خوبی در طول انجام پروژه خواهند بود بنابراین تا حد امکان برای این مرحله وقت صرف کنید چراکه در نهایت در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی به عمل آمده و از اتلاف وقت در آینده جلوگیری خواهد شد.

در طول مرحله برنامه ریزی می توانید استراژی خود جهت بهینه سازی و سئو (SEO) سایت را طرح ریزی یا بازنگری کنید.همچنین این مرحله طراحی سایت برای تولید محتوای مناسب و هماهنگی با مشتری در مورد محتوای مورد نیاز سایت بسیار حائز اهمیت است.





مرحله برنامه ریزی طراحی وب سایت شامل 3 بخش اصلی است :

1- بازنگری یا ایجاد یک استراتژی مشخص برای سئو  وب سایت :

✔      با مشتری در مورد تعیین عبارات کلیدی مشورت کنید

✔      ارزش کلمه ها و عبارات کلیدی مورد تحقیق و بررسی قرار دهید.

✔      محتوای موجود را از نظر تناسب با اصول سئو بررسی کنید

✔      لیستی از محتوای لازم برای عبارت کلیدی محتوایی در سایت ندارند تهیه کنید تا خلاء موجود را پُر نمایید

✔      کلمات یاعبارات کلیدی را برای محتوای موجود و مورد نیاز سایت سامان دهی کنید

2- طراحی و ایجاد نقشه سایت :

در مرحله برنامه ریزی ، بعد از کار روی استراتژی سئو ، زمان آن است که نقشه سایت (Sitemap) ساخته شود.برنامه ریزی و طراحی نقشه سایت براساس اولویت های اصلی است و باعث می شود طراحی سایت براساس مهمترین صفحات انجام گیرد، منوها و رابط کاربری سایت تاثیرگذار تر شود و همچنین ایده های کلی در مورد تولید محتوای مناسب را شکل دهد.

✔      از استراژی سئو تعیین شده جهت طراحی نقشه سایت موثر و اولیت بندی صفحه های سایت استفاده کنید

✔      یک لیست کامل از نقشه سایت موردنظر تهیه کنید.از این لیست می توانید به عنوان یک چک لیست در مراحل مختلف طراحی سایت استفاده نمایید.

✔      نقشه سایت باید علاوه بر صفحات اصلی (درباره ما ، تماس باما و ..) شامل صفحه های مربوط به عبارات کلیدی نیز بشود

3- بررسی و توسعه محتوای سایت

آخرین بخش از مرحله برنامه ریزی شامل بررسی عمیق در محتوای سایت می شود.در این بخش لازم است تحقیق جامعی در مورد محتوای موجود ( اگر مشتری شما درحال حاضر دارای سایت باشد) و همچنین برنامه ریزی برای تولید محتوای جدید انجام گیرد.مشتریان می توانند مسئولیت تولید محتوای سایت خود را به عهده گیرند اما گاهی بسیار بهتر است از طریق یک قرارداد جدید این کار به افراد با تجربه و ماهرتری سپرده شود تا محتوای تولید شده کارایی لازم را از هر نظر داشته باشد.

✔      محتوای موجود در وب سایت را بررسی کنید

✔      در صورت نیاز، شخص یا شرکتی را برای نوشتن و تولید محتوای مورد نیاز استخدامم نمایید

✔      برای اتمام کار نوشتن و تهیه محتوا محدوده زمانی مشخص کنید

مرحله سوم : طراحی

مرحله سوم از مراحل طراحی سایت در حقیقت شکل دهی و ایجاد نمای ظاهری وب سایت است.در این مرحله قالب کلی وب سایت به همراه عناصر اصلی آن مانند طرح بخش بالای سایت (Header)، ساختار منو ، فوتر سایت و .. طراحی و ایجاد می شود.این قالب می تواند با استفاده از فتوشاپ به صورت یک طرح زیباتر و ملموس تر دربیاید.

چالش اصلی در طراحی سایت حرفه ای و عالی ایجاد تناسب بین اجزا و کاربری وب سایت می باشد.در اطلاعت جمع آوری شده در دو مرحله قبل برای شکل دادن به طراحی خود استفاده کنید.هر طراح سایت حرفه ای در پشت هر تصمیم و طرح خود، مقصود و هدفی را دنبال می کند.نباید هر طرح و فُرمی را بدون دلیل و بدون هدفی خاص به وی سایت اضافه کرد.

همچنین لازم است طراحی و ظاهر سایت، متناسب و هماهنگ با محتوا باشد.اغلب مواقع این محتوای سایت است که با طراحی هماهنگ و وفق داده می شود که این امر در نهایت منجر به کم توجهی کاربران به محتوای سایت می گردد.محتوای سایت باید اولین و مهمترین چیزی باشد که کاربران سایت به آن توجه نشان می دهند.

برای طراحی هر صفحه سایت این سوالات را از خود بپرسید:

✔      هدف اصلی از ایجاد این صفحه چیست ؟

✔      آیا کاری که قرار است کاربر در این صفحه انجام دهد به طور واضح به وی نشان داده می شود؟

✔      نوع طراحی این صفحه چه مقدار کاربران به تشویق به عمل مورد نظر (خرید، ثبت نام، تماس و..) می نماید ؟

یک طراح سایت موفق همچنین علاوه بر طراحی گرافیکی به کدنویسی های لازم برای اجرای طرح نیز توجه می کند.حتی اگر خود شما کار کدنویسی وب سایت را انجام نمی دهید قبل از اینکه طرح سایت را به مشتری نشان دهید با برنامه نوبس شرکت خود مشورت های لازم را به عمل آورید.

در نهایت از مرحله طراحی جهت نهایی کردن نمای ظاهری وب سایت برای مشتری خود استفاده نمایید.در مورد نوع رنگ ها با وی مشورت کنید ، نوع فونت ها را مشخص کنید و ظاهر آیکون و عکس ها را با یکدیگر بررسی نمایید.نکته مهم این است که قبل از شروع مرحله بعد و برنامه نویسی و اجرای پروژه حتما طرح را به تایید مشتری برسانید و سپس وارد مرحله بعدی شوید.

مرحله چهارم : برنامه نویسی

در مرحله برنامه نویسی ، طرح وب سایت به صورت کدهای برنامه نویسی ترجمه می شود تا قابل نمایش توسط مرورگرها و قابل استفاده در وب گردد.این مرحله در بین تمام مراحل طراحی سایت زمانبر ترین آنها محسوب می شود.بنابراین مشتری را در جریان وضعیت پروژه قرار دهید.

اطلاع رسانی به مشتری می تواند از طریق ارسال email یا تماس تلفنی باشد و بهتر است شامل موارد زیر گردد:

✔      کارهایی که در هفته قبل بر روی وب سایت انجام شده ( گذشته)

✔      نمای کلی وب سایت در حال حاضر ( حال)

✔      کارهایی که قرار است در طول هفته آینده برای طراحی سایت انجام شود (آینده)



برنامه نویسی در طراحی سایت

مرحله پنجم : راه اندازی

در نهایت وقت آن رسیده که پروژه راه اندازی کنید.از آنجایی راه اندازه و استارت وب سایت شامل بخش ها و مراحل زیادی می شود بهتر است که یک چک لیست تهیه کرده و از طریق آن مرحله آخر طراحی سایت مشتری خود را پیش ببرید تا چیزی را از قلم نیاندازید. راه اندازی یا اصطلاحا بالا آوردن وب سایت علاوه بر نیازهای سخت افزاری (هاست،سرور و. ) به تجربه و مهارت زیادی نیز دارد.

مرحله ششم : تعمییر و نگهداری سایت

آخرین بخش از مراحل طراحی سایت مروبط به خدمات پشتیبانی و نگهداری آن است که اغلب مواقع توسط شرکت ها نادیده گرفته می شود.اما واقعیت این است که پشتیبانی از وب سایت و برطرف کردن مشکلات آن احتمال موفقیت سایت در بلند مدت را بسیار افزایش می دهد.

قبل شروع پروژه طراحی سایت جدید این موضوع را حتما در نظر داشته باشید که یک وب سایت نیز مانند خانه یا اتوموبیل نیاز به مراقبت و تعمیر همیشگی دارد.این پشتیبانی ها شامل موارد زیر می گردد:

✔      انجام بروزرسانی در صورت نیاز

✔      تهیه فایل پشتیبان (Backup) از محتوای سایت

✔      تامیین امنیت وب سایت

✔      بررسی منظم ورود و خروج های وب سایت و تعداد کلیک ها

✔      برطرف کردن مشکلات مربوط به هاست یا سرور وب سایت

با پیروی از مراحل 6 گانه طراحی سایت فرایند طراحی بسیار روان تر و سریعتر انجام می شود.با کمی تحقیق و برنامه ریزی صحیح ، وب سایت طراحی شده بسیار کاراتر و تاثیرگذارتر خواهد شد و تعمیر و نگهداری وب سایت نیز از سرمایه گذاری مشتری شما محافظت خواهد نمود.


تاریخچه طراحی سایت
تاریخچه طراحی سایت
4 نکته مهم در طراحی وب سایت در سال 96
4 نکته مهم در طراحی وب سایت در سال 96
تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی چیست ؟
تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی چیست ؟
روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت
روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha