آنالیز و تست سئو سایت

سئو و بهینه سازی سایت در دنیای امروز به یکی مسائل مهم و گاهی ضروری پس از طراحی سایت تبدیل شده است.تست و آنالیز سئو وب سایت نیز جهت پیدا نمودن مسیر درست حائز اهمیت است. همانطور که همواره تاکید داشته ایم هدف نهایی از طراحی سایت برای شرکت ها و کسب و کارهای مختلف ، افزایش فروش و افزایش درآمد است. این هدف از روش های مختلفی دسترس پذیر می شود. یکی مهم ترین این روش ها استفاده ظرفیت رو به گسترش جستجوی اینترنتی و موتورهای جستجو است.فضای اینترنت و مباحث مربوط به بازاریابی جستجو (Search Marketing) امروزه به یک علم نوین بدل گشته است. بازاریابی اینترنتی یا آنلاین مارکتینگ که موتورهای جستجو نظیر Google بخش مهمی از آن بشمار می روند پتانسیل عظیمی را جهت معرفی شرکت ها و کمک به آنها در جذب مشتریان جدید بوجود آورنده اند که در طول تاریخ بی سابقه بوده است.

فرایند سئو و بهینه سازی سایت در حقیقت این امکان را بوجود می آورد تا وب سایت ها با قرارگیری در رتبه های ابتدایی لیست موتورهای جستجو ، بیشتر دیده شوند و مشتریان بیشتری را به خود جذب نمایند. تحقیقات مختلف ثابت کرده اند افراد به شرکت هایی که در رتبه های بالای گوگل قرار دارند اعتماد بیشتری کرده و آنها را حرفه ای تر از سایرین می دانند.

وب سایت هایی که در حال حاضر فرایند سئو  را طی می کنند لازم است تست و آنالیز بهینه سازی سایت خود را جدی بگیرند.زیرا بدون انجام این تست ها و آنالیز ها عملا راه صحیح از راه اشتباه برای بهبود رتبه گوگل مشخص نخواهد شد.

مرحله اول ابزار و کدهای Google Analytics & Webmaster

این مرحله مهمترین بخش از مراحل تست و آنالیز سئو سایت محسوب می شود. اضافه نمود و ایجاد اکانت های مربوط به Google Analytics و Webmaster گوگل به شما این امکان را می دهد بازدیدهای وب سایت خود را کنترل کنید ، مخاطبان وب سایت خود را بهتر بشناسید و پیشرفت یا عدم پیشرفت جایگاه سایت خود خود را بررسی نمایید. Google Analytics ابزاری اساسی و مهم برای ردگیری ترافیک سایت به حساب می آید اینکه بازدید کنندگان از چه کانال هایی وارد وب سایت شده اند و به چه صفحه هایی از وب سایت وارد یا بسرعت از آن خارج شده اند. ابزار Google Webmasters نیز جهت آنالیز فنی سئو سایت مانند خطاهای خزنده های گوگل ، لینک های خراب ، بررسی و تست ربات ها و .. بسیار کارآمد و مهم است.

مرحله دوم - Robots.txt

مرحله بعدی تست سئو سایت ، ایجاد یا بروزرسانی فایل Robots.txt می باشد. این فایل به موتورهای جستجو میفهماند که به کدام صفحه ها دسترسی دارند و می توانند آنها را ثبت (Index) کنند و کدام صفحه را ثبت نکنند.

مرحله سوم - HTML & XML Sitemap

نقشه سایت یا Sitemap ها در واقع ابزاری هستند تا از طریق آنها بسرعت موتورهای جستجو را از تغییرات انجام شده در وب سایت خود مطلع نمایید.البته نباید انتظار داشته باشید به محض ایجاد تغییرات در صفحه های وب سایت ، موتورهای جستجو بلافاصله از آنها باخبر شده و این تغییرات را ثبت نمایید اما استفاده از Sitemap این امکان را فراهم می کند تا زودتر و سریعتر به اتفاق بی افتد.ثبت سریعتر به معنی موفقیت بیشتر و سریعتر در سئو سایت خواهد بود.

مرحله چهارم استاندارد سازی آدرس اینترنتی

استاندارد کردن آدرس های اینترینی وب سایت (URL Canonicalization) نیز مرحله ای مهم در تست سئو سایت است.ابتدا باز شدن وب سایت در صورت وجود یا عدم وجود “ www “ در ابتدای آدرس اینترنتی را بررسی کنید.اگر وب سایت شما در هردو حالت به نمایش در می آید ، گزینه ای که ترجیح می دهد URL اصلی شما باشد را در Webmaster گوگل مشخص کنید. این موضوع بین دامنه های HTTPS:// و HTTP:// نیز صادق است.راه حل اساسی استفاده از 301 redirect است. به این ترتیب افراد به هر روشی آدرس سایت شما را تایپ کنند ، به صورت خودکار به آدرس اصلی که معرفی کرده اید منتقل می شوند. یکی از عواقب عدم توجه با این موضوع تاثیر منفی روی بک لینک های سایت است. اگر لینکی در سایت دیگر به آدرس www.yoursite.com اشاره کند ، تاثیری بر افزایش PageRank آدرس Youresite.com (بدون www) نخواهد داشت و گوگل این آدرس ها را جدا از هم در نظر خواهد گرفت.

مرحله پنجم اصلاح لینک های خراب

لینک های خراب اساسا لینک هایی هستند که منجر به خطای Page Not Found یا خطای 404 می شوند. در ادامه آنالیز سئو سایت لازم است به این لینک ها توجه داشته آنها را به دلایل زیر اصلاح نمایید :

·         باعث سردرگمی و حواس پرتی کاربران می شود

·         به اعتبار وب سایت شما لطمه خواهد زد

·         روی نرخ تبدیل سایت تاثیر منفی میگذارد بخصوص اگر در صفحه های اصلی خرید این خطا ظاهر شود

·         به رتبه صفحه و روند SEO سایت شما آسیب می زند.

مرحله ششم تست سرعت

می توانید با استفاده از ابزارهای مختلف نظیر GT Metrics سرعت وب سایت خود را بررسی نمایید. سرعت لود شدن سایت شما باید چیزی بین 5-7 ثانیه باشد. مقدار بیش از این تاثیر منفی بر تجربه کاربری سایت شما خواهد گذاشت.

مرحله هفتم - بررسی ورژن موبایل وب سایت

استفاده کنندگان از موبایل روز به روز درحال افزایش هستند.طراحی وب سایت موبایل دوست (Mobile Friendly) نه تنها تاثیر مثبتی بر کاربران وب سایت میگذارد بلکه طبق اعلام گوگل یکی از فاکتورهای رتبه بندی از نظر گوگل نیز محسوب می شود.

مرحله هشتم تحقیق روی کلمات کلیدی

انتخاب کلمه کلیدی مناسب و بررسی کلمات موجود یکی از اقدامات اصلی است که جهت تست و آنالیز سئو سایت باید در نظرگرفته شود.

مرحله نهم تگ های متا

تگ های متا (Meta Tag) از جمله مواردی هستند که همواره شامل مراحل تست سئو سایت می شوند و نیاز به توجهی ویژه دارند.بهینه سازی تگ Title به دریافت رتبه بهتر کمک می کند و از طرف دیگر بهنیه سازی Description به افزایش نرخ کلیک کمک می نماید. در این میان از رابطه بین title و تگ H1 نیز نباید غافل گشت.

مرحله دهم آنالیز رقابت

بررسی و آنالیز میزان رقابت در سئو یکی از مهم ترین نکاتی است که جزء اولین اقدامات جهت تعیین استراتژی سئو محسوب می شود. اما در ادامه روند بهینه سازی سایت نیز لازم است مرتبا مورد آنالیز قرار گیرد.از طریق آنالیز سئو سایت رقیبان و بررسی وب سایت آنان می توانید نقاط ضعف آنان را شناسایی کرده و سعی کنید در وب سایت خود آنها را برطرف نمایید.همچنین می توانید از برخی از استراتژی هایی که رقیبان موفق شما بکار گرفته اند استفاده نمایید.

مرحله یازدهم سئو Off Page

سئو Off  Page  به آن دسته از فعالیت ها مربوط به بهینه سازی سایت گفته می شود که در خارج از Source یا هسته سایت انجام می گیرد. تست و آنالیز سئو Off Page می تواند شامل موارد زیر گردد:

·         بررسی آنالیز بک لینک های وب سایت

·         آنالیز روش های دیگر تبلیغات در اینترنت و آنلاین مارکتینگ

·         آنالیز و بررسی تاثیر و میزان موفقیت شبکه های اجتماعی مربوط به وب سایت

مرحله دوازدهم استفاده از ابزارهای بررسی سئو

جهت دریافت اطلاعات مفید هنگام آنالیز و تست سئو سایت خود می توانید از ابزارهای رایگان دیگری غیر Google Webmasters و Google Analytics استفاده نمایید و اطلاعات جامعی در مورد نقاط ضعف و قوت وب سایت خود بدست آورید.برای آشنایی با این ابزار مقاله بهترین ابزارهای رایگان بررسی سئو سایت را مطالعه نمایید


روش های بی اثر برای سئو وب سایت در سال 2017
روش های بی اثر برای سئو وب سایت در سال 2017
3 حقیقت مهم برای سرگرم نگه داشتن مخاطبان در موبایل
3 حقیقت مهم برای سرگرم نگه داشتن مخاطبان در موبایل
پنج روش بازاریابی آنلاین که باید بشناسید
پنج روش بازاریابی آنلاین که باید بشناسید
منظور از PageRank در SEO چیست ؟
منظور از PageRank در SEO چیست ؟
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha