آموزش سئو بخش هفتم (لینک بیلدینگ)

بخش هفتم سری آموزش های سئو مربوط می شود به لینک ها و لینک بیلدینگ (Link Building)لینک ها از نظر موتورهای جستجو خیابان هایی هستند  که بین صفحه ها کشیده شده و آنها را بهم متصل می کنند.آنالیز حرفه ای و اصولی لینک ها و انجام بهینه سازی در حقیقت به موتورهای جستجو کمک می کند تا متوجه شوند صفحه های وب سایت چگونه و به چه صورتی با یک اراتباط دارند. 

از سال 1990 موتورهای جستجو لینک ها( بک لینک ) را به عنوان رای به محبوبیت و اهمیت یک صفحه وب در نظر می گیرند.یعنی زمانی که لینک صفحه وب سایت شما در یک وب سایت دیگر قرار میگیرد معنی کلی آن از نظر گوگل و موتورهای جستجوی بزرگ دیگر، این است که از صفحه وب سایت شما تمجید شده و به اهمیت و محبوبیت آن رای داده شده.همچنین موتورهای جستجو خودشان نیز دارای الگوریتم های پیچیده و مکانیزم هایی برای سنجش میزان اعتبار این رای ها می باشند.





لینک ها همه چیز درسئو سایت را تشکیل نمی دهند با این حال متخصصان سئو ، سهم بزرگی از فرایند رتبه بندی موتورهای جستجو را به فاکتورهای مرتبط با لینک نسبت می دهند.موتورهای جستجو میزان محبوبیت را تنها براساس تعداد لینک ها نمی سنجند بلکه فاکتورهای دیگری نیز برای میزان ارزش این لینک ها در نظر می گیرند مانند مورد اطمینان بودن یا غیرقابل اطمینان بودن (Spam) و همچنین میزان اعتبار وب سایت ها. سایت های قابل اطمینان علاقه دارند به وب سایت قابل اطمنیان دیگر لینک بدهند ، اما سایت های Spam یا بی کیفیت مطمئنا لینک های بسیار کمی از وب سایت های قابل اطمینان دریافت خواهند کرد.

این تمرکز زیاد روی لینک ها به این معنی است که رشد دامنه لینک یک وب سایت جهت جلب توجه و همچنین دریافت بازدید از طریق موتورهای جستجو امری اساسی است.در مباحث مربوط به سئو، لینک بیلدینگ (link building) یا همان دریافت لینک جزء مهمترین و حتی 3 فاکتور اصلی ارتقا رتبه و بهبود جایگاه سایت محسوب می گردد.

سیگنال های مربوط به لینک :

موتورهای جستجو ارزش لینک ها را چگونه تعیین می کنند؟ برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا عناصر منحصر هر لینک را بررسی کرده و مشخص کنیم موتورهای جستجو چگونه این عناصر را ارزش گذاری میکنند. البته باید توجه داشت که هیچکس کاملا ار نحوه تعیین ارزش لینک توسط موتورهای جستجو آگاهی ندارد اما با استفاده از نرم افزارهای مختلف ، تجربیات چندین ساله و انجام آزمون و خطا تا حد زیادی نحوه کار این الگوریتم ها قابل درک شده است. در زیر چند فاکتور مهم در روند ارزش گذاری لینک ها را شرح میدهیم که توجه به آنها در پروسه بهینه سازی سایت و لینک بیلدینگ حائز اهمیت است.

محبوبیت جهانی

هرچه یک وب سایت محبوب تر و مهم تر باشد ، لینک های دریافت شده از آن نیز اهمیت و ارزش بیشتری دارند.برای مثال هزاران سایت گوناگون به وب سایتی مانند Wikipedia لینک داده اند و این می تواند به معنی اهمیت و محبوبیت این وب سایت باشد.برای بدست آوردن اطمینان و اعتماد موتورهای جستجو نیاز به کمک وب سایت های دیگر دارید.هرچه وب سایت محبوبت تر باشد بهتر است.

محبوبیت محلی یا در موضوعی خاص

مفهوم محبوبیت محلی با محبوبیت موضوعی، که اولین بارتوسط موتور جستجوی Teoma معرفی و بکارگرفته شد این است که لینک هایی که از سایت هایی با موضوع مشترک و مشابه با وب سایت خودتان دریافت می کنید نسبت به لینک هایی که از سایت های عمومی یا وب سایت های غیرمرتبط با سایت خود دریافت می کنید ارزش بیشتری دارند.برای مثال اگر شما یک وب سایت طراحی وب سایت دارید ، لینکی که از یک سایت محبوب در زمینه IT و نرم افزار دریافت می کنید به مراتب ارزش بیشتری دارد تا لینکی که از یک وب سایت درج آگهی دریافت کرده اید.

متن لنگر

همواره در آموزش های سئو یادآوری می شود که متن لنگر یا Anchor Text یکی از قوی ترین سیگنال های مورد استفاده موتورهای جستجو برای رتبه بندی است.اگر تعداد زیادی از صفحه ها در وب، به یک صفحه لینک دهند و در عین حال کلمه کلیدی مربوط به آن صفحه در متن لینک قرار گرفته باشد تاثیر بسیار زیادی بر افزایش محبوبیت و دریافت رتبه بهتر برای آن صفحه هنگام جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر خواهد داشت. بنابراین استفاده از عباراتی مانند "اینجا را کلیک کنید" تاثیر زیادی بر بهبود سئو وب سایت نخواهند داشت.

درجه مورد اطمینان بودن

بر هیچکس پوشیده نیست که تعداد زیادی وب سایت اسپم یا بی کیفیت در دنیای اینترنت وجود دارد.براساس برخی تخمین ها حدود 60% وب سایت ها در اینترنت را صفحه های اسپم تشکیل می دهند.موتورهای جستجو برای مقابله با این نوع وب سایت های نامرتبط، از سیستم های مختلفی جهت اندازه گیری مورد اطمینان بودن سایت ها استفاده می کنند که بسیاری از این سیستم ها بر اساس نحوه لینک دهی کار می کند.برای مثال اگر وب سایت شما لینک هایی را از سایت های بسیار قابل اطمینان کسب کند باعث می شود که نمره مورد اطمینانن شما نیز بسیار بالا برود.وب سایت های دانشگاهی (.edu) ، وب سایت های دولتی (.gov) و سازمان های خیریه نمونه هایی از سایت های با درجه اطمینان بالا محسوب می شوند.

محلیت لینک (Link Neighborhood)

لینک های اسپم (Spam) معمولا دوطرفه هستند.زمانی که یک وب سایت به یک سایت اسپم لینک می دهد احتمالا خودش هم اسپم است و معمولا مشخص می شود که از تعداد زیادی از سایت های اسپم لینک دریافت کرده است.گوگل با نگاه به این لینک ها می تواند متوجه شود که وب سایت شما در چه محلیت لینکی واقع شده: محله خوب و خوشنام یا محله بد ؟ بنابراین کار عاقلانه این است که وب سایت هایی که لینکشان را در سایت خود قرار می دهید با دقت انتخاب کنید و بطور مشابه وب سایت هایی که قرار است به شما لینک دهند را نیز با حساسیت بیشتری گزینیش کنید.

تازگی

سیگنال های مربوط به لینک با گذشت زمان دچار فرسودگی می شوند.وب سایتی که زمانی بسیار محبوب بود معمولا رو به زوال می رود و در نهایت نمی تواند مانند گذشته بک لینک دریافت کند.بنابراین بسیار مهم است که در بازه های زمانی مختلف لینک های جدید دریافت کنید.این مبحث مربوط به سئو وب سایت که به رتبه تازگی (FreshRank) مشهور است یکی از فاکتورهایی است که گوگل با استفاده از آن در مورد محبوبیت و مرتبط بودن وب سایت ها قضاوت می کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

در چند سال اخیر شاهد اشتراک گذاری محتوا به شکلی فزاینده و انفجارگونه در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک ، توئیتر و گوگل پلاس بوده ایم.اگرچه موتورهای جستجو نسبت به لینک های دریافتی از شبکه های اجتماعی به گونه ای متفاوت از سایر لینک ها رفتار می کنند اما با اینحال آن ها را کاملا نادیده نمی گیرند.در بین متخصصان بهینه سازی و سئو سایت بحث های زیادی در این مورد وجود دارد که دقیقا سیگنال های مربوط به لینک شبکه های اجتماعی چیست و الگوریتم ها چگونه آنها را ارزیابی می کنند.هرچند به صورت کلی باید گفت موتورهای جستجو توجه کمتری به لینک های گرفته شده از شبکه های اجتماعی دارند ، با این حال نمی توان افزایش روز افزون اهمیت این شبکه ها را نادیده گرفت.

آموزش سئو و اصول لینک بیلدینگ

لینک بیلدینگ یک هنر است.در واقع دریافت لینک یا همان لینک بیلدینگ همواره یکی از پیچیده ترین و چالش برانگیزترین بخش های سئو سایت محسوب می شود اما به همان میزان برای موفقیت در سئو امری حیاتی است.لینک بیلدینگ فرایندی است که نیاز به خلاقیت ، فشار آوردن و گاهی نیز نیاز به هزینه دارد.روش های گوناگونی برای اینکار وجود دارد اما در اینجا به سه مورد از اصلی ترین روش های دریافت لینک اشاره می کنیم :

لینک های طبیعی و خودکار

لینک های طبیعی ، به آن دسته از لینک هایی که توسط وب سایت های دیگر که بصورت طبیعی میخواهند به مطالب یا شرکت شما لینک دهند گفته می شود.برای دریافت این نوع لینک ها نیازی به فعالیت خاصی در زمینه SEO وجود ندارد، بجز اینکه محتوا و مطالب فوق العاده تولید کنید و بتوانید دیگران را از وجود این مطالب آگاه نمایید.

توسعه لینک بیلدنگ بصورت دستی

برای سئو سایت ها می توان لینک ها را بصورت دستی از طریق فرستادن ایمیل به مقاله نویسان ، ارسال آدرس سایت به دایرکتوری ها یا خرید لینک بدست آورد.این لینک ها معمولا نیاز به ارائه پیشنهاد و یا متقاعد کردن وب سایت های دیگر دارد.برای مثال برای اینکه بتوانید لینکی از یک وب سایت دانشگاهی دریافت کنید نیاز است که مسئول یا یکی از اساتید دانشگاه را متقاعد نمایید که مطالب شما برای دانشجویان یا کاربران وب سایت مفید خواهد بود.

ایجاد لینک بصورت شخصی

می توان لینک وب سایت را شخصا در سایت های دیگر قرار داد.صدها و هزارن وب سایت وجود دارند که این فرصت را به شما می دهند تا لینک سایت خود را در آنها قرار دهید. اینکار را می توان از طریق ثبت نام در یک فروم یا از طریق قرار دادن لینک در بخش نظرات برخی وب سایت ها انجام داد.این لینک ها معمولا کمترین ارزش را دارند اما در صورت جمع شدن به تعداد زیاد می توانند بر روند سئو برخی وب سایت ها تاثیر گذار باشند.درکل موتورهای جستجو همواره در حال کاهش ارزش این نوع لینک ها هستند و حتی ممکن است برخی از آنها منجر به دریافت جریمه از طرف گوگل شود.بنابراین لازم است هنگامی که شخصا اقدام به لینک گذاری می کنید جوانب امر کاملا بسنجید.

در نهایت این به شما بستگی دارد که کدام روش لینک بیلدینگ را برای سئو وب سایت خود مناسب ارزیابی کنید.به عنوان یک قانون کلی، هوشمندانه این است که تا حد امکان تعداد و تنوع لینک های دریافتی را افزایش دهید.هر گونه الگوی لینک بیلدینگ که غیر استاندارد،غیر طبیعی یا درستکاری شده به نظر برسد این احتمال را ایجاد می کند که وب سایت را هدف کاهش رتبه الگوریتم های موتورهای جستجو قرار دهد.

لینک بیلدینگ مانند بازاریابی است،همانند هرفعالیت دیگری در زمینه بازاریابی ، لینک بیلدینگ نیز نیاز به ترسیم اهداف و استراتژی های لازم برای رسیدن به آنها دارد.متاسفانه لینک بیلدینگ یکی از مشکل ترین کارها برای اندازه گیری است.چرا که طرف دیگر ماجرا الگوریتم های پیچیده و محاسبات ریاضی موتورهای جستجو قرار دارد که این تلاش ها را رتبه بندی و امتیازبندی می کنند و دسترسی به این اطلاعات و جزئیات نحوه عملکرد این الگوریتم ها نیز غیر ممکن است.



آموزش سئو و لینک بیلدینگ



برای شروع لینک بیلدینگ :

سئو وب سایت بر اساس سیگنال های متفاوتی انجام می گیرد.این سیگنال ها کمک می کنند تا بتوان ارزش یک لینک را تا حدودی تخمین زد.جهت شروع فرایند لینک بیلدینگ به موارد زیر توجه نمایید :

رتبه سایت برای عبارت کلیدی مرتبط

همانطور که در قبل توضیح داده شد، ارزش لینک های دریافتی برای هر سایت یکسان نیست، یکی از راه هایی که می توانید تعیین کنید ارزش بک لینک یک وب سایت برای شما چقدر است، این است که عبارت کلیدی مرتبط با وب سایت خود را جستجو کنید و رتبه و جایگاه وب سایت مورد نظرتان را درنظر بگیرید.برای مثال یکی از پروژه های بهینه سازی سایت شرکت آوینا پرداز ، وب سایت مهاجرت ایرانی است.این وب سایت هنگام جستجوی عباراتی مانند "مهاجرت به کانادا" یا "مهاجرت به آلمان" و .. در صفحه اول گوگل قرار دارد.این موضوع نشان می دهد که اگر شما هم وب سایتی دارید که مربوط به امور مهاجرت است ، دریافت بک لینک از وب سایت مهاجرت ایرانی ارزش و تاثیر بسیار زیادی بر روند بهینه سازی سایت شما خواهد گذاشت.

به همین ترتیب از طریق جستجوی عبارت کلیدی مرتبط با وب سایت خود می توانید ارزش لینک دریافتی از سایت های دیگر را تخمین بزنید، هرچه وب سایت رتبه بالاتری در جستجوی آن عبارت داشته باشد ، لینک دریافت شده از آن ارزش و تاثیر بیشتری نیز بر سئو سایت شما دارد.

بک لینک رُقبا

وب سایت های رقیب خود را  که درعبارات کلیدی مورد هدف شما ، رتبه بالایی در جستجوی گوگل دارند شناسایی کنید و با استفاده ابزارهای مختلفی مانند Backlink checker یا وب سایت Alexa بک لینک های آنان را شناسایی کنید.از این طریق می توانید متوجه شوید دریافت لینک از چه وب سایت هایی می تواند به موفقیت سئو سایت شما کمک بیشتری نماید.

تعداد لینک های درون صفحه

براساس فرمول اصلی PageRank ارزشی که یک لینک منتقل می کند با حضور لینک های دیگر رقیق تر و کمتر می شود.به بیان ساده تر اگر همه شرایط دیگر یکسان باشد، صفحه ای که لینک های کمتری از وب سایت های دیگر در آن وجود دارد از نظر سئو بهتر از صفحه ای است که تعداد زیادی لینک درون آن قرار گرفته است.

دریافت ترافیک Referral

زمانی که کاربر روی لینک سایت شما یا بنر تبلیغاتی که در یک وب سایت قرار داده اید کلیک می کند و وارد سایت شما می شود در واقع یک کلیک یا یک بازدید به سایت شما اضافه می گردد که به این نوع بازدید، Referral گفته می شود.هدف لینک بیلدینگ نباید تنها ارتقای رتبه در موتورها جستجو باشد.لینک هایی که تعداد زیادی بازدیدکننده به وب سایت شما سرازیر می کنند نه تنها تاثیر بسیار خوبی بر روند سئو سایت شما می گذارند ، بلکه تعداد خیلی زیادی مخاطب که ممکن است از محصول یا خدمات شرکت استفاده کنند را به وب سایت شما راهنمایی میکنند.

برای تمرین هر آموزش سئو زمان بگذارید و آزمون و خطا کنید.استفاده از ابزارهای بررسی سئو می تواند کمک زیادی به شما نماید.موفقیت زمانی حاصل می شود که تعداد بازدیدکننده و ترافیک سایت شما افزایش یابد، جایگاه سایت شما در گوگل بالاتر برود و خزنده های موتورهای جستجو در بازه های زمانی کمتری به وب سایت شما مراجعه کنند.اگر پس از شروع فرایند لینک بیلدینگ این شاخص ها بهتر نشدند بنابراین بهتر است به دنبال لینک های با کیفیت تر رفته ویا بهینه سازی OnPageوب سایت خود را بهبود ببخشید.

چند مثال از استراتژی های لینک بیلدینگ

از مشتریان خود بخواهید به شما لینک دهند:

اگر شما شرکای تجاری دارید که بصورت معمول با آنها کار می کنید و یا مشتریانی دارید که به برند و شرکت شما علاقه دارند می توانید از آنها بخواهید لینک سایت شما را در صفحه های خود قرار دهند.حتی می توانید علامت هایی را به نشان همکاری در وب سایت آنها قرار دهید که درواقع تصاویر گرافیکی هستند که لینک وب سایت شما در آنها قرار دارد.

برای شرکت خود یک بلاگ ایجاد کنید:

برای وب سایت کمپانی خود بخشی را به عنوان بلاگ یا مقاله و دانستنی ایجاد کنید.کاری کنید محتوای آن ارزشمند ، آگاهی دهنده و تا حد امکان جذاب باشد.این استراژیِ لینک بیلدینگ به کمک محتوا از جمله مواردی است که از طرف چندین مهندس و متخصص در کمپانی گوگل بر آن تاکید شده.بلاگ ها و مقالات معتبر و جالب این پتانسیل را دارند تا از طرف وب سایت های دیگر بصورت طبیعی لینک دریافت کنند و روند بهینه سازی سایت شما را بهبود بخشند.

استفاده از اخبار:

جلب توجه خبرگزاری ها ، وبلاگ نویسان و شبکه های خبری یکی از روش های دریافت لینک محسوب می شود.گاهی وقت ها این کاربسیار ساده می شود ، اینکه محصولی جدید را معرفی کنید یا در مورد موضوعی بحث های چالش برانگیز ترتیب دهید می تواند کمک زیادی به فرایند لینک بیلدینگ به شما نماید.

خرید بک لینک :

گوگل تلاش بسیار زیادی می کند تا تاثیر لینک های پولی و خریدنی را بر روی جایگاه وب سایت کاهش دهد.اگرچه تقریبا غیر ممکن است گوگل بتواند تمام سایت ها و لینک های پولی و خریدنی را شناسایی کند با اینجال وقت و هزینه زیادی از طرف موتورهای جستجو برای شناسایی این نوع لینک ها صرف می گردد.در صورتی که گوگل به این نتیجه برسد که وب سایتی بک لینک خریده است یا در فرانید خرید و فروش لینک مشارکت داشته است آن را جریمه و رتبه آنها را کاهش یا بصورت کلی از ایندکس خود خارج می کند.علارغم تمام این تلاش ها البته باید گفت که همچنان بک لینک های خریدنی در برخی موارد بر بهبود سئو وب سایت ها تاثیر مثبت می گذارند.



                                    



                                                                 


آموزش سئو بخش سوم ( اهمیت بازاریابی توسط موتورهای جستجو )
آموزش سئو بخش سوم ( اهمیت بازاریابی توسط موتورهای جستجو )
انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو سایت
انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو سایت
بررسی سئو سایت
بررسی سئو سایت
طراحی بخش نظرات و تاثیر آن بر سئو سایت
طراحی بخش نظرات و تاثیر آن بر سئو سایت
نظرات کاربران
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

captcha