تفاوت بازاریابی محتوا و سئو

در صورتی که وارد دنیای بازاریابی آنلاین (online marketing) شده باشید ، احتمالا واژه های " سئو " SEO و " بازاریابی محتوا " Content Marketing را زیاد شنیده اید.علاوه بر این بنظر می رسد این کلمات توسط دسته خاصی از افراد و در زمینه های مشابه استفاده می شود.قصد ما در این مقاله این است که تفاوت های بازاریابی محتوا و سئو را مشخص نماییم.

اگر در صنعت آنلاین مارکتینگ تازه وارد باشید احتمالا این مفاهیم شما را کاملا گیج خواهد کرد حتی اگر از تجربه کافی نیز برخوردار هستید باز هم ممکن است در ایجاد تفاوت میان استراتژی سئو و بازاریابی محتوا دچار مشکل شوید. در برخی از سطوح این تفاوت مسئله ای ایجاد نمی کند ، بازاریابی محتوا و استراتژی های سئو وب سایت در بسیاری مواقع روش هایی درهم تنیده محسوب می شوند. اما اگر بخواهید بیشترین استفاده را از هریک از این دو مفهوم در جهت افزایش راندمان آنلاین مارکتینگ خود ببرید بهتر است کاملا با آنها آشنایی داشته باشید و حوزه هرکدام را بهتر درک نمایید.

 تفاوت بازاریابی محتوا و سئو در چیست ؟

از منظر سئو ، محتوا باید متمرکزتر و محدودتر باشد.یکی از اهداف تولید محتوای سایت برای سئو ، دادن پاسخ های درست به کاربرانی مشخص در فضای اینترنت است تا از این طریق بتوانید زمانی که در جستجوی مطلبی در دنیای وب هستند آنها را جذب نمایید. همچنین متخصصان سئو معمولا محتواهای جذاب و سرگرم کننده را بیشتر ترجیح می دهند زیرا این گونه محتوا توسط کاربران بیشتری به اشتراک گذاشته می شود،  بهتر بک لینک می گیرد و سریعتر رتبه کسب می کند. البته استراتژی های سئو تنها به تولید محتوا محدود نمی شود و فاکتورهای زیاد دیگری نیز در بهبود رتبه گوگل وب سایت تاثیر دارند.

مفهوم بازاریابی محتوا عموما وسیع تر است.بازاریابی محتوا تمرکز کمتری روی جذب مخاطبان خاص دارد بلکه بیشترین تمرکز آن روی کیفیت محتوای تولید شده و نحوه ارائه آن است تا از این طریق بیشترین تاثیر را بر مخاطب گذاشته و وی را ترغیب به خرید یا انجام عملی مشخص نماید. این محتوا می تواند در قالب مقاله ای در یک وبلاگ ارائه شود یا بصورت یک ویدئو ، یا از طریق بررسی یک محصول ، عکس و اینفوگرافیگ باشد.

با توجه به موارد گفته شده می توان این نتیجه کلی را گرفت که سئو روشی نظامند جهت کسب رتبه در موتورهای جستجو با هدف جذب کاربر و بازدیدکننده بیشتر به وب سایت است در حالی که تمرکز اصلی بازاریابی محتوا ایجاد یک تجربه مفید برای کاربران است و هدف آن کسب رتبه بهتر در گوگل نیست.

اما اینجا رابطه مشترکی نیز بین بازاریابی محتوا و سئو مشخص می گردد و آن این است که هدایت بازدید کننده بیشتر به وب سایت توسط سئو انجام می شود و بازاریابی محتوا بازدیدکنندگان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بنابراین می توان از هردو روش به شیوه ای مفید استفاده کرد تا به نتیجه دلخواه که در نهایت افزایش نرخ تبدیل سایت و افزایش فروش است رسید.

رابطه بین بازاریابی محتوا و سئو وب سایت :

از تفاوت های بین بازاریابی محتوا و بهینه سازی سایت می توان به چگونگی مرتبط کردن آنها دسا یافت.از آنجایی که یکی از روش های بسیار موثر در سئو و بهینه سازی سایت ، تولید محتوای مناسب است و بازاریابی محتوا نیز همانگونه که از نامش پیداست متکی بر محتوا است می توان از این طریق، رابطه ای بین این دو مفهوم ایجاد کرد تا به نوعی به یکدیگر کمک کنند. این کمک از طریق محتوا انجام می شود :

محتوا ، محل مناسبی برای بهینه سازی کلمات کلیدی است. در حقیقت تولید محتوا این امکان را به شما می دهد که بتوانید روی کلمات کلیدی یا موضوعاتی که مخاطبان مورد نظر شما را جذب می کند بهتر فعالیت کنید و از این طریق به سئو سایت خود نیز کمک نمایید.

بازاریابی محتوای صحیح ، منجر به تولید محتوای با کیفیت می شود و تولید محتوا با کیفیت نیز باعث افزایش اعتبار شما و افزایش میزان بک لینک و اشتراک گذاری مطالب وب سایت شما در دنیای وب می گردد که عواملی تعیین کننده در روند بهینه سازی سایت محسوب می شوند.

تولید محتوای جدید نیازمند ایجاد صفحه های جدید در وب سایت است. البته افزایش تعداد صفحه های سایت به تنهایی تاثیری بر روند سئو سایت نخواهند داشت اما هرچه تعداد صفحه ها بیشتر شود ، پتانسیل وب سایت جهت دریافت رتبه و افزایش دایره کلمات کلیدی نیز بیشتر می گردد.

چگونه استراتژی های بازاریابی محتوا و سئو وب سایت خود را با هم ترکیب کنیم :

این مسیرها را طی کنید و این سوالات را بپرسید ، پاسخ مشخص به این سوالات نقاط مشترک استراتژی سئو و بازاریابی محتوا را مشخص خواهد کرد :

·         تحقیقات مخاطب :

هدف شما این است که از چه طریق و در چه موضوعاتی اعتبار کسب کنید ؟

·         میزان جستجو :

آیا خواسته ها و آرمان های شما ارزش تلاشی که می کنید را دارند ؟ آیا کاربران، در موتورهای جستجو بدنبال مطالبی که شما قصد تولید آن را دارید میگردند ؟

·         دستیابی :

بهترین روش برای دستیابی به مخاطب چیست ؟ ( ویدئو ، شبکه های اجتماعی ، بلاگ یا روش های ترغیب کننده)

·         اهداف بیزینس :

آیا استراتژی مرکب از سئو و بازاریابی محتوا می تواند اهداف اصلی کسب وکار و بیزینس شما را تامین کند ؟

·         تولید محتوا :

آیا محتوایی که بر اساس استراژی بازاریابی محتوا، تولید می کنید با معیارهای بهینه سازی سایت و فاکتورهای سئو هماهنگی دارد ؟

 در هرصورت هر محتوایی که در جهت بازاریابی محتوای وب سایت تولید می کنید چه متن باشد و چه عکس و چه فیلمی آموزنده لازم است فاکتورهای مربوط به بهینه سازی وب سایت نیز در آن در نظر گرفته شود.اینگونه در واقع با یک تیر دو نشان زده اید.هرچند بازاریابی محتوا حوزه گسترده تری را شامل می شود و تمرکز اصلی آن دریافت رتبه در موتورهای جستجو (SEO) نیست اما از طریق محتوای مناسب می توان به این هدف نیز دست یافت.

مسئله مهم در اینجا یافتن نقطه تعادل بین این دو استراتژی است. این که چه مقدار به بازاریابی محتوا بها داده شود و چه مقدار اهداف سئو هنگام تولید محتوا در نظر گرفته شود امری است که در هر کسب و کار متفاوت است و گاهی نیاز به کمی سعی و خطا دارد.

اگر بیشتر علاقه دارید که بازدیدکننده بیشتری جذب کنید ، آن موقع باید سئو و مباحث بهینه سازی را اولویت اول خود در تولید محتوا قرار دهید ، اما اگر دغدغه اصلی شما ایجاد اعتبار و شهرت ماندگار و تبدیل سریع بازدیدکننده به مشتری است ، تکنیک های بازاریابی محتوا کمک بیشتری به شما خواهد نمود اما در نهایت کلید موفقیت کسب و کار شما ایجاد یک تعادل منطقی و درست بین بازاریابی محتوا و سئو خواهد بود. سئو وب سایت بازدید کننده بیشتری به وب سایت جذب می کند و بازاریابی محتوا نیز به تبدیل این بازدیدکنندگان به مشتری کمک خواهد نمود و همین نکته به ظاهر کوچک رمز موفقیت بسیاری از وب سایت ها محسوب می شود. 


پنج روش بازاریابی آنلاین که باید بشناسید
پنج روش بازاریابی آنلاین که باید بشناسید
آنالیز و تست سئو سایت
آنالیز و تست سئو سایت
سئو وب سایت هزینه است یا سرمایه گذاری؟
سئو وب سایت هزینه است یا سرمایه گذاری؟
نکاتی در مورد قیمت سئو و تعیین تعرفه بهینه سازی وب سایت
نکاتی در مورد قیمت سئو و تعیین تعرفه بهینه سازی وب سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha