اهمیت لینک های داخلی در بهینه سازی سایت

برای اینکه محتوای وب سایت شما در گوگل رتبه یا اصطلاحا Rank بگیرد نیازمند لینک ها است.از طریق لینک ها است که گوگل پست ها و صفحه های مختلف سایت شما را پیدا می کند.لینک های داخلی یا Internal Links نوعی از لینک ها در وب سایت محسوب می شوند که به صفحه ای در همان سایت اشاره دارند.اهمیت لینک های داخلی در سئو بیشتر از آن جهت است که باعث می شود گوگل راحت تر و بهتر ساختار وب سایت و ارتباط صفحات آن را درک نماید.

در واقع لینک داخلی یکی از روش هایی است که از طریق آن می توانید سلسله مراتب و اولویت بندی های وب سایت خود را مشخص کنید.از این طریق که صفحه هایی که برایتان مهم تر هستند و اولویت بیشتری دارند ، لینک بیشتری نسبت به صفحه های کم ارزش تر دریافت کنند. بنابراین استفاده از استراتژی صحیح برای دادن لینک های داخلی می تواند به فرایند بهینه سازی سایت و بهبود رتبه وب سایت در گوگل به شما کمک نماید.

تفاوت لینک های داخلی با لینک های خارجی

هر وب سایتی شامل لینک های داخلی و لینک های خارجی (External Links) می شود.لینک های داخلی صفحه ها و مطالب یک وب سایت را به یکدیگر متصل می کند و لینک های خارجی در واقع لینک هایی است که وب سایت های دیگر را به سایت شما متصل می کنند.برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی بک لینک چیست سری بزنید.  البته لینک هایی هم وجود دارند که شما از سایت خود به وب سایت های دیگر می دهید که آنها نیز در دسته لینک های خارجی قرار می گیرند. می توانید به مقاله ای که در رابطه با لینک دادن به وب سایت دیگر است مراجعه کنید.
در این مقاله تمرکز ما روی لینک ها داخلی ، استراتژی های مربوط به آن و همچنین چگونگی استفاده از آنها برای بهبود روند سئو وب سایت است.

خصوصیات لینک های داخلی :

1- متن لنگر (Anchor Text) یکی از خصوصیات مربوط به لینک ها است.به متنی که لینک در پشت آن قرار دارد و و با کلیک روی آن به صفحه دیگری منتقل می شود متن لنگر می گویند.اگرچه موتورهای جستجو تاثیر این فاکتور را در روند بهینه سازی سایت کاهش داده اند با اینحال از همین تاثیر به ظاهر کم نیز نباید غافل شد.

2- موقعیت و محل لینک نیز از جمله فاکتورهای مهم است.بیشترین محل قرارگیری لینک ها در منوی سایت و در بخش فوتر سایت است. همچنین در انتهای متن صفحه ها نیز از جمله محل هایی است که برای قراردادن لینک از آن استفاده می شود.البته باید در مورد قراردادن لینک های زیاد با انکر تکست یکسان در فوتر سایت و انتهای هر صفحه به منظور افزایش رتبه چند صفحه خاص اجتناب کنید زیرا ممکن است مشمول جریمه گوگل شوید.

3- اهمیت صفحه ای که لینک داخلی در آن قرار دارد مطمئنا یکی از مهمترین ویژگی ها و خصوصیات مربوط به لینک محسوب می شود.بصورت معمول ، صفحه هایی از سایت شما که بیشترین بک لینک (از سایت های دیگر) را دریافت کرده اند از نگاه گوگل دارای اعتبار بیشتری نیز هستند و از این رو می توانند در افزایش رتبه صفحه های دیگر سایت شما نیز اثربخش باشند. البته این تاثیر روی لینک داخلی به اندازه لینک های خارجی نیست اما بهرحال مقدار کمی قابلیت افزایش رتبه صفحه های دیگر سایت با این روش وجود دارد.

به بیان ساده تر اگر شما به طور مثال دو صفحه قوی در سایت خود دارید که بک لینک زیادی از سایت های دیگر دارند و دارای اعتبار و رتبه خوبی نیز در گوگل هستند لازم است لینک چند صفحه دیگر سایت خود را که می خواهید رتبه کسب کنند و همچنین برای کاربران نیز مفید هستند را در این صفحه های قوی قرار دهید و به این ترتیب به بهبود رتبه آن ها کمک نمایید.

4- مرتبط بودن لینک های داخلی با موضوع صفحه نیز یکی از خصوصیات لینک و همچنین موثر بر سئو است.برای مثال اگر صفحه ای در مورد "طراحی سایت" دارید و در آن لینک صفحه ای در مورد "مرحل طراحی سایت" را قرار دهید بسیار عالی است اما اگر در آن لینکی مربوط به صفحه  مثلا "کاشت مو" را قرار دهید مورد قبول نیست زیرا منطقی به نظر نمی رسد و کمکی هم به کاربر نمی کند.جالب است بدانید که الگوریتم های گوگل از روش های مختلفی موضوعات اصلی هر صفحه را درک می کنند و سپس میزان ارتباط منطقی بین لینک های موجود در این صفحه ها را نیز مد نظر قرار می دهند.

5- اولین لینک صفحه بودن خصوصیت دیگر مربوط به لینک ها است.این موضوع با متن لنگر ارتباط دارد. همانطور که می دانید متن لنگر یکی از فاکتورهایی است که گوگل برای فهمیدن موضوع صفحه ای که لینک به آن اشاره می کند استفاده می نماید.حال فرض کنید در 3 جای مختلف از صفحه A وب سایت خود به صفحه B لینک داده اید و موضوع صفحه B نیز در مورد آخرین روش های بهینه سازی سایت است. حال اگر متن لنگر اولین لینکی که به صفحه B اشاره می کند "اینجا را کلیک کنید" باشد و متن دومین و سومین لینک هم "بهینه سازی سایت" و " بروزترین روش های بهینه سازی سایت" باشد، گوگل متن لنگر مربوط به آن صفحه را "کلیک کنید" در نظر می گیرد و متن لینک های بعدی آنچنان اهمیتی ندارد. پس اگر در صفحه A چندین بار به صفحه B لینک می دهید ، متن لنگر اولین لینک قرار گرفته در A را که به صفحه B اشاره می کند با دقت بیشتری انتخاب کنید.

6- نوع لینک داخلی نیز مهم است. پیشنهاد ما این است که تا حد امکان فرمت لینک ها را در قالب کدهای HTML بگنجانید بجای اینکه مثلا لینک ها را در کدهای جاوا اسکریپت قرار دهید. هرچند از نظر تکنیکی گوگل قابلیت این را دارد که لینک های درون جاوا اسکریپت را نیز دنبال کند اما طبق تجربه و اطلاعات ما این لینک ها اعتبار کمتر و تاثیر کمتری در افزایش رتبه صفحه وب سایت دارند و روند بهینه سازی سایت دارند.همچنین در آزمون های مختلف لینک های متنی به میزان کمی بهتر از لینک های تصویری بودند. لازم است به این نکته نیز توجه کنید که متن Alt تصاویر و عکس ها نقش متن لنگر را برای لینک دارد.




لینک داخلی و اهمیت آن در بهینه سازی سایت



لینک های داخلی در مقایسه با لینک های خارجی:

خیلی تعجب برانگیز نیست که بگوییم لینک های خارجی تاثیر بیشتری بر روند سئو و بهینه سازی سایت دارند، لینک خارجی و بک لینکی که از سایت دیگر دریافت می کنید به معنی تایید و رای یک وب سایت دیگر به شما است در حالی که لینک داخلی به معنی تایید و رای خودتان به خودتان است و واضح است که گوگل نیز اهمیت و تاثیر این دو را یکسان در نظر نمی گیرد.

متن لنگر لینک های داخلی تاثیر به مراتب کمتری نسبت به متن لنگر لینک های خارجی دارند.همانطور که قبلا هم اشاره شد استفاده از عبارتی که قصد داریم برای آن رتبه خود را بهبود دهیم به عنوان متن لنگر لینک دخلی می تواند کمک کننده باشد.اما نکته اینجاست که بدانیم که اولا نباید در این کار افراط کنیم چون منجر به جریمه گوگل خواهد شد و نکته دوم اینکه بدانیم بهرحال تاثیر متن لنگر در لینک های داخلی آنچنان زیاد نیست.

عدم وجود لینک های داخلی می تواند بصورت جدی به ایندکس شدن رتبه گرفتن صفحه ها آسیب بزند.صفحه هایی که هیچ لینک داخلی دریافت نکرده اند پتانسیل کمتری برای دریافت رتبه دارند.بخصوص در مورد صفحه های اصلی سایت شما این موضوع اهمیت زیادی پیدا می کند. برای مثال از نظر اصول بهینه سازی بسیار بد است اگر صفحه ای در سایت خود دارید که از سایت های دیگر لینک های زیادی دریافت کرده ولی در هیچ جا از سایت خودتان لینک داخلی به آن نداده باشید.

همانطور که در مقاله فرمول PageRank و ارتباط آن با سئو گفته شد ، تعداد لینک های یک صفحه در میزان عصاره لینکی که هر لینک با خود منتقل می کند موثر است.قدرت PageRank یک صفحه بین لینک های درون آن صفحه تقسیم می شود ، بنابراین هرچه لینک کمتری در صفحه شما باشد PageRankقوی تر و بیشتری به لینک های داخلی آن صفحه منتقل میکند. بنابراین صفحه ها ایی که مثلا 50 لینک در آن قرار دارد تاثیر بمراتب کمتری بر بهینه سازی سایت شما نسبت به صفحه های با لینک داخلی کمتر دارند.

بنابراین صفحه های وب سایت خود پالایش کنید و لینک های اضافی غیرمرتبط و لینک هایی که آنچنان بدرد کاربران نمی خورند را حذف کنید.در موارد بسیاری انجام همین یک کار باعث بهبود رتبه سایت و بهبود سیگنال های رتبه دهی بصورت کاملا واضح شده است.لینک های داخلی هر صفحه سایت خود را با دقت و وسواس بیشتری انتخاب کنید تا از این طریق کمک بیشتری به روند سئو وب سایت خود نمایید.



ساختار لینک های داخلی



توصیه هایی برای ایجاد ساختار لینک دهی داخلی ایده ال :

فاصله هیچ یک از صفحه های وب سایت شما از یکدیگر نباید بیش از 3 کلیک باشد. ( وب سایت های کوچک و متوسط)

منظور این است که کاربری که وارد وب سایت شما می شود باید بتواند نهایتا با 3 کلیک از صفحه اصلی یا هر صفحه دیگری از سایت شما به صفحه مورد نظر خود دسترسی یابد. یک ساختار لینک داخلی حرفه ای بگونه ای است که فاصله تمام صفحه های وب سایت از یکدیگر 3 کلیک یا 3 پَرِش (3 Hops) یا کمتر باشد. در اینجاست که اهمیت طبقه بندی صحیح مطالب وب سایت مشخص می شود.

مشکل اصلی زمانی خود را نشان می دهد که مثلا صفحه بلاگ شما شامل تعداد زیادی مقاله باشد و کاربر برای دسترسی به مقاله ای که مثلا مربوط به دو سال پیش است باید ده ها بار به صفحه بعد برود.اگر به همین صفحه در وب سایت آوینا پرداز نگاه بیاندازید می توانید از در سمت راست صفحه طبقه بندی مقالات و تعداد مقالات ثبت شده در هر طبقه بندی را مشاهده کنید. در ضمن لیستی از مقالات مهم و مرتبط با موضوع این صفحه نیز هم در پایین دسته بندی ها و هم در انتهای مقاله قابل دسترسی است.

به وب سایت خود نگاهی دوباره بیاندازید ببینید آیا می توانید تنها با 3 کلیک یا کمتر به همه صفحه های وب سایت خود دسترسی داشته باشید یا خیر ؟ اگر جواب منفی است لازم است در ساختار لینک های داخلی وب سایت خود بازنگری کنید و از این طریق روند بهینه سازی سایت خود نیز کمک موثری نمایید.

هر صفحه باید شامل لینک هایی باشد که برای کاربر مفید و با موضوع آن صفحه مرتبط است

اگر روی یکی از لینک های صفحه شما هیچ کسی کلیک نکند ، یک سیگنال منفی برای سایت و برای گوگل خواهد بود.اگر تعداد بسیار کمی روی لینک کلیک کنند و یا بدلیل بی ارتباط بودن یا مفید نبودن مطلب آن، تعداد زیادی از افرادی که روی لینک کلیک کرده اند بلافاصله دکمه بازگشت به صفحه قبل (Back) مرورگر خود را زده یا از بلافاصله صفحه را ببندند نیز سیگنال منفی به گوگل خواهند فرستاد که تاثیر منفی بر سئو وب سایت شما خواهد گذاشت.

به هیچ دو صفحه های نباید توسط یک متن لنگر لینک داخلی داده شود.

به این معنی که مثلا اگر دو صفحه با موضوعات نسبتا شبیه به هم دارید از یک Anchor Text یکسان برای هردو استفاده نکنید.چرا باید بین دو صفحه از وب سایت خود رقابت ایجاد کنید؟ از آن مهمتر چه لزومی دارد که دو یا چند صفحه با موضوع یکسان داشته باشید  و از این طریق به تجربه کاربری سایت خود لطمه بزنید. بهترین راه حل در این مواقع ادغام این صفحه ها و سپس انجام ریدایرکت 301 برای لینک های آن است.

استفاده از تگ rel="nofollow"برای لینک های داخلی مناسب نیست.
استفاده از تگ
rel="nofollow" که در مقاله بک لینک چیست راجع به آن ها توضیح داده ایم ، در حقیقت زمانی بکار می رود که می خواهیم به یک وب سایت دیگر که از میزان اعتبار آن مطمئن نیستیم لینک بدهیم. البته آپدیت ها و تغییرات زیادی در مورد لینک های nofollow در الگوریتم های گوگل مانند نشتی لینک بوجود آمده (به مقاله PageRank چیست مراجعه کنید) که در حال حاضر مورد بحث نیست. بطور کل توصیه ما این است برای تاثیر مثبت بر بهینه سازی سایت خود در لینک های داخلی از این خصوصیت استفاده نکنید.

تلاش کنید هیچ صفحه ای بدون لینک نباشد.

مخصوصا در مورد صفحه های مهم ، کاری کنید که لینک های آن در صفحه های مرتبط قرار گرفته باشد.اگر صفحه ای با مطلب به اهمیت دارید که کمکی به خواننده وکاربران نمیکند بهتر است آن را حذف کنید تا اینکه هیچ لینکی از هیچ یک از صفحه های خود به آن ندهید.

لینک های داخلی در هر صورت بخش کوچکی از کل کمپین سئو را تشکیل می دهند اما با این حال می توانند در مسیر بهینه سازی وب سایت ها به روش های گوناگون تاثیر گذار باشند. یک استراتژی سئو زمانی موفق است که به همه فاکتورها اهمیت لازم را بدهد.گاهی بی توجهی به نکات کوچک منجر شکست تمام فرایند بهینه سازی می شود.توجه به لینک های داخلی نیز از جمله همین موارد است. همانطور به عوامل تاثیرگذار تر سئو اهمیت می دهید از توجه به فاکتورهای کوچک نیز غافل نشوید.

ضمن اینکه باید اشاره کرد لینک های داخلی کمک موثری به بهبود تجربه کاربری و رضایت کاربران از وب سایت خواهد نمود و این خود تاثیری غیر مستقیم ولی بسیار تعیین کننده بر روند بهینه سازی سایت دارد.


آیا سرعت سایت مهم است؟
آیا سرعت سایت مهم است؟
اشتباهات رایج در SEO OnPage
اشتباهات رایج در SEO OnPage
تاثیرURL  در سئو سایت
تاثیرURL در سئو سایت
بک لینک چیست؟
بک لینک چیست؟
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha