درباره گوگل وبمستر

یکی از ابزارهای کارآمد بررسی روند بهینه سازی سایت ، ابزار گوگل وب مستر (Google Webmaster Tools) یا همان Google search console است که داده ها و اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار صاحبان وب سایت جهت آنالیز فرایند سئو وب سایت قرار می دهد. در واقع در میان ابزارهای رایگان بررسی سئو Google Webmasters یکی از کارآمدترین ها محسوب می شود.

در ابتدا لازم است این نکته را ذکر کنیم که وبستر گوگل ، آدرس یک وب سایت با www یا بدون www را بصورت دو نسخه مجزا می بیند و همین موضوع در مورد پروتُکل های http و https  یک وب سایت نیز به همین گونه است به همین دلیل لازم است پروفایل خود در وب مستر را براساس ورژن اصلی و رسمی وب سایت خود بسازید ، زیرا در غیر این صورت ممکن است هر ورژن وب سایت اطلاعات جداگانه و ناقصی به شما بدهد.

موضوع مهم بعدی در مورد ابزار وبمستر گوگل این است که در حال حاضر امکان گزارش گیری از وب سایت خود در بازه زمانی بیش از 90 روز قبل را ندارید.تنها این امکان وجود دارد که اطلاعات 90 روز قبل را با بازه 90 روزه قبلی مقایسه کنید.بنابراین راه هوشمندانه این است که هر فصل یا هر سه ماه از اطلاعات وب مستر خود یک خروجی بگیرید و در جایی آن را ذخیره کنید. به این ترتیب زمانی که در میان فرایند بهنیه سازی سایت خود نیاز داشته باشید که اطلاعات و داده های 6 ماه یا یک سال گذشته وب سایت خود را بررسی کنید ، می توانید به این اطلاعات ذخیره شده مراجعه نمایید.

Search Analytics

در ابزار Search Console در منوی سمت چپ زیرِ گزینه “Search Traffic” اولین لینک مربوط به “Search Analytics” است.در این بخش از گوگل وبمستر اطلاعات بسیار مفیدی جهت آنالیز سئو سایت در اختیارتان قرار می گیرد.

معیارها

Impressions در وب مستر به معنی این است که URL وب سایت شما چند بار در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده شده است.

Clicks هر کلیک زمانی ثبت می شود که یک کاربر از صفحه نتایج گوگل وارد سایت شما شود به معنی ساده تر زمانی که کاربر روی لینک سایت شما کلیک نماید.

Click Through Rate (CTR) این معیار از تقسیم تعداد Clicks بر Impressions بدست می آید و در واقع نشان دهنده این است که چند درصد Impression ها به کلیک تبدیل شده است.

Position این بخش جایگاه میانگین وب سایت شما در مهمترین کلمه های کلیدی که بالاترین رتبه ها دارند نمایش می دهد.

طبقه بندی داده‌ها

چهار معیاری که در بالا ذکر شد ، می توانند در گروه های مختلفی طبقه بندی شوند تا اطلاعات اضافی و جامع تری در اختیارتان قرار دهد.

Queries این بخش تاپ ترین کلمات کلیدی که وب سایت شما هنگام جستجو نمایش داده شده است را نشان می دهد.

Pages URL ها وصفحه های وب سایت شما که Impression و Click  دریافت کرده اند را نمایش می دهد.

Countries کشورهای که بازدید و کلیک های سایت از آنها دریافت شده است را گزارش می دهد.

Devices عملکرد سئو وب سایت و معیارهای 4 گانه را براساس دستگاه هایی که جستجو از طریق آنها انجام شده طبقه بندی می کند که شامل کامپیوترهای شخصی ، موبایل و تبلت می شود.

Search Type طبقه بندی نوع جستجوها که شامل Web (نتایج اصلی) ، Image (جستجو تصاویر و عکس در گوگل) و Video (جستجو در فایل های ویدئویی از طریق گوگل) می گردد.

Dates از طریق این گزینه می توانید آمار و داده‌ها را در بازه های زمانی دلخواه محدود کنید.

در بخش زیر نمونه ای از نحوه نمایش داده های Google Webmastersبرای یکی از وب سایت هایی که توسط شرکت آوینا پرداز طراحی و بهینه سازی شده است را ملاحظه می نمایید :



سئو وبمستر گوگل google webmasters



آنالیز داده های وب مستر

حال که به اطلاعات و داده های وب مستر دسترسی پیدا کرده اید ، از روش های گوناگونی می توانید از این داده ها جهت بهبود استراتژی سئو سایت خود و یا حتی تغییر آن استفاده نمایید.البته این موضوع بستگی به اهداف شما از انجام بهینه سازی دارد اینکه کاربران هدف شما را چه کسانی تشکیل می دهند یا عبارات کلیدی مورد نظرتان چه چیزهایی است و .. اما با این حال در بخش زیر چند نمونه ساده از تحلیل های اولیه داده های گوگل وبمستر را شرح می دهیم:

مشکلات یکی مشکلات معمول در مورد بسیاری از وب سایت ها این است که علارغم داشتن Impression بالا ، کلیک بسیار کمی دریافت می کنند. این مورد می تواند نشانه ای از وجود مشکل در نوع نمایش وب سایت شما در صفحه جستجوی گوگل باشد. ممکن است مشکلی در Title  یا Description صفحه وجود دارد که مانع ترغیب کاربران برای کلیک روی لینک سایت می شود.

فرصت ها یک کلمه کلیدی که Impression زیادی دریافت کرده اما کلیک کمی دارد و همچنین جایگاه (Position) پایینی نیز دارد می تواند نشان دهنده موقعیت خوب این کلمه برای بهینه سازی بهتر محتوا برای آن باشد. یا شاید مشخص شود که یکی کلمه کلیدی عملکرد خوبی در جستجوی Web ندارد اما در جستجوی Image و Video گوگل کلیک های زیادی دریافت کرده است. شما می توانید از داده های این چنینی که از وبمستر گوگل بدست می آورید ، اطلاعات خوبی در مورد تجربه کاربری ، نرخ تبدیل وب سایت ، عبارات کلیدی مهم و نقاط قوت و ضعف روند بهینه سازی سایت خود بدست آورید و با کمک تحلیل این اطلاعات ، فرصت ها را شناسایی و مسیر صحیحی را جهت افزایش رتبه سایت در گوگل در پیش بگیرید

همین تحلیل های آماری در مورد صفحه های مختلف وب سایت (Pages) نیز قابل انجام است.اما امکان مشاهده همزمان این داده ها با Queries وجود ندارد. اطلاعاتی که از بخش Pages بدست می آورید می تواند همانند اطلاعات دیگر در تعیین استراتژی صحیح بهینه سازی سایت شما موثر باشد.

هدف از نوشتن این مقاله آشنایی اولیه با قسمت Search Analytics ابزار گوگل وبمستر بوده است. در این ابزار بخش های متفاوت دیگری وجود دارد که استفاده از داده های آنها در کنار Search Analytics دید وسیعتر و جامع تری از وضعیت سئو وب سایت شما خواهد داد. گاهی بخش Search Analytics و تغییرات ناگهانی در نمودارهای آن می تواند نشان دهنده مشکلی اساسی و مهم در وب سایت شما باشد و از این طریق می توانید مثلا اگر مورد حمله سئو منفی قرار گرفته باشید به سرعت آن را تشخیص داده و نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدام نمایید.

اما نکته مهم تر این است که تحلیل صحیح آمارهای ارائه شده توسط وب مستر نیاز به دانش کافی و آشنای با اصول و فاکتورهای موثر در بهینه سازی سایت دارد تا بتوان با استفاده از آن تصمیمات درست را اتخاذ کرد.گاهی لازم است داده های بخش Search Analytics  با قسمت نشان دهنده بک لینک و لینک های داخلی و همچنین روند Indexصفحات ترکیب شود تا بتوان به نتیجه گیری درستی رسید که تمام این ها نیاز به آموزش و تجربه زیادی دارد که تنها از عهده یک متخصص سئو بر می آید. بنابراین بهتر است در مواقعی که احساس می کنید روند بهینه سازی سایت شما به خوبی پیش نمی رود قبل از هر اقدامی با یک متخصص در زمینه سئو و بهینه سازی سایت مشورت نمایید.


تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی چیست؟
 حمله سئو منفی
حمله سئو منفی
طراحی بخش نظرات و تاثیر آن بر سئو سایت
طراحی بخش نظرات و تاثیر آن بر سئو سایت
سوالات متداول و مهم سئو
سوالات متداول و مهم سئو
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha